Jumaat, 2 Ogos 2013

Nostalgia Itu Membangkitkan Rinduku






Sebab apa aku rasa nak nangis tengok gambar bergerak nie:

1. Sebab aku tengok watak ibu lakonan Wan Maimunah tue..Pakai baju kurungdengan hiasan bunga-bunga kecil...Lepas tue sebab watak ibu pakai kain batik dengan serkup kepala tue (kalau arwah yoyot/moyang aku dia pakai kain batik yang dilipat2 untuk menutup kepalanya macam nenek yang kerja kat bendang sawah tue)...Bila aku tengok watak ibu nie, aku teringat pengasuh aku masa kecil yang juga merangkap nenek saudara aku iaitu Nyaye Ru...Nyayi Ru memang pakai pakaian yang macam Wan Maimunah tue pakai...

2. Tengok watak ibu tue dok kat pangkin sambil anyam ketupat...

3. Tengok watak anak yang balik kampung dari perantauan naik moto kapcai..Lepas tue siap letak beg dia kat bahagian belakang motor dengan diikat dengan tali getah motor yang ada cangkuk tue...Dulu kecik2 aku suka main tali getah motor bercangkuk tue...aku suka tarik2 benda tue...Masa kecik2 dulu time nak raya, aku suka tunggu Cik Na balik kampung naik moto (moto SRE) dari UTM ngn Al-Marhum Cik Mat balik naik moto...pernah tue Al-Marhum Cik Mat balik raya naik moto besar (TZM)...masa tue aku panggil moto tue dengan panggilan motor racing...sepanjang moto tue ada kat kampung, gua naik moto tue sambil berangan2 yang gua tengah beracing...gua pulas minyak dia sepenuh hati...sambil mulut gua kuar kan bunyi vroom..vroomm..vroomm..padahal moto tue tak jalan pun...kaki aku pun tak sampai..kan aku kecik lagi...

4. Tengok latar kampung dan rumah...tengok time watak anak tue masuk kampung lalu jalan kampung yang kecil yang mana disepanjang tepi jalannya adalah kebun.  pastu kena merentas sungai dengan naik jambatan...Dulu jambatan bahagian darat kampung aku tue jambatan kayu...seram wey nak lalu jambatan kayu tue...berbunyi2 macam nak roboh kalau lalu jambatan kayu tue...dulu gua selalu terbayang macam mana lah kalo jambatan tue roboh time aku tengah seberang sungai pakai jambatan tue...mati lemas lah aku gayanya...

5. Tengok babak ayam kampung...peh gua rindu sama ayam kampung...rumah gua...bukan kata rumah gua jer...kebanyakan rumah jiran gua skang nie pun dah tak ada bela ayam kampung...gua rasa macam bukan kampung jer kalau tak ada bela ayam kampung...Bila teringatkan ayam kampung...gua teringat arwah nyayi/atuk gua (Al-Marhum Haji Hussain)...time nak raya jer...malam dah gi tangkap ayam kampung yang tidor kat pokok rambutan pakai jaring sauk...esok paginya arwah nyayi aku sembelih ayam tue...lepas tue aku tolong cuci ayam tue...arwah nyayi aku ada pesan...darah ayam kena sembelih tue kalau boleh jangan sampai terpercik kena kat kulit...nanti tumbuh kutil kaang ...


6. Bila tengok babak main senapang tue...gua teringat masa gua main senapang kayu yang menggunakan peluru terung belanda....bahan2 nak buatnya kena ada sebatang kayu (nak lagi kreatif buatlah kayu tue mcam bentuk senapang), beberapa getah yang disambungkan, dan penyepit baju...peluru terung belanda tue kena letak kat penyepit baju tue...pastu tarik getah yang diikat pada hujung depan senapang tue...letak kat penyepit baju tue...nak tembak,..lepaskan lah penyepit baju tue....dulu arwah nyayi gua ada buat senapang daripada kayu untuk aku ngn adik aku...yang senapang hitam plastik yang boleh keluar lampu warna merah dengan bunyi truut..trutt,trutt..aku tak beli pun...sebab mak cik belah bapak aku ada hadiahkan senapang tue...


7. Tengok babak watak ibu yang cium dahi anak kecik dia masa anak kecik dia tidur...

8.  Tengok babak jumpa duit....dulu memang bertuah betul kalo dapat jumpa duit...meskipun hanya 20 sen..ker 50 sen...

9...Tengok babak yang kawan budak tue ejek dia sebab beg sekolah dia koyak ..pastue dia mengadu kat ibu...then ibu dia cakap nak jahit beg yang koyak...aku dulu jarang beg sekolah aku koyak...yang selalu koyak adalah seluar sekolah aku...pastue kalau koyak biasanya kat bahagian lutut...ibu aku yang baik dan mulia tue akan jahitkan seluar aku yang koyak tue...pastue cakap kat aku dengan kata :"kau punya lutut, lutut besi ek"...kalau dalam video nie, budak nie macam malu ngn kawan2 dia sebab kena ejek beg dia koyak...tapi aku dulu...tak delah kawan2 aku ejek sebab seluar aku koyak...malah kalau boleh aku tak nak pun ibu aku jahit seluar yang koyak kat bahagian lutut tue...biar terkoyak jer...baru nampak rock wey gi sekolah,...tapi tak pernahnya dapat...ibu aku mesti jahit punya...

10.  Tengok babak main konda-kondi...ada yang panggil konda-kondi...tapi masa aku dulu panggil permainan nie cakar ayam...kena buat lubang kat tanah dulu...kena ada 2 batang kayu...satu batang letak melintang kat lubang tanah tue...satu kayu lagi buat cungkil kayu yang kat lubang tue...dalam permainan nie ada 2 team...satu team yang cungkil...satu team yang tangkap kayu yang kena cungkil tue...yang tukang cungkil kena pastikan yang kayu cungkilan tue tak dapat ditangkap oleh tukang tangkap...kalau dapat tangkap kira kena tukar posisi...kalau tukang tangkap tak dapat tangkap...dia kena baling kayu dari tempat kayu tue jatuh ke arah tukang cungkil tue...tukang cungkil tue akan bersedia utk pukul kayu yang dibaling...bila kayu tue dipukul dan jatuh...maka kiraan markah tukang cungkil akan dikira...dengan menggunakan kayu yang jatuh tue...kiraan akan dilakukan dari tempat jatuh kayu tue ke arah tempat lubang cungkil tue...

11.. Tengok babak watak ibu sedang sapu sampah daun2 pokok...dulu aku suka betul main sapu sampah daun2 pokok yang berguguran...sapu pakai garuk sampah (penyapu sampah yang matanya bentuk cakar tue)...bukan apa...sebab lepas tue boleh main bakar2 sampah...biasanya dulu, kalau nak hidup kan api...kami akan pakai daun kelapa kering yang dilipat jadi macam bentuk umpama penyapu (bukan daun2 kelapa yang dan terurai sehelai2 tue tapi daun kelapa yang masih ada lagi kat batang dia tue) ...lepas tue cucuh api kat daun kelapa kering tue...kami panggil daun kelapa kering nie dengan istilah "belarak" (istilah jawa nie)...dah cucuh api kat belarak tue, kami letaklah belarak tue kat timbunan sampah dedaun yang telah dikumpul kat satu tempat...tanah kat kawasan bakar daun tue plk...kami panggil tanah bakar...dan boleh buat baja...pernah dulu aku ngn adik aku bakar tupai (bajingan dalam bahasa jawa) masa main bakar2 sampah...tupai tue, arwah nyayi aku tangkap pakai perangkap sangkar besi...masa tue kecik lagi...bila dah besar...rupa2nya baru aku tahu...berdosa buat macam tue sebab aniaya binatang...dahlah bakar hidup2...mujurlah tak ada orang besar yang tahu aku ngn adik aku bakar tupai tue...kalau tak nahas kami kena bantai...maafkan aku yer cik tupai...

12.. Tengok babak si anak minta maaf kat ibu dia masa pagi raya...dulu masa arwah nyayi gua hidup lagi...aku nampak benda nie suatu ritual yang wajib yang dilakukan pada setiap pagi raya...bukan sekarang nie kami tak buat..buat...tapi aturan ritual dia dah tak macam masa arwah nyayi gua dulu...dulu semua orang kena beratur untuk salam dan mintak maaf kat orang yang paling tua...kalau keluarga gua arwah nyayi gua...dimulai dengan anak nyayi gua yang paling "tuek" atau yang "neng barep" (yakni anak sulung nie)...kalau anak sulung nie paling banyak nasihat dan peringatan yang akan disampaikan oleh arwah nyayi gua...biasanya arwah nyayi gua akan sampaikan pesanannya dalam bahasa jawa...lepas tue akan diikuti oleh anak2 yang lain mengikut taraf umur masing2....arwah nyayi gua akan duduk kat kerusi...anak2 yang lain akan duduk macam duduk antara 2 sujud...sambil salam dan cium tangan arwah nyayi gua...dan tundukkan kepala...lepas tue arwah nyayi gua akan bagilah nasihat dan pesan2 dia..bila dah abis bagi nasihat dan pesan...arwah nyayi gua akan peluk dan cium dahi anak dia.....kami2 yang peirngkat2 cucu nie...jenuh juga nak tggu turn...hahahah...serius gua rindu suasana tue...


serius wey...gambar bergerak nie memang hampir2 buat gua nangis...sebab video nie banyak mengimbau balik kenangan silam terutamanya masa gua kecik2 dulu...kenangan dengan orang2 yang aku sayang, kenangan permainan, kenangan hari raya, kenangan wajah kampung gua dulu2..aduh..klasikal dan nostalgikal lah wey...aduh....kalau lah dapat ku tembus tembok masa kan best...aduh...terima kasih lah kepada pembikin filem pendek nie sebab buat video nie...apapun pembikin filem pendek nie memang legend lah wey....Al Fatihah buat Al-Marhum Haji Hussain b Haji Yusof dan Al-Marhum Ahmad Solehin B. Haji Hussain...Aku sangat2 merindui kalian berdua...Semoga aman dan tenang di kehidupan sana...



......

Tiada ulasan: