Jumaat, 2 Ogos 2013

Sajak Hari Raya Hulu Terengganu : Baliklah Wok (Baliklah Sayang)


Nie sajak orang Terengganu...lebih tepat sajak orang ulu terengganu...raya tahun lepas aku dah post sajak nie..sebenarnya aku dah lama tahu tentang sajak nie...kalau tak silap aku sekitar tahun 2005..masa tue sajak nie ada dipost di website Ricecooker.kerbau.com milik Joe Kidd...sajak nie memang best dan tak lapuk dek zaman...sebab tue aku tak rasa jemu dan bosan nak baca sajak nie...meski ia dalam loghat terengganu, tapi aku masih boleh lah faham sikit2...sedih dan syahdu bait-baitnya jika dihayati secara mendalam...serius! aku tak sabar nak balik raya....nak cium tangan ibu gua...





Baliklah Wok...
Anak-anak ku,

Kalau mu kenang duana mung tubek,
Kalau mu kenang sapa beso ke mung,
Kalau mu kenang sapa dia jaga mung jok kecik,
Kalau mu kenang macang mana mung boleh baca nulih,

Pagi raya nih ning mung ada cokoh dirumah,
Pagi raya ning mung buat air dappor,
Pagi raya ning ciung tanggang orang tua,
Pagi raya ning mitok maaf dengan mok,
Pagi raya ning mok dok pernoh berniat nok kehel mung,

Hari raya hari berkeluarga, cederhati termahal,
Hadiah paling comel, hamper paling beso,
Hari raya mung semualah paling beso,
Anok beranok,warih waroh...

(klik sini untuk sajak penuh sajak penuh Baliklah Wok)


nie merupakan sedutan daripada sajak yang berjudul "Baliklah Wok", karya Ibrahim Ajil....Al-Fatihah untuk Al-Marhum Ibrahim Ajil atau nama sebenarnya Ibrahim Mohd Taib yang telah kembali menemui Tuhannya pada sekitar Jun 2013...Semoga rohnya dicucuri rahmat...


......


Tiada ulasan: