Isnin, 31 Disember 2012

Terima Kasih Emak...



Kata ibu aku menerusi sms : "Slmt ulg thn ke 26. semoga berjaya segala2nya."

p/s : aku sendiri pun lupa tarikh ini sebab dok sibuk kat kg orang asli...pagi2 bangun masuk mesej ini...Dialah insan yang tak pernah lupa setiap tahun untuk ucap kata2 seumpama ini...Terima kasih emak...

The Hobbit



Bagi kaki wayang sudah pastinya mereka menonton wayang 'The Hobbit" yang ditayangkan sekitar pertengahan bulan Disember tahun ini. Aku bukanlah orang yang arif untuk berbicara soal dunia perfileman...Sebab mudahnya, aku langsung tak ada asas dalam
dunia ini...aku tiada mendapat pendidikan formal dalam bidang "screen study" atau displin ilmu yang berkait dengannya.



*The Hobbit : An Unexpected Journey




Aku tengok cerita nie...Kemudian itu, aku nonton balik cerita trilogi 'Lord of the rings"...sajer jer aku nak tengok kaitan antara kedua cerita ini...kemudian itu, aku singgah ke Borders...aku tengok antara buku popular yang dipaparkan di rak kedai
adalah novel 'The Hobbit'...tapi aku tak befrapa suka cover novel dia sebabnya covernya menggunakan adaptasi filem tersebut...jadi ianya tak lah rare...



*Novel The Hobbit cetakan terbaru bersempena penayangan filemnya yang mana aku agak kurang suka dengan cover depannya...

kemudian aku ke Perpustakaan Hamzah Sendut...Aku search di laman sesawang perpustakaan ini berkenaan judul buku "The Hobbit"..Ada...Aku terus ke rak buku itu...tak berapa lama setelah aku cari..aku temuinnya...


"The Hobbit" merupakan karya tulisan J.R.R. Tolken yang mana pertama kalinya telah diterbitkan pada tahun 1937 dan kemudiannya telah diulang cetak beberapa kali iaitu pada tahun 1951, 1966 dan 1978. Novel yang aku baca ini adalah cetakan tahun 1955....




* Versi Novel The Hobbit yang aku baca...


Aku menghabiskan bacaan novel ini sekitar 5 hari iaitu sewaktu berada di kerja lapangan di Lenggong pada minggu lepas.Serius, ia merupakan suatu karya yang menyeronokkan...Penuh dengan adegan pengembaraan yang mendebarkan dan menyeronokkan.

Permulaan novel ini dimulai dengan siri pengenalan tentang Hobbit iaitu apakah ciri karekteristik Hobbit ini.Ia dimulai dengan penerangan berkenaan bentuk kediaman Hobbit ini.

"In a hole in the ground there lived a hobbit. Not a nasty, dirty, wet hole, filled with the ends of worms and an oozy smell, nor yet a dry, bare, sandy hole with nothing in it to sit down on or to eat; it was a hobbit-hole, and that means
comfort."


Manakala penerangan berkenaan fisiologi dan sifat2 umum Hobbit ini adalah seperti berikut yang mana dapat dibaca pada halaman 4:

" They are (or were) a little people, about half our height, and smaller than the bearded dwarfes. Hobbits have no beards. There is little or no magic about them, except the ordinary everyday sort which helps them to disappear quietly and quickly
when large stupid folk like you and me come blundering along, making a noise like elephants which they can hear a mile off. They are inclined to be fat in the stomach; they dress in bright colours (chiefly green and yellow); wear no shoes, because their feet grow natural leathery soles and thick warm brown hair like the stuff on their heads (which is curly); have long clever brown fingers, good natured faces, and laugh deep fruity laughs (especially after dinner, which they have twice a day when they can get it"...


Begitulah serba-sedikit penerangan berkenaan watak Hobbit ini dari segi fisiologi dan sifat2 umum mereka.

Seperti yang telah semua maklum (bagi yang telah menonton), perjalanan cerita ini dimulai dengan penglibatan Bilbo Baggins (Hobbit), yang secara paksa rela terpaksa menyertai sekumpulan dwarf yang diketuai oleh Thorin dalam misi mereka menuju ke
Lonely Mountain untuk mengambil hak mereka yang telah lama dirampas oleh Smaug, seekor naga...

Dalam cerita wayang siri pertama, kita dapat lihat bagaimana kumpulan dwarf ini yang terdiri daripada Thorin, Dori, Nori, Ori, Oin, Gloin, Bifur, Bofur, Bombur, Dwalin, Balin, Fili dan Kili bersama Mr Bilbo dan Gandalf terselamat daripada serangan
Wargs dan Goblin selepas sekumpulan Eagles datang membantu menyelamatkan mereka.



* Lakaran peta seperti yang terkandung dalam novel ini..

Setelah itu, mereka meneruskan pengembaraan mereka...Berdasarkan novel ini, Gandalf nanti kemudiannya terpaksa meninggalkan kumpulan ekspedisi ini...Mereka terpaksa mengahrungi cabaran di kawasan hutan Mirkwood...Mereka ini terpaksa berhadapan
dengan labah-labah..setelah berjaya menyelamatakan diri daripada ancaman labah-labah, kumpulan ini terpaksa menghadapi dugaan daripada pihak Elvenkings...setelah berjaya melepaskan diri daripada penjara puak Elves ini, mereka kemudiaan berjaya
berkompormi dengan pihak manusia yang menghuni kawsan sekitar kaki bukit Lonely Mountain...Hal ini juga adalah disebabkan golongan manusia yang masih lagi berani menghuni di sekitara gunungf tersebut percaya bahawa pada suatu ketika nanti kawasan
itu akan gemilang dan kaya semula kerana Thror atau Thrain (yakni bapa dan datuk kepada Thorin) akan kembali mengambil semula tempat itu...hal ini terpapar dalam lagu2 rakyat yang mereka nyayikan dan kerna itu mereka masih lagi berani menghuni kawasan tersebut.

Kumpulan ini akhirnya berjaya memasuki pergunungan yang dihuni Smaug tersebut...Namun tahukah kalian...nanti bukannya Thorin dan rakan2nya yang membunuh Smaug ini kerana naga ini akhirnya nanti dibunuh oleh orang lain iaitu Bard....

Namun disinilah apa yang dikatakan "the begining of the ends" dalam cerita ini....setelah naga samug itu berjaya dibunuh...maka bermualah isu tuntut-menuntut terhadap harta yang tersimpan dalam gunung tersebut...puak manusia dan elves
menuntut harta itu kerana naga tersebut telah banyak membunuh ahli masyarakat mereka sewaktu ia tiba-tiba menyerang...manakala Thorin berkeras bahawa ia adalah harta miliknya meskipun bukan dia yang membunuh naga tersebut...

Disaat tentera Throin yakni Dwraf ingin berperang dengan kumpulan elves dan manusia, maka mereka kemudiannya bersatu pula kerana perlu menentang ancaman tentera Wargs dan Goblin...Maka disinilah penghujung ceritanya dimana manusia, elves dan dwarf sama-sama bersatu menetang watak jahat dari kalangan Wargs dan Goblin...Dihujungnya nanti, setiap puak masing-masing mendapat ganjaran masing-masing...Thorin pula mati bersama Fili dan Kili...

Walaubagaimanapun, salah satu hal yang penting dalam cerita ini adlaah bagaimana peranan Mr Bilbo si Hobbit ini dalam ,menghadapi segala macam dugaan...semua hal dilihat diselesaikan oleh watak ini...watak ini sememangnya ditanggap hero...pada
saat ancaman labah-labah, pada saat mereka di penjara di Elvenking, pada saat berhadapan dengan Smaug dan juga semasa peristiwa perebutan tuntut-menuntut terhadap harta di gunung itu, semuannya dilihat ia melibatkan sumbangan peranan yang
cukup besar dari si hobbit ini dalam menyelesaikannya...

Apapun...karya tulisan J.R.R Tolkein ini memang hebat sekali...sungguh seronok untuk dibaca...

Sabtu, 8 Disember 2012

Kata-Kata yang penuh hikmah






Ucapan Pierre Andre di anugerah skrin 2012



Aku tak tengok pun anugerah skrin 2012 secara langsung....dan aku pun x amik tahu sangat...sebab jarang tengok program2 kat tv nie...x ada masa...tapi bila aku baca artikel tentang Pierre Andre berkenaan ucapannya di anugerah skrin baru2 nie, aku teringin nak dengar apa dia kata...then aku try cri kat youtube....bila aku dengar...yes...ucapan dia sangat tinggi dan bermakna bahkan ketinggiannya dan betapa maknanya adalah jauh lebih bermakna dari segala dunia dan isinya....Subhanallah....Tahukah kalian barangsiapa yang dapat mengucap kalimah LA ILA HAILLALLAH di akhir kalamnya (kata2 akhir sebelum matinya), maka syurga lah ganjarannya...bersandar pada hadis Nabi Saw..."Man akhiri kalamihi La Ila Haillallah, Dahhalah Jannah".....Kalimah ini bukan hanya sekadar dilafaz pada bibir sahaja...bahkan perlu difahami dan dihayati konteks dan maknanya agar ia terserap dalam hati....kalimah ini terkandung 2 konteks iaitu nafi dan isbat...pertamanya kita perlu nafikan mahkluk dan kemudiannya isbatkan kepada Allah...yakni perlu yakin bahawa selain Allah tiada kuasa, tiada daya dan upaya....kerna hanya Allah sahaja yang Maha Berkuasa....kerna itu bila kita hayati kalimah ini...kita tidak akan jadi angkuh...tak akan jadi sombong...bahkan sentiasa berasa kerdil...apatah lagi mahu berbicara seolah2 yang kita bisa mengambil tugas Allah...Nauzubillah hi minzalik....apapun Allah Maha Kuasa...Makhluk Langsung Tak Ada Kuasa....





p/s menjadi seseorang yang dikenali penghuni langit adalah jauh lebih bermakna daripada menjadi glamor dalam kalangan penghuni bumi......

Jumaat, 7 Disember 2012

Pierre Andre, kau buat aku rindu tentang sesuatu!!!




UCAPAN Pierre Andre saat menerima trofi Anugerah Yasmin Ahmad pada Anugerah Skrin 2012 menggegarkan banyak jiwa. Bermacam persoalan dan andaian juga dibuat. Paling utama, kecenderungan anak sulung pelakon handalan Khatijah Tan itu terhadap ilmu agama terbuka jelas.
“Ya, benar sekarang saya sedang dalam penghijrahan untuk lebih mengenal agama dan Allah dan Rasul tetapi hijrah saya ini tidak akan berlaku secara drastik, saya takut fitnah,” katanya membuka cerita tentang kehidupan baharu yang sedang dilaluinya ketika ini.
Jumaat lalu, Pierre membuka mulut di pentas yang disaksikan lebih empat juta penonton dengan kalimah ‘Bismillah.’

“Anugerah paling hebat ialah kalimah ‘Lailahaillallah,’ jagalah kalimah ini dalam diri kita, love Allah dan love Muhammad,” ucap Pierre dalam majlis itu.
Menghuraikan lagi mesej sebenar yang ingin disampaikannya, kata Pierre:
“Itu juga satu dakwah daripada saya. Saya memang minta doa kepada Allah agar jalan dakwah saya dibuka, dan Alhamdulillah saya diberikan kesempatan. Selama 10 tahun dalam bidang seni, itulah kali pertama saya diberi anugerah dan itulah siaran langsung pertama yang saya dapat untuk menyuarakan sedikit dakwah saya,” katanya sambil meneruskan dengan satu pengakuan.


Demi untuk tidak mengelirukan khalayak terhadap perubahan yang berlaku ke atas dirinya, Pierre mengakui bahawa sudah lima bulan dia bergerak aktif dengan dengan mengikuti kumpulan tabligh.
“Saya sudah jadi pengarah filem sejak umur 21 tahun. Selama ini saya fikir itulah matlamat hidup saya. Akhirnya saya dapati hidup saya ‘kosong.’ Saya rasa dibohongi oleh dunia dan saya mula mencari.
“Seorang sahabat ajak saya menyertai tabligh. Pertama kali mencuba, saya terus jatuh cinta. Setakat ini, sudah empat kali saya keluar mengikuti aktiviti jemaah tabligh. Biasanya kami keluar selama tiga hari dan bermalam di masjid dan surau yang kami singgah. Alhamdulillah, Allah telah membuka pintu hati saya,” katanya menyertai jemaah tabligh di Taman Permata, Ulu Kelang.


Berikut sedikit perbualan Sensasi Bintang bersama Pierre.

Mendalami agama itu banyak jalannya, kenapa pilih tabligh?

Orang selalu salah faham terhadap tabligh, tak kurang juga yang menuding jari masuk tabligh sebagai ikut ajaran sesat. Kita kena ingat, tabligh itu sifat Rasulullah. Rasulullah berdakwah selama bertahun-tahun sebelum turunnya hukum bersolat, puasa dan menunaikan zakat.

Bagaimana pula dengan kerja-kerja seni anda. Dunia hiburan sendiri dilihat lebih banyak mendedahkan seseorang itu ke jalan negatif?

Mulanya saya fikir begitu, tapi sahabat saya larang. Saya masih boleh berdakwah dalam bidang filem tapi kena lebih berhati-hati dalam bab agama. Paling utama kena masukkan unsur dakwah. Sekarang saya tiada karya terbaharu selain filem-filem yang telah dibikin sebelum saya berhijrah, jadi, jangan nilai siapa saya ketika dahulu, tapi nilai siapa saya ketika ini.

Mungkin ada perkembangan terbaharu yang lain?

Sekarang saya terlibat dengan projek filem pendek bersama kawan-kawan, selebihnya (saya) buat kerja-kerja penulisan. Saya mahu siapkan novel pertama, mungkin judulnya berbunyi Perjalanan Ke Darul Salam. Ia tentang penghijrahan seorang lelaki yang selama ini hidupnya kosong.

Adakah itu kisah sebenar yang berlaku kepada diri sendiri?
Tidak juga. Itu pemerhatian yang saya lihat selama ini.

Bagaimana amalan agama anda sebelum ini?
Selama ini pun saya percaya kepada Allah, tapi tahap keyakinan itu tidak seperti sekarang. Dahulu, saya Islam kerana dilahirkan sebagai orang Islam, sekarang saya Islam kerana kefahaman dan keyakinan saya terhadap agama Allah ini.

Ada sebarang sasaran?
Saya berminat mahu jadi pendakwah. Sebenarnya saya ada azam. Jika selama ini saya keluar selama beberapa hari sahaja, selepas ini saya mahu keluar rumah selama 40 hari pula. Kalau diizinkan Allah mungkin boleh sampai empat bulan dan kalau ada kekuatan mungkin dipanjangkan lagi selama setahun dan bukan hanya di Malaysia sahaja.

Apa rancangan Pierre dalam tabligh?
Nikah itu sebahagian daripada iman, saya juga mahu ke arah itu. Bagi saya, pengisian tabligh tidak boleh dilihat secara luaran sahaja, lihat juga dalaman. Ibaratnya, kalau hendak tinggalkan keluarga selama empat hari, bekalan yang ditinggalkan juga harus cukup untuk empat hari.

Apa kata kedua ibu bapa anda setakat ini?
Mummy (Khatijah Tan) sangat menyokong keputusan saya, ayah juga begitu sebab saya bukan buat perkara tidak baik, sebaliknya saya belajar dan mahu mengenal agama. Sejak sertai tabligh juga rezeki saya bertambah.

- Kosmo-

p/s :  Tetiba jer aku terbaca artikel nie kat internet...then terus aku teringat masa silam aku...Ya Allah....Kau permudahkanlah laluan hidup aku...Yes..aku memang dalam kekosongan...Meski aku tahu jalan untuk isi kekosongan tue...tapi sehingga kini aku belum cukup kuat....Kurniakanlah hidayah dan taufik-Mu Ya Allah...Aku pernah rasa nikmat ketenangan tue...Aku nak rasa balik nikmat tue...Wah betapa indahnya saat itu...Aku rindukan ucapan 'Allah Maha Kuasa, Makhluk langsung tak ada kuasa"...Aku rindukan "fikir harian", rindukan "taklim hadis masjid dan rumah", rindukan "ghast 2 1/2 jam" rindukan "jaulah mingguan" dan rindukan "keluar 3 hari"....rindukan "bayan", rindukan "taskil negara jauh, IPB", rindukan 3 hari setiap bulan, 40 hari setiap tahun, 4 bulan seumur hidup", rindukan "malam markaz", rindukan "mesyuarat markas", rindukan "mesyuarat halqah", rindukan "ijtimak", rindukan "johr", rindukan "eldest2 kita", rindukan "doa-doa masnun", rindukan "zikir pagi petang", rindukan "makan dalam talam", rindukan "kayu sugi", rindukan "solat jemaah dimana azan diazankan", rindukan "takbiratul ula", rindukan "kena marah dengan orang kampung sebab buat jaulah", rindukan "masak2 dengan bacaan zikir", rindukan kata2 "kejayaan kita hanya dalam agama, yakni sejauh mana kita taat perintah Alllah dan tinggal larangan Allah ikut cara sunnah Nabi SAW", rindukan "cerita hayatul sahabah", rindukan cerita pasal "Saidina Abu Bakar", rindukan kata2 "Dunia semenatara, akhirat kekal selamanya", rindukan "6 perkara", rindukan "solat tahjud".... ah terlalu banyak yang aku rindukan pasal usaha agama nie...rindu..rindu..rindu...

.......

........

...........

Selasa, 4 Disember 2012

Kalaulah.....



Aku teringin nak dengar anak aku bersuara seperti ini :

"Bila ayah nak bawa tengok bola kat stadium nie"....

Pas tue orang umah aku pun menyahut ;

"Jomlah bang...abang dah lama tak bawa kami sekeluarga gie stadium...boleh pakai jersi sekali nanti.."

* Teringin nak dapat pasangan n anak yang minat bola....

....

......

......

.........





Ku mencari, Ku mencari
Apakah salahku
Kau buat ku termenung seorangan
Dalam diri sangsi, Akhirnya begini
Perpisahan tak kuduga....



Ku mengerti, Ku fahami
Keputusan diri
Biar saja aku sebegini
Permintaan terakhirku, Jangan kau lafazkan
Simpan saja kata-kata

.....

.......

........

.................

Review sikit pasal Harimau Malaya ....



Entri ini mungkin agak sedikit lewat...tapi bahang kehangatannya masih tetap terasa...Apa lagi kalau bukan isu bola sepak negara...Pertamanya, ucapan tahniah kepada barisan skuad Harimau Malaya kerana berjaya melayakkan diri ke peringkat separuh akhir...Namun, semua pihak yang melabel mereka sebagai rakyat dan penyokong bola sepak Malaysia masih lagi tidak boleh berasa puas dan senang hati apatah lagi bersifat angkuh sekiranya skuad negara masih belum dapat menjulang trofi kemenangan
ini...Dan perlu diingatkan juga, andai kita dapat menjulang trofi AFF Suzuki Cup tersebut sekalipun, tak perlu ada sebarang perkataan dan perilaku angkuh dan sombong atas kemenangan tersebut....

Bertemu Thailand, bukan suatu tugas mudah...Thailand sehingga takat ini, tidak pernah terkalah...Maka seperti kata Safee Sali dalam kolumnya di Akhbar Metro hari ini, ini adalah peluang terbaik skuad negara untuk memadam rekod tanpa kalah Thailand tersebut...

Untuk pertemuaan semi-final ahad ini, diharap Rajagopal dapat membaiki kelemahan yang sedia ada...Bahagian tengah utamanya...Meski Syafik menjaring gol yang cantik dalam pertemuaan dengan Laos, namun dari sudut keseluruhan perlawanan dalam kedua-dua perlawanan akhir terkini ini, menunjukkan bahawa Syafik masih lagi belum dapat diiktiraf sebagai pemain tengah menyerang yang kreatif sehingga bisa memainkan peranan yang bahaya ke atas pihak lawan...Harusnya Rajagopal menggunakan posisi Syafik Rahim itu sebagai antara titik tumpuan dalam merencanakan gerakan ke atas kubu lawan...Selain itu, diharapkan Shakir Shhaari dan Gary Steven Robbat dapat diperturunkan dalam perlawanan nanti kerana kedua-dua pemain ini mempunyai ciri
pemain tengah bertahan yang diperlukan...Mereka setakat ini dapat mengekang gerakan lawan di bahagian tengah...Namun, jangan hanya pandai menyekat sahja, tetapi setelah dapat merampas bola, mereka ini juga perlu mahir dalam membantu pemain tengah
menhyerang membuat hantaran menyerang...Bukan setakat merampas dan kemudiannnya membuat "clerance" tak tentu hala...Itu satu hal yang sia-sia...Amar Rohidan..susah nak berbicara tentang pemain ini...diberikan posisi DMF yakni posisi tengah bertahan, tapi hakikat yang terpapar di kaca TV, pemain ini entahlah...macam ada dengan tak ada...tak membantu langung...


Selanjutnya, Zubir Azmi dan Mahala Jasuli dikekalkan sebagai pemain kesebelasan utama lebih-lebih lagi dalam mengekang gerakan pemain sayap Thai yang berambut perang itu..Mamamt tue laju dan pandai masuk ke dalam kubu lawan...Harap pertahanan
kita dapat mengekang beliau selain mengekang pemain serangan mereka yang memakai jersi no 10 dan 9 itu...

Azammuddin Akil atau dikenali sebagai 'Alex", setakat ini masih lagi mengecewakan aku...Meski aku meminati beliau tapi entah kenapa semenjak 2 menjak ini permainan beliau tidak seperti yang aku lihat dahulu...Anak Akil ini aku tengok sekrang dah
pandai nak claim2 mintak free kick...come on lah azamuddin...aku suka ko sebab ko main sedikit anggresif...jangan nak jadi super star sangat...kena body contact skit nak jatuh..kalau jatuh, bangun balik...dan teruskan permainan...sekarang nie, aku
tengok permainan azamudiin dah kurang anggersif...dah kurang cari dan kejar bola...hanya tunggu bola...sifat ini yang aku benci secara jujurnya...walaupun, AZAMUDdin menjaring gol sewaktu bertemu Sang Garuda, namun hal itu bukan menjadi tiket atau pelepasan dari kau untuk tidak dikritik...



* Bersama Azamuddin Akil @ Alex semasa Pahang menentang USM FC.... lepas nie gua nak amik gambar dengan kunalan plk...



Mungkin kebanyakan dari kita agak melontarkan kritikan ke atas Safee Sali...Tapi mintak sedikit pertimbangan dimana pemain ini kalau dilihat sudah cukup berusaha mempersembahkan aksi yang terbaik...Safee bahkan sering ke kawasan tengah mencari dan mengejar bola...Diharapkan penyerang kita yakni Safee DAN Norshahrul dapat mengembalikan prestasi terbaik mereka....

Ok lah...aku malas nak berceloteh banyak sangat...aku bukan pandai pun nak ulas2 game bola nie...aku cakap secara sembrono jer...Bila aku lihat barisan pemain Indonesia, aku dapat lihat yang mereka nie turut dibarisi oleh pemain yang berketurunan Irian dan Papua...Kita di Malaysia ada golongan2 semacam ini...yakni Orang Asli...mungkin untuk perancangan akan datang, pihak pengurusan bola sepak Malaysia boleh turun padang dan asah bakat mereka...sebabnya bila aku bercampur dengan Orang2 Asli ini...mereka ini dari segi kudrat memang ada...cuma dari segi kemahiran dan taktikal ajer yang mereka kurang...




* Kenangan bermain bola sepak bersama Orang Asli Laut Seletar....



Apapun...semoga Harimau Malaya mempamer aksi dan semangat juang yang tinggi...

.....

......

.........

Selasa, 27 November 2012

Baby boy Cik Joe








....
.....

.......

...........

Isnin, 26 November 2012

Penakut by Yuna



PENAKUT








Tak semua kau rancang akan berlaku
Mungkin nasib tak menyebelahi aku
Entah mengapa engkau yang aku cinta
Mungkin lebih baik kau ku lepas saja


Ini tidak adil tidak adil baginya
Ini tidak adil tidak adil bagiku
Ini tidak adil
Untuk engkau bertanya jika ku mencintaimu juga
Tidak adil tidak adil baginya

Kau tak pernah cuba memahami aku
Cinta kau ucap tak pernah engkau tunjuk
Dan bila tiba saat ku kehilangan
Beban yang tak pernah cuba kau ringankan


Kau bukan milikku
Dan aku memang penakut
Mengakui cinta kepadamu
Seribu kali ku cuba ucapkan
Bila bersamamu
Kau bukan milikku
Dan engkau pun tahu
Kau bukan milikku


JASAD HARIMAU TAPI HATI KUCING



Hari sabtu aku tengok game Filipina lawan Thailand...Aku kutuk players Filipina...sebab harap jer badan besar tapi lembik...kena touch sikit asyik jatuh jer...Aku tak suka tengok gaya permainan macam tue....Aku suka tengok game plan Laos...sebabnya nampak pada air muka player mereka yang main macam nak berperang...main macam nak mempertahankan negara dari diganggu-gugat negara jahat...main sungguh2...main tak pernah kenal erti letih...bukan gaya macam superstar...dan hasilnya pasukan yang dhaulunya kerap dibelasah, akhirnya semalam mereka dapat mengikat Indonesia 2-2...Game Malaysia plk...hampeh...pertahanan Malaysia tetap macam dulu...bahagian tengah macam ada dengan x ada jer...Amar Rohidan, Azmi Muslim dan Bunyamin Umar untuk game berikutnya adalah agak wajar tidak diturunkan...mAHALI jAsuli ok...nampak lah gak peranan kemasukkannya...


Aku tak mengharap sangat Malaysia menang meski bermain di laman sendiri...Yang aku cuma harapkan adalah persembahan yang terbaik daripada para pemain...biar kalah tapi kalah dengan maruah dan berprinsip...akhirnya kita kena belajar untuk menerima hakikat...tak selalunya yang kita harapkan dapat tercapai....paling kurang tidak pun kita perlu belajar dari kekalahan dan kekecewaan ini bukan????....


Jumaat, 23 November 2012

Penang Oh Penang....



Persekitaran sedikit sebanyak mempengaruhi cara hidup seseorang manusia itu...Orang-orang seperti aku ini, tidaklah bisa mempengaruhi susanan keadaan sekeliling tetapi keadaan sekelilinglah yang mempengaruhi gaya fikir dan kehidupan aku...sebabnya...mudah saahaja...iman di hati cukup lemah....namun...jujur aku katakan...aku benci gaya hidup di sekeliling aku....


Aku benci dengan pemuka-pemuka manusia yang jelas mengekplotasi kepura-puraan yang nyata dalam hidup mereka....mereka kononnya mahu kelihatan hebat...kelihatan ada class...mahu tampil macam golongan-golongan kelas aristokrat...namun pemahaman mereka itu tidak lebih dari sudut gaya dan penampilan sahaja....otak kosong..


Orang kampung macam aku nie...bila tiba di bandar besar macam Penang...pertama kali aku nampak orang-orangnya, aku berpandangan yang diorg nie mesti punyai fikiran hebat sehebat penampilan yang tertempel di jasad meereka...tapi bila bercampur dengan diorg...hampeh btol...otak kosong...sembang benda2 yang x cool langsung...sembang pasal muzik yang sampah...jenis fesyen yang sampah...padahal duduk hanya dekat sarang2 burung merpati sahja...tanah tergadai...maruah terus jugak tergadai....


Kemudian itu...aku terfikir ....dan banyak kali terfikir...apa orang2 Melayu penang ini bahagia dengan lifestyle mcm nie...sedangkan dengan jelas dan nyata di hadapan mata meereka, orang asing telah menjadi tuan di tanah datuk nenek moyang mereka....entah...aku patut tak perlu menyibuk kot...sebab aku bukan dari kelas bangsa politik meereka...



sebenarnya...dari satu segi aku tak boleh nak salah kan orang asing, cina terutamanya atas hal2 yang terjadi di Penang...umpama mudah...hanya kayu yang boleh tumbangkan kayu....macam gitu bangsa gak...hanya bangsa itu sendiri yang memusnahkan bangsanya ....dan dalam kes penang...mungkin itulah yang terjadi....


aku penat tengok suasana membosankan kat Penang nie....aku kalau boleh nak berambus dari tanah yang tak pernah henti2 dijajah semenjak 1786 sehinggalah kini....aku harap negeri2 Melayu yang lain jangan jadi macam Penang...Melayu hanya menumpang dan boleh dikatakan mengemis di tanah yang dahulunya kepunyaan nenek moyang meereka....mereka hanya mampu menyalak di tepi jalan, kata pemerintah mereka zalim...itu sahaja yang mampu mereka lakukan...yang kononnya kata pejuang Melayu kat Penang nie...entahlah...pada mereka tak tahu apa yang boleh diharapkan...setakat tengok diorang pakai songkok hitam, pakai spek mata hitam, pakai jeans, jalan kononnya lagak perwira supaya orang awam disekililing mereka akan cakap "wah, cool dan bergaya lah mamat nie...macam hero"...itu sahja kot yang boleh diharapkan...

Palestin : Kami Bersama Kalian


Nahmadu wanasallu naallilkarim...amabahdu...Palestin diitiraf sebagai salah satu bumi suci umat Islam.  Kesuciannya disebabkan disitu terdapatnya salah satu daripada 3 rumah ibadat yang terbesar dalam kehidupan Umat Islam iaitu Masjid al-Aqsa..Ataas sebab itulah, bumi Palestin bukanlah melibatkan soal isu kebangsaan atau kedaulatan bangsa Palestin tetapi ia merupakan suatu isu umat Islam sejagat....soal bangsa adalah suatu hal lain dan ia merupakan suatu isu yang tidaklah dipandang begitu tinggi...kerna isu agama sejagat adalah suatu isu yang jauh lebih penting kerana Islam adalah suatu agama yang bersifat syumul yang mana ia tidak memadang bangsa, pangkat atau darjat...sesiapa sahaja bisa menganut Islam dan ketinggiannya adalah sejauh mana ia dapat mengamal dan menjadikan Islam sebagai teras hidupnya....


Isu Palestin-Israel suatu isu yang sudah cukup lama diperdebatkan...dikomentarkan...bahkan ia dilihat suatu isu yang tiada punya jalan sudah dan solusi...Bahkan bila dibentang isu ini, dilihat peperangan merupakan suatu isu yang cukup sinonim dengan Palestin-Isarel....Kemuncak kependudukan Israel dibumi Palestin berlangsung sekitar 1948 apabila PBB turut menyokong kependudukan Israel.  Hal ini turut mendapat sokongan daripada Amerika Syarikat...semenjak dari itu, Israel bermaharajelela di tanah haram yang bukan milik mereka...


Bumi Gaza kini sebenarnya pernah ditawan dan ditakluki oleh Israel semenjak skeitar tahun 1963 hinggalah tahun 1993 apabila tercetusnya Perjanjian Oslo antara Palestin dan Israel....Semenjak berlangsungnya perjanjian itu, Fatah yang dikepalai Yassir Arafat memegang tampuk pemerintahan Palestin....Namun begitu, Yassir Arafat tidak lebih dilihat umpama boneka kepada Israel yang mana dasar-dasarnya dilihat merupakan suatu arahan telunjuk dsaripada Israel....Selagi mana dasar itu disukai Israel, maka dasar itu dapat dilangsungkan...

Keadaan kemudiannya berubah apabila Hamas muncul dalam arena politik Palestin...sebenarnya Hamas sudah wujud semenjak 1987, namun pada saat itu, Hamas yang mana dibawah pimpinan AS-Syahid Syeikh Yassin lebih bergerak sebagai sebuah gerakan perjuangan yang bersifat underground.  Bilama mana Hamas menyertai pilihanraya tahun 2006 dan kemudiannya menang besar, dimensi baru bermula bagi Palestin...Israel sememangnya pening kepala dengan keadaan ini...sebabnya sangat jelas...dasar Hamas adalah mahukan setiap inci tanah yang dirampas oleh Isrrael perlu dipulang kembali kepada Palestin...bahkan Hamas adalah sebuah parti gerakan yang islamik yang mendukung Islam tidak sepertimana Fatah yang dilihat liberal bahkan Fatah juga turut mengiktiraf kewujudan Israel!...

Keislamikan Hamas salah satunya dapat dilihat menerusi pengurusan angkatan tenteranya yang dikenali sebagai "Bridged AL-Qassam"...Bagi yang mahu menyertai bridged tentera ini, remaja lelaki perlu solat subuh secara berjemaah tanpa ketinggallan secara 6 bulan berturut-turut selain perlu menghafal hadis 40 karya Imam Nawawi sebagai salah satu syarat dalam penyertaan bridged ini...Bayangkan kalian...orang macam aku terang2 kena tolak tepi...orang-orang seperti mereka mempercayai bahawa kekuatan Islam bukan disebabkan bilangan tetapi disebabkan hubungan seseorang itu dengan Tuhannya...bersandar kepada sifat rendah dirinya bukan bersandar pada keangkuhannya!!!...



*Bridged Al-Qassam sedang bersolat berjemaah.

Populasi Israel hanya sekitar 5 juta kini...namun mengapa tiada siapa yang dapat mengalahkan mereka...sedangkan negara-negara Islam yang bersempadanan dengan Palestin yakni Mesir, Lubnan, Syria dan Jordan yang bila dikumpulkan populasinya adalah menjangkaui sekitar 300 juta...takkan 300 juta x boleh lawan 5 juta ini...namun begitu, ada sikit sinar misalnya Mesir kini sudah pun dipimpin oleh parti yang islamik dibawah pimpinan dr mushid setelah rakyat mesir sendiri menggulingkan HusniMubarak...Diharapkan Syria yang kini bergolak dapat memperoleh pemimpin yang berjiwa islamik di penghujung pergolakan meereka kelak....


Aku baca satu keratan akhbar berkenaan isu ini...Salah satu keratan akhbar itu berkait dengan pendirian Iran yang mana secara konsisten memberikan bantuan dari segi bekalan senjata kepada Palestin bahkan Iran sendiri menyeru dunia arab bersatu dan mengambil tindakan yang jelas dan tidak hanya duduk di meja dan bangku mesyuarat sahaja...sampai bila nak bermesyuarat...yang kita mahukan adalah tindakan...bukannya dok menyalak dalam dewan yang berhawa dingin...sedangkan pada masa yang sama anak-anak palestin sedang dihujani hujang peluru...


* Kanak-kanak Palestin yang menjadi mangsa...


Bagi kita yang di Malaysia yang duduk letaknya sekitar 8000 km dari bumi Palestin tue, cubalah buat yang termampu...kita mungkin tak mampu nak angkat senjata sebab seperti syarat yang dinyatakan di atas tadi, mungkin sangat kurang yang layak...perjuangan ini tak cukup hanya dengan semangat...semangat boleh hilang...yang diperlukan adalah istiqqamah...kerna itu diletakkan syarat seperti itu...jadi apa yang boleh kita buat...mudah sahaja...kurang atau lebih baiklah tak yah konsumer barangan yang berkait dengan Israel...tengok macam remeh...tapi dari hasil keuntungan produk diorg tulah yang membangunkan kekuatan tentera mereka untuk membedil kanak-kanak, wanita, orang tua dan oranga awam di pALESTIN....McD dan Coke penyumbang terbesar dalam isu ini...bukan susah pun dan tak mati lah kalau tak makan McD.  ada banyak lagi makanan lain yang boleh dimakan...burger tepi jalan pun ok gak... kEMUDIAN, sumbangkan wang untuk survival kehdiupan mereka di sana...dan akhirnya doa lah untuk mereka....




p/s Alhamdullilah...tadi malam dapat sertai solat isyak dan solat hajat berjemaah di atas padang stadium usm...input2 yang dinyatakan di atas ini juga adalah turut dipetik dariapda ucapan ceramah penggerak NGO AMAN PALESTIN MALAYSIA...Al-Fatihah buat syahid-syahid Palestin dan semoga kemenangan di pihak Islam bakal dikecapi kelak....

Khamis, 22 November 2012

Isu Palestin - Bertindak Lebih Cool Daripada Berteriak-




Isu Israel-Palestin ini, isu dah lapuk...Namun selapuk manapun ia tak pernah basi dikomentarkan....Lebih-lebih lagi bila tercetus kejadian2 besar seperti yang berlaku baru2 ini...Cumanya selama ini umat Islam tak tahu nak buat apa...Sebab kononnya tak ada kuasa...Jadi apa yang dia buat...Hanyalah melalak kat tepi jalan...Kemudian itu dok sibuk laung 'Anti-Israel", "Israel kejam"...Lagi nak nampak mereka ini betul2 marah kat Israel, mereka main bakar2 benda Israel...Kononnya atas nama jihad...betapa cetek dan dangkal pemikiran golongan yang semacam ini....


Jujurnya kita tak perlu kuasa, pangkat, darjat, keangkuhan, kesombongan untuk melawan kejahatan...api tak boleh dilawan dengan api...api dapat dipadam dengan air....


Jadi apa yang perlu kita lakukan...kita mungkin boleh mengurangkan mengkonsumer barangan2 milik keluaran yang berkait dengan Yahudi...Bukankah beli barangan tempatan adalah digalakkan untuk pertumbuhan ekonomi negara...Perdana Menteri kita bahkan menggalakkan ini....

Ada yang lucu baru2 ini...

Hari isnin aritue ada golongan2 yang ingin buat pemboikotan kat depan Mcd....Then Mcd satu Malaysia buat promosi makanan percuma...Ironinya, ramai plk yang dok beratur sebab dapat makan free Mcd nie....

Hahahaha...tak tahu lah nak cakap apa...

Orang kita ini dok sedar kejap jer...kena suap sikit, lupa apa yang diperkatakan atau diperjuangkan sebelum ini...


Jadi konsep dan method "BERTERIAK" ini...atau main2 bakar Bendera Israel ini tak boleh ubah apa2 pun...Tak payah nak beremosi sangat...Tak ubah apa2 pun...Israel bukan amik kisah pun ko berteriak atau bakar bendera diorg...sebab yang tukang teriak n bakar bendera Israel itulah yang dok makan Mcd n minum coke sampai badan pun jadi mcm tong drum gamaknya...Lagipun Mcd nie dari segi kesihatan, x berapa baik sangat pun...fast food..faham2 je lah...bahaya....boleh mangundang obesiti...


Jadi banyak cara lain...satu kita kurangkan konsumer barangan yang berkait dengan Israel...lagi bagus, jangan terus konsumer....tak yah nak dok sibuk teriak atau bakar bendera...macam orang dungu jer....

Then sekarang nie...Palestin sangat memerlukan sumbangan kewangan...bank2 mereka telah hancur ranap kena bom..kena peluru...so, jadi realistik skit...kita sama2 sumbangkan wang pada mereka...Niat ikklas kerana Allah...aku puji inisetif USM, dimana diorg buat pemeotongan gaji RM 20 setiap bulan dariapda staff2 mereka bagi diinfakkan duit itu pada tabung Palestin...

Dan seterusnya...tak lain tak bukan...Kita perlu doa pada mereka...Doa mintak Allah bagi bantuan dan pertolongan pada mereka...Letakkan dahi kita kat tanah, supaya ilang skit keangkuhan kita tue...menangis mintak Allah selamatkan Orang Islam...

Ok...malam ini kat stadium USM...ada program berkenaan Palestin....aturcara dan pengisisan dapat dilihat menerusi flyers dibawah ini...meh ramai2 pakat mai...tak yah dok sibuk "BERTERIAK" kat tepi jalan atau dok berarak sambil laung "ANTI-ISRAEL"...atau tak payah nak jadi macam budak kecik, nak main masak2 atau bakar2 bendera Israel...."BERTINDAK LEBIH COOL DARIPADA BERTERIAK"......






Selasa, 20 November 2012

Malaysia VS Bangladesh







Malaysia Lawan Bangla...Nak tengok gak sama ada mat-mat bangla kat Malaysia, Penang khususnya akan keluar ramai2 dok tengok team nasional mereka lawan bola dengan Malaysia...


Nak tengok gak apa plk gaya taktikal Rajagopal malam ini...


Nak tengok sama ada Malaysia dah bersedia blom nak harungi AFF Cup ahad ini...

Apa pun malam ini aku tengok Malaysia turun padang tanpa sebarang harapan yang menggunung pun...Hanya sahaja nak tengok...Macam aku tengok burung terbang kat langit tanpa sebarang matlamat khusus pun....


ok...malam 8.45 malam...stadium shah alam bagi yang rasa nak tengok kat stadium...atau depan tv bagi yg ada astro kat umah saluran 801 arena...

bagi yang tak mampu...x payah banyak cakap...dok tengok kat kedai mamak...ok...

Isnin, 19 November 2012

Erti Hidup????



Makin dewasa...makin komplikated ragam hidup nie...Sesak dada...Binggung...Keliru...

Namun...mujur ada Kau si peneutralisasi pilu...


Saya dambakan kehidupan yang mudah dan ringkas...

Memori.....



Ada beberapa hal yang aku fikirkan dan ia adalah suatu hal yang tak mungkin boleh terjadi...Jadi meski aku dah tahu yang ia tak mungkin terjadi, aku tetap fikirkan jugak...Nampak tak kedunguan aku di situ....


Aku selalu terfikir tak ada ke suatu alat yang boleh padam memori2 tertentu dalam otak dan hati kita...Macam hardisk cleans-up tue...

Tak pun tak ada siapa ker yang boleh cipta mesin masa agar dapat aku merentas masa lampau dan perbetulkan atau cegah diri aku daripada buat sesuatu perkara yang kelak di masa hadapan akan menyusahkan dan membuatkan aku sakit...

Atau...

Ini agak eksterim skit...aku terfikir jugak berkenaan soal kelahiran semula...Kalau ada konsep itu, start dari bayi aku akan cuba yang terbaik membuat suatu pemilihan dalam idup aku berdasarkan pada pengalaman kehidupan lalu itu....


Hahahaahah...benda yang mustahil....jadi x yah dok susah fikir...makin difikir makin gila dibuatnya....

yA...Memori memang suatu hal yang tidak boleh dipadam melainkan tetiba aku hilang ingatan..bahkan ia juga sukar untuk dilupakan....



Dah..dah..dah...aku x tahu aku sedang mengarut apa nie...

Rabu, 14 November 2012

Kledang dan tarikh tue





selama ini banyak kisah cerita yang berkisarkan soal keletihan dan kepenatan yang aku coretkan disini...Ya,ya,ya..Memang membosankan bukan...Bukannya apa, keletihan atau kepenatan ini barangkali mungkin dapat diredakan dengan coretan-coretan yang tidak bermanfaat seperti seumpama ini...Sama juga halnya tentang perkara yang berkisarkan kesedihan, kemuraman, dan yang sespesis dengannya...



Aku sangat letih...Umpama tiada ruang untuk aku menghirup nafas...Banyak hal dan perkara yang sedang dilakukan dan bakal dilakukan...Bulan ini sahaja macam2 hal yang terjadi tanpa sebarang perancangan...Semuannya dilakukan secara terburu-buru dan
tergesa-gesa.




Akhir bulan lepas sebelum memasuki bulan november...aku terpaksa ke Gunung Ledang...bahkan ini baru sahja pulang dari sana (bulan nie dah 2 kali gi)...Masa itu aku tak sempat lagi sampai ke Penang kerna masih di kampung menyambut Aildiladha...tanpa sebarang perancangan aku terpaksa ke Gunung Ledang dengan menaiki bas...Padahal masa itu aku sedang di
KL untuk menaiki bas ke Penang sebab bas ke Penang dari Kampung aku dah abis...



Jadi aku ke Gunung Ledang berseorangan dengan menaiki bas...Aku naik bas dari Stesen TBS...Pertama kali aku naik bas dari stesen bas ini...Cantik dan menarik serta selesa...Orang Kkata macam airport...Entah..aku tak pernah tengok airport pun selama aku hidup ini...sesuai dengan status hidup aku...masyarakat kelas bawahan yang tak meminta atau nak menunjuk atau memaksa orang lain untuk menghormati atau mengangungkan kita.....


Aku lepak kat warung kat Sagil...tunggu Guru ngan member aku sampai dari Penang...Tapi diorg datang lambat...sebab gerak dari Penang lewat...Mujur group geologi dah sampai dan kebetulan makan kat warung yang sama aku makan...Jadi aku tumpang hilux diorg jer untuk ke resort Taman Negara Gunung Ledang...


Berkenaan Gunung Ledang ini, fakulti kami diminta untuk penuhkan ruang galeri baru pihak Jabatan Taman Negara Johor dengan poster dan gambar yang berkait...So department aku bertanggungjawab dalam soal pengisisan berkenaan hubung-kait sejarah, mitos dan lagenda berkenaan Gunung Ledang ini...Dan cara nak dapatkan bahan2 ini, kami gunakan kaedah temuramah dengan masyarakat Orang Asli yang menjalani hidup seharian mereka di sekitaran kaki bukit Gunung tsersebut... Banyak cerita2 nya...nak tahu...kena tunggu galeri tersebut siap dan datanglah ke sana...




Kerja ini nak kena siapkan cepat yakni sebelum pilihanraya diadakan...entah..aku pun
x tahu apa kaitannya...ini cerita orang politik..aku malas nak ambik port...cerita politik ini kadang2 mcm cerita org dungu...sibuk nak paparkan kuasa...sibuk nak tunjuk kemegahan...sibuk nak mengharap atau lebih tepat memaksa orang lain menghormati dirinya...macam gampang dan busuk....aku x suka dengan orang yang dok jaja kebaikan diri...dok jaja keangkuhan diri...persetan sama sifat2 azazil mcm nie...


Masa kajian Gunung Ledang sebelum raya aidilfitri hari itu, kami tak sempat naik ke puncak...tapi kali ini kami tak lepaskan peluang...masa nak naik puncak itu dengan hilux...adalah beberapa dugaan...salah satunya hujan...ribut...n klimaksnya tetiba jer pokok balak tumbang menghadang tengah jalan...mujur ada beberapa pihak yang ada kat situ yang terdiri daripada pihak Telekom, USM, Taman Negara dan Sapura...Kami gotong-royong sama2 (dalam bahasa org sini Rewang) bersihkan dan alihkan batang balak
tersebut...Nak tak nak memang kena bersihkan pun...sebab kalau tak, tak boleh balik lah jawabnya....




Lagi satu, lepas ini orang awam dah tak boleh sangat naik puncak Gunung Ledang sebab tak lama lagi ada Istana Hinggap milik Sultan Johor kat atas tue...Jadi kesempatan yang ada nie kami tak lepaskan...kena hargai...



Memang berbaloi rintangan yang terpaksa kami hadapi sewaktu nak naik puncak ini...sebab bila dah tiba kat atas puncak tue...macam tak nak turun...pemandangannya "Subhanallah"..cantik betul...kalau tengok keadaan kat bawah dari atas puncak...macam lukisan jer bentuknya...indahnya..tak terkata...Lepas tue...kami dok tengok2 gua...minum air yang mengalir kat gua tue...nikmat sekali....


Itu jer lah...tak tahu nak merepek apa lagi..Kerja dan belajar punya pasal...sampai aku lupa tentang sesuatu yang .....entah aku pun tak tahu...penting ke tak penting hal ini...berbaloi ke tak berbaloi aku dok tunggu semua ini...biarlah masa yang menentukannya....Moga ada hikmah atas semua ini....





* Dah 4 Tahun (13/11/2008 - 13/11/2012)...Entahlah...Biar masa yang menentukan segalanya....



Ahad, 4 November 2012

Entahlah.....














Aku tak tahu...Entah...Keliru...Bingung...Celaru...Terkesima...Tak Faham...

Aku selitkan kata-kata Zoela (Sharifah Amani) sahaja:



"Dalam hidup cinta boleh datang dan pergi, ketawa kerananya, senyum kerananya, menangis semahunya, sakit...

Bermula dengan persahabatan segelintir pula cuma sedar bila ia hilang...

Semata-mata untuk rasa dihargai ada yang percaya cintanya untuk selamanya..

But for some of us finally will realize that life is not a fairytale and we need to start off..

Demi sebuah impian, tak salah untuk kita berkorban.. bila mana hati kita dapat menghadapi realiti nangis, nangis semahunya.. tapi jangan biarkan hati kita terus rebah..

Sejauh mana kita kenal hati budi seseorang kita tetap tak boleh buat penilaian.. in life we have to learn to let go and keep on moving the more you wait the more time you waste..

Bermula dengan hati, angan dan mimpi.. sebesar manapun kedudukan kita, segagah prinsip mampu goyah because of love.. because we're human beings mudah lemas bila cintanya lemah.. kita harus kuatkan hati percaya naluri just admit it lafazkan cintaku mahukan dia...

As for me, hanya tuhan yang tahu bagaimana penghujung hidup saya tapi saya tahu apa permulaan cinta terpulang pada kita untuk buat pilihan whether we win or lose and i choose to win..."
- Zoela (Sharifah Amani)....

Jumaat, 26 Oktober 2012

Album Raya Korban 2012


Raya Haji @ Korban

Seperti selalunya aku adalah orang yang suka buat kerja "last minute", dan bila aku fikirkan kembali atas sebab itulah aku seringkali diberikan kerja atau tugas di saat-saat "last minute".  Kerna perangai buruk dan hodoh aku ini jugalah nanti akan menghasilkan natijah yang bukan sahaja menyusahkan diri aku sendiri bahkan menyusahkan orang lain yang berada di sekeliling aku.  Ok.  Aku mulakan coretan ini.  Semalam, penang kerja separuh hari.  Jadi separuh hari yang seterusnya aku pergi ke stesen bas untuk membeli tiket balik kampung.  Gila, esok nak raya, baru nak beli tiket balik raya...Betapa hodoh nya perangai aku ni bukan.  Sebenarnya begini.  Aku masih berfikir2 sama ada nak pulang ke kampung untuk beraa ya korban ataupun tidak...Sebabnya, aku fikir, raya korban tidaklah semeriah perayaan hari raya korban sepertimana di negeri Kelantan dan Terengganu.  Selain itu juga, aku malas juga nak meredah perjalanan yang jauh...  Namun begitu...setelah aku fikir2 dalam2 bahkan aku fikir sama ada nak balik raya ataupun tidak itu pun mengambil masa sekitar sejam sewaktu di stesen bas...Akhirnya aku berkeputusan balik kampung...Sebabnya...aku dah besar...bahkan aku adalah anak sulung...jadi aku perlu ada rasa tanggungjawab atas ibu bapa aku...meski ibu aku tak paksa aku untuk balik kampung...tapi aku faham jauh di sudut hati ibu bapa aku, mereka mahukan anak2 mereka beraya bersama mereka...selain itu, aku rindukan ayam masak kicap ibu aku...makanya, aku langsung membeli tiket...tapi aku beli tiket ke shah alam dan sesampainya di shah alam aku akan menumpang kereta ikan dan abangnya untuk pulang ke kampung...


Udin dan Wandy hantar aku ke stesen bas menaiki kereta Udin kerana hujan turun pada waktu menjelang senja...  Aku gerak dari Pulau Pinang sekitar jam 9.30...Asalnya aku beli tiket jam 5.30 petang...tapi pihak kaunter bas telefon aku dan mengatakan aku perlu bergerak malam kerna bas tambahan yang aku naiki untuk mengalami kerosakan...

Sepanjang perjalanan aku rasa bosan...Ikan pulak tak putus2 mesej aku agar aku cepat sampai padahal siang tadi dia kata nak gerak pagi2 pulang ke kampung...sampainya jer di pudu raya, aku tengok hanya aku sorang jer yang tinggal untuk ke shah alam...waktu itu dah jam 2.30...India si drebar tu pula suruh aku tunggu bas lain yang akan bawa aku ke shah alam...tapi aku terpaksa tunggu sehingga jam 4.00 pagi...gila...aku nak balik raya lah wei...akhirnya aku akur sahaja...aku turun bas...dan telefon ikan sambil aku sediakan telinga aku untuk dimaki oleh ikan...Dalam nada merungut, ikan pun suruh aku tunggu kat pudu raya...nah...ini lah natijahnya atas sifat buruk dan hodoh aku...menyusahkan orang jer...

Ikan dan abangnya pun sampai...ayat pertama yang terpacul dari mulut ikan : "kau ni sorang jer lah kawan yang asyik menyusahkan aku lah, kel"....


Hahahaha...sorry lah ikan wey...

Aku tiba di kampung halaman aku sekitar 7.45 pagi...aku tengok keluarga cik joe dah sampai...cik na, pak long, pak ngah dan hadi masih tak ada lagi...cik na dan pak long tak dapat balik...pak ngah tak tahu ag...manakala hadi plk belum sampai ag..mungkin masih bekerja hari ini kot...

Aku salam cik joe...kemudian aku menuju ke dapur...salam tangan ibu yang sedang sibuk memasak...kemudian aku terpandang ayah aku yang menuju ke bilik air...aku pandang dia..dia pandang aku...tapi aku tak salam...entah...aku pun tak tahu kenapa perkara2 ini masih x dapat aku atasi...hubungan aku dengan ayah tak berapa mesra...memang daripada dahulu...mungkin masing2 ego...aku pula bukannya nak ego...tapi aku tak tahu macam mana nak mulakan kemesraan dengan ayah...jadi aku biarkan hal ini sahaja sepertimana mana biasa...diam..ya...aku faham kenapa ayah berperangai macam itu dengan aku...banyak sebabnya..banyak benda yang dia harapkan pada aku...tapi aku tak pernah ikut dan buat sepertimana yang ayah aku ingin dan kehendaki...maaf ayah...aku ada haluan dan pegangan hidup aku sendiri...


ok jap ek...aku nak gi hantar juadah makanan ke rumah nenek dan atuk saudara aku iaitu "nyayi nan dan nyaye ru"...nanti aku sambung kembali corretan yang membosankan ini...

Kita sambung kembali....Budaya menghantara juadah makanan dari segi bahasa budaya kampung dikenali dengan istilah "mengunjung"...budaya yang lazimnya diamalkan sewaktu hari raya tak kiralah sama ada raya puasa atau raya haji...budaya mengunjung ini aku lihat suatu budaya yang unik dalam masyarakat Jawa...dalam budaya Banjar tak ada pula aku lihat wujud budaya seumpama ini...Aku ini meski bangsa keturunannya adalah bangsa Banjar disebabkan nasab belah bapa aku...tapi aku dibesarkan dalam suasana budaya Jawa dari garis darah belah ibu aku...kerna itu aku ini dari segi bangsa keturunan adalah bangsa Banjar...dari segi bangsa budaya adalah bangsa Jawa...dan dari segi bangsa politik pula adalah bangsa Malaysia...yang mana ia merupakan suatu bentuk bangsa yang sengaja diada-adakan oleh pihak pemerintah yang barangkali bertujuan atas nama perpaduan masyarakat Malaysia...hahaahhahaa....


Ookk...Cukup cerita pasal soal bangsa-bangsa ini...aku gi solat raya sedirian dengan menaiki motosikal sahaja...sebabnya aku lambat sampai kampung...usai solat aku ke kubur...ziarah kubur arwah atuk dan nenek aku...(Al-Fatihah buat Al-mArhum Haji Hussain Hj Yusof dan Hajah Sukamy bt Jelani...juga kepada Al-Marhum Ahmad Solehin b Haji Hussain)....

Kemudian tu...aku ke pekan Senggarang...banyak dah perubahan kat pekan kampung aku ini...7e dah ada...itu antara kemajuan yang aku nampak lah kat pekan kampung aku ini...hahahaha....

Balik...apa lagi aku sental nasi impit, kuah kacang dengan ayam masak kicaplah...ahhh..puas betol dapat makan ayam masak kicap masakan ibu aku...


p/s terima kasih kepada Ratna atas usahanya dan desakannya yang menyuruh aku agar pulang ke kampung...katanya..."selagi diorang masih hidup inilah, kita kena berbakti dan tatap puas2 wajah mereka...jangan kemudian hari nanti kang menyesal plk"...

Rabu, 24 Oktober 2012

Nostalgia bola sepak saat usia kecil dan Kekalahan Futsal yang sangat gampang


Bola sepak atau "sepak bola" dalam penggunaan bahasa di Indonesia merupakan suatu displin sukan yang sangat daku minati.  Telah aku minati semenjak zaman kecil aku lagi.  Semasa aku menghuni sebuah taman perumahan di Batu Pahat sekitar usia ku 7 hingga 11 tahun, disana merupakan zaman kegembiraan dan kebahagiaan bola sepak aku.  Seperti yang mana telah aku tulis di blog ini lama dahulu, pasukan yang aku minati sewaktu usia kecil aku adalah Manchester United.  Pemain kegemaraan ku saat itu adalah Eric Cantonna.  sehinggakan masa aku bersunat atau berkhatan, aku telah dihadiahkan jersi "cantonna seven" oleh mak cik aku iaitu cik na.  Baju itu punya reka hias yang simple sahaja.  Bahagian hadapan berwarna putih manakala sisi belakangnya pula adalah berwarna hijau.

Salah satu nostalgia yang tidak dapat aku lupa adalah aku hanya mengikuti perkembangan bola sepak tempatan khususnya pasukan Johor yang lebih dikenali dengan gelaran "Sang Jengking" itu menerusi siaran radio.  Saat itu, Johor merupakan pasukan bola sepak yang hebat tidak seperti sekarang.  Johor saat itu dibarisi pemain import yang hebat dan menjadi iaitu Abbas Saad (kini menjadi pengulas sukan di ESPN Astro) dan juga Evry Boban (entah betul aku eja nama dia atau tak).



Masa aku duduk kat taman perumahan ini iaitu Taman Sri Penggaram, institusi masjid taman ini sangat berfungsi dengan baik dan berkesan.  Bukan sahaja setiap hari dalam seminggu ada kuliah2 agama yang mana setelah habis kuliah tersebut pasti ada jamuan makan yang enak2 bahkan juga dianjurkan juga ceramah bulanan yang besar-besaran kapistinya.  Namun itu bukanlah apa yang ingin aku highlightkan disini.  Yang mahu aku tekankan disini adalah dimana surau kami itu menggunakan pendekatan yang sangat unik bagi memanggil golongan muda2 untuk ke surau.  Antaranya dengan menyediakan perlawanan bola sepak yang dianjurkan surau kami ini.  Makanya, sewaktu cuti sekolah yang panjang, kami akan diseru untuk menyertai perlawanan bola sepak.  Titik pusatnya adlaah di surau.  Oleh itu, secara tidak disedari, golongan muda2 secara tidak langsung akan datang ke surau dan terlibat dengan suasana surau. Sangat cukup berkesan konsep ini.  Surau tidak hanya berfungsi sebagai tempat solat, zikir dan membaca Quran tetapi sebagai suatu tempat dimana aktiviti sosial yang berbentuk perpaduan ummah bermula, ditanam, diasuh dan berkembang.


Sewaktu edisi pertama sukan ini dianjurkan, pasukan aku menjadi juara. Bahkan yang sangat manis lagi dan aku kenang adalah pada perlawanan akhir itu, aku yang menjaringkan gol tunggal yang merangkap gol kemenangan.  Sedangkan sebelum perlawanan akhir itu, aku tidak pernah menjaringkan gol disebabkan aku bermain di posisi pertahanan.  Entah mengapa, pada perlawanan akhir itu iaitu sewaktu separuh masa kedua, coach aku mengubah posisi aku ke posisi sayap kanan.  Aku masih ingat jaringan itu dimana Aizek (sahabat aku) melorongkan bola pada aku.  Aku yang kurang biasa berhadapan dengan pintu gol lawan, pada awalnya rasa gelabah. Namun dengan tanpa sebarang tujuan yang jelas, aku rembat sahaja bola itu dengan tendangan tonjol dan tanpa aku percaya bola itu masuk ke dalam jaring gol pihak lawan. 

Ya...satu saat dan detik yang pasti sukar untuk aku lupakan.  Masa itu, aku lebih suka bermain berpasukan dengan sahabat aku yang usianya 2 tahun lebih tua dengan aku iaitu Fahd.  Fahd masa saat usia kecil ku itu, adalah orang yang sangat berbakat dalam pelbagai jenis sukan.  Jadinya, saat itu, aku hanya berperanan merampas bola daripada pihak lawan dan kemudiannya akan terus menghantar bola padanya.  Itu sahaja peranan aku yang mana ia merupakan suatu peranan yang kecil dan tidak popular se;perti mana penyerang yang punya peranan yang popular dan glamour lebih-lebih lagi bila bola menerjah jaring gol lawan.

Edisi perlawanan bola berikutnya, aku kalah...Salah satunya aku tidak dapat bermain dengan baik kerna bola yang aku rampas tidak dapat dihantar pada Fahd.  Saat itu, aku dan Fahd tidak lagi bermain dalam satu pasukan yang sama bahkan kami adalah musuh di padang...Ah...betapa sayangnya...


Malam tadi aku main futsal....Pasukan aku kalah...Dan menurut aku memang wajib kalah...Main macam gampang...Ya, meski boleh ada yang mengatakan yang pasukan kami kalah ditangan pasukan yang dibarisi dengan pemain futsal Penang (state players)...Tapi meski kalah sekalipun, tolonglah kalah dengan maruah dan kalah dengan kepuasan...Ini tak...Main nak mudah...Kalau boleh semuanya nak menyerang tapi apabila diserang tak nak turun bertahan...tinggal penjaga gol sorang2 tue kat bawah terkapai2 nak tangkap dan selamatkan bola....Suatu perkara yang aku benci adalah bila ada yang pressure bola lawan, tolonglah buat pintassan bola bila lawan tue buat hantaran bola...main bola kena berlari...bukan berjalan...dan bukan juga tunggu orang bagi boleh cantik pada anda...yang paling sakit hati tue...mintak bola bukan kemain...tapi bila dah hantar bola itu pada dia..dia langsung tak boleh nak buat apa...dan lagi satu yang paling panas hati apabila ada orang yang nak bawa bola sorang2 sedangkan dia boleh passing bola itu pada rakan lain...ini tak..kalau dah terdesak baru nak hantar bola...jadi bayangkan lah bila bola yang dihantar dalam keadaan terdesak, jadi hantaran bola itu sudah pastinya lah macam sampah dan gampang....



* Sekadar Gambar Hiasan






Jauh di sudut hati aku, aku akui pasukan lawan aku...antara mereka adalah pemain negeri...main dengan cantik dan meski mereka punyai individual skill yang tinggi tapi mereka main sebagai suatu pasukan...sering menghantar bola antara satu sama lain...antara mereka, aku sangat mengagumi 3 orang pemain mereka..3 orang ini merupakan 3 beradik...bahkan tidak aku sangka yang mana 3 beradik ini merupakan saudara kandung yang mengusahakan perniagaan shisha di restoran nasi kandar istimewa...tak aku sangka mereka sangat berbakat dalam bola...

Bila aku lihat 3 beradik ini, aku teringat novel yang baru aku selesai baca baru ini...Judul novel itu adalah "11 patroit" hasil karya Andrea Hinata...Novel ini Addin punya...aku rembat masa aku lepak kat umah masa gi seminar kat UKM baru-baru ni...Sorry ya Addin...Hhaahaha...Ok berbalik pada novel ini dan kaitannya dengan 3 beradik shisha yang aku temui malam tadi...Gambaran yang diberikan Andrea Hinata dalam novelnya itu persis hampir sama dengan gaya realiti yang aku lihat malam tadi...


Novel karyawan Andrea Hinata berjudul 11 Patroit


Dalam novel itu, ada 3 beradik yang mana bermain bola dengan baik...si abang sulung bermain di posisi tengah yang akan berperanan menghnatar bola pada 2 adiknya..abangnya ke 2 itu pula akan cuba memberi bola pada si bongsu agar dapat menjaring gol pada posisi kiri...Hal yang sama terpapar dalam 3 beradik shisha ini...Malam tadi, si adik bongsu itu dari sisi kiri banyak menaring gol setelah memperoleh hantara dariapda abang2nya itu...bahkan sehingga kini aku rasa benggang dengan diri aku sendiri dimana aku telah di "20 sen"kan oleh si bongsu ini sehingga akhirnya kesilapan aku itu membawa kepada jairngan gol pihak lawan...AHHHH...Harap lepas nie dapat buat friendly lagi dengan team ini sebab aku nak tebus balik kegampangan aku malam tadi....


Isnin, 15 Oktober 2012

Ceritera di UKM


Alhamdullilah....petang tadi sekitar jam 5 petang lebih, sempurnakan juga misi dan tugas aku...dan disebabkan aku telah sempurnakan tugas aku tue jugaklah, aku berasa lapang dada dan fikiran...kalau tak 2 minggu ini aku rasa gelisah dan risau betul...semalam sepanjang perjalanan dari penang ke kl pun aku jadi x keruan...dah lah aku dapat tiket lewat...sampai bangi pun lewat iaitu sekitar jam 4 pagi...dah sampai plk tue, aku call addin suruh amik aku...dia plk tertido...mungkin sebab dia keletihan baru sampai dr kampung...kesian dia...cerita pasal addin nie...ada cerita yang x sangka plk aku baru dapat...jeng..jeng...jeng...nanti aku ceritakan kemudian ya...


Ok...apa yang membuatkan aku gelisah selama 2 minggu ini...begini ceritanya...2 minggu lepas aku diamanahkan oleh guru aku untuk buat satu kertas kerja untuk seminar antarabangsa di UKM...aku pun dok kalut lah buat...aku hanya ada sekitar seminggu sahaja nak siapkan...padahal biasanya hebahan nak sertai seminar nie akan diberitahu sekitar 3-4 bulan lebih awal daripada tarikh akhir pentarikhan kertyas kerja penuh ini..tapi aku hanya diberitahu untuk siapkan kertas kerja ini hanya dalam tempoh seminggu...naik gila aku dibuatnya...kemudian, seminggu lepas tue plk, setelah aku hantar kertas kerja penuh, aku dok pulun buat slide untuk pembentangan...berikutnya...tadi Alhamdullilah aku dapat sempurnakan misi membentangkan kertas kerja tersebut....

Kenapa aku agak risau nak bentangkan kertas kerja ini???...Satu disebabkan aku hanya siapkan kertas kerja itu dalam tempoh seminggu sahaja...keduannya, ini pertama kali aku bentang kertas kerja di seminar antarabangsa...sebelum ini aku hanya bentang di seminar yang kecil2 sahaja...dan kalau aku sertai seminar pun, aku hanya bertindak sebagai peserta sahaja...ketiganya, bila dah sertai seminar antarabangsa, tentulah yang hadir2 tue insan2 yang mempunyai wibawa dan ketokohan yang hebat dan pakar...ini memang tidak dinafikan wey...Antara tokoh sarjana yang terlibat tue adalah Prof Emeritus Nik Hassan Shuhaimi, Prof Emeritus Ahmat Adam, Prof Abdulluah Zakaria Ghazali, Prof Wan Hashim dan beberapa lagi tokoh lain...Keempatnya, aku bentangkan kertas kerja ini di UKM wey...Di ATMA UKM (Institut Alam dan Tamadun Melayu)...Tahukah kalian apa isu nya disini??...Aku tak nak cerita panjang...cukup aku katakan hubungan arekologi USM-UKM adalah agak tegang...ini jelas sewaktu ucaptama yang disampaikan oleh Prof Emeritus Nik Hassan yang mana dalam nada yang berkias beliau agak memberikan sindirian yang agak sinis dengan pembawaan arkeologi USM...biasalah wey...ahli akademik sentiasa berbeza pandangan bukan...berbeza pandangan dalam ilmu itu kan suatu rahmat....bahkan boleh mencetuskan pelbagai isu dan penemuaan baru...dah lah keadaan macam itu, aku plk sorang2 jer wakil dari USM...gua tabahkan hati jer....


Setelah ucaptama didendangkan, berikutnya adalah pembentangan kertas kerja oleh tokok sarjana yang hebat iaitu yang terdiri daripadda prof Othman Yatim, Prof Ahmat Adam, Prof Abdulluah Zakaria Ghazali dan Prof Wan Hashim..Dalam pada masa yang sama plk, aku hanya tahu giliran aku bila sampai di UKM sahaja...diorg tak delah plk nak hantar aturcara lebih awal menerusi email atau pun paling tidak pun paparkan lah kat laman web diorg...sehari sebelum aku gerak ke kl, guru aku call tanya perihal yang sama...aku hanya jawab, aku sendiri pun tak tahu...guru aku plk seperti biasa, dia akan cakap "pandai-pandai kau lah"...


rupa-rupanya giliran aku hari pertama sesi petang...aku harapkan yang giliran aku hari kedua...so adalah masa sikit nak baca2 slide tue...tapi bila aku tengok kertas atur cara tue...hampeh...aku sesi petang...


sepatutnya aku hanya perlu bayar RM 50 jer...sebab guru aku dah deal dgn penganjur yang merangkap kawan dia iaitu Dr. Zuliskandar...tapi aku malas lah nak guna kesempatan macam tue...jadi aku datang kat kaunter tanpa berjumpa dahulu dengan Dar. Zuliskandar...jadi makanya aku kena bayar RM 200...masa aku kena bentang, moderetornya adalah Dr Zuliskandar...Dia sebelum ini tak kenal aku...tapi bila dia tengok nama aku adalah pembentang dengan bersamanya terdapat nama guruku dalam kertas kerja aku, dia tanya kenapa x jumpa dia dulu...kalau jumpa, aku tak yah bayar semahal tue...aku cuma jawab yang aku datang lambat...tapi sebenarnya aku tak datang lewat pun...cuma aku segan nak mintak bayar murah...lagipun free gift seminar kali ini ok gak...aku minat kat beg dia sebab...sebab beg dia bentuk kotak yang boleh dibawa secara dukung dibelakang atau secara silang di bahu dan juga boleh dibawa seumpama beg bimbit...style gila...cuma yang x style tues sebab ada cop seminar atma Ukm tue jer...hahaha....


Sepanjang nak menunggu giliran aku tue...aku jadi x keruan...dah lah aku bentang yang last...jadi aku kena dok kat bangku depan tue lama2...camera man plk asyik dok tangkap gambar jer...naik rimas aku....pembentang yang bentang sekali dengan aku kebanyakannya adalah daripada Indonesia..cuma aku denagn seorang ustaz yang sambung master kat UUM tue jer yang dr Malaysia...Orang Indonesia kalau bentang pasal sejarah dan budaya...korang faham2 jelah...bersemangat btol...bahkan ada seorang pembentang tue pakai baju tradisi suku bangsa dia iaitu suku kampar yang berwarna hitam dengan topi kepala yang sangat unik bentuknya...

Sekitar 4.20...tibalah giliran aku...aku baca doa sikit...aku labuhkan kuat2 tangan aku kat meja berucap tue...dan aku sembang n goreng slide aku...bila cameraman dok tangkap gambar aku...aku tergagap skit...tapi alhamdulliah, kemudian itu ok balik...aku goreng punya goreng, aku x sedar yang aku dah lebih masa...sehinggakan Dr Zuliskandar bagi isyarat suruh aku berhenti...aku pendek2 kan pembentangan aku....aku akhiri dengan lafaz dan ucapan terima kasih...

habis bentang x bermakna aku dah merdeka...ada satu dugaan klimaks yang menanti...iaitu soalan2 drp audiens...aduh...aku dah agak dah...tajuk aku mesti ada org tanya...yang tanya plk tue jenis org yang tegas...tension...dia tanya aku bahan bacaan apakah yang relevan untuk mengkaji tentang Orang Laut???...kenapa Orang Laut ditanggap sebagai "lanun" sedangkan dahulunya mereka adalah org berperanan penting?...then aku jawab lah nama2 sarjana seperti tome pires, des barros, sopher, skeat dan ridley, skaet dan blagden, ivan polunnin dengan judul karya mereka sekali...then untuk soalan kedua....aku jawab yang ia sebenarnya disebabkan pelabelan pihak koloni eropah yang tidak memahami budaya pribumi...aku cakap yang serbuan maritim orang laut tidak salah di kaca mata Melayu kerana perlakuan mereka itu adalah suatu yang mendpat legitimasi pemerintah bahkan mereka bertindak atas arahan pemerintah...ia berbeza dengan "meompak"...aku katakan ini adalah suatu bias yang disengajakan oleh poihak koloni eropah...

Akhirnya, pensyarah yang bertanya tue balas balik dengan kata2 : "kenapa semua sarjana yang awak sebutkan tue adalah sarjana luar...mana sarjana tempatan...yang lebih layak menulis mengenai sesuatu masyarakat itu...adalah ahli dalam masyarakat itu sendiri...bukannya orang luar..."  yang tak tahan tue dia nie leh cakap mcm nie ; "aku bukan apa...saja nak tengok jawapan ko...nak tengok ko gelabah ke tak??.."" hempeh btol....


lepas abis jer tue...aku rasa lapang dada btol...otak aku bebas terus..aku turun dari pentas...then ada beberapa sarjana dari Indonesia yang panggil aku n cadangkan beberapa bahan bacaan untuk kajian aku...dah kebanyakan daripada mereka meningatkan aku agar tidak lupa membaca hikayat2 melayu lama dan buat tafsiran keatasnya...sebabnya dia tengok dalam rujukan aku, aku kurang guna rujukan hikayat2 melayu lama ini...terima kasih atas peringatan tue ya bapak2 yang mulia...diorg ajak aku minum petang...tapi aku chow terus ...aku hisap rokok dan mengembuskan asap kepuasan dan ketenangan sambil menelefon ibu aku...

aku telefon ibu...dalam aku gembira, rupa-rupanya ada duka...kereta ayah aku kena langgar lori...selamat ayah n ibu sempat keluar...Alhamdulliah...orang tua ku x apa2...cuma katanya kereta mengalami kerosakan agak sedikit teruk...tak pe...yang penting nyawa kedua orang tua aku selamat...

esok aku ingat balik dari seminar aku nak gi umah Cik Joe...nak tengok baby boy dia...

Cerita pasal Addin plk...hampeh btol...rupa2nya dia dah tunang...jumaat nie nak nikah...10 nov ini nak majlis kat umah tunang dian n 21 nov nie kat umah dia...hampeh...mujur aku ada seminar...kalau tak...tak tahu lah aku yang ko nak kawen addin...kenshi dah kawen..pak kam dah kawen...aim dah kawen...usop dah kawen...azrul dah kawen...mungkin lepas nie ikan plk kot nak kawen....hahahaha...aku??.. entanhlah....


p/s aduh lps nie nk kna antar bab plk....tension2....

Jumaat, 5 Oktober 2012

Keris Hitam Bersepuh Emas



Ahhhhhhhhhh...Betapa terujanya aku..Tahukah kalian apakah yang membuatkan aku teruja???  Isnin lepas sekitar jam 3-4 pagi, aku bukak TV1...tAHUKAH kalian, rancangan apakah yang dipaparkan di slot RTM 1 pada saat itu???Jeng...jeng..jeng...Drama bersiri lama...Yang telah lama aku cari2...Telah lama try search kat youtube...tapi tak juga2 dapat kutemui...Tapi kini kutemui kembali...hahahaha...mesti korang tak percaya kan...Drama tersebut adalah drama pendekar...aku bagi klue lagi..."Perilys"..."Gaya...Mutu...Keunggulan"..Hahahaha....Ok2...Drama tersebut adalah drama "Keris Hitam Bersepuh Emas"....Wah...syok gila wey...teruja betul hati aku nie...tapi sayang gak...sebab aku x dpt tgok dari episod satu...harap2 adalah insan mulia yang rajin yang dok rakam cerita tue n muat naik kat laman youtube..plss....aku mengharap sangat...


Hahahahaha....aduh..tak macam mana aku nak cakap dah nie...tetiba jer drama nie muncul kat tv...waktu pagi2 plk tue...hahahaha....


*Bitara, Hang Perkasa dan Sang Guna

OK2...Masa aku tengok minggu lepas...episod dia sampai jalan cerita dimana, perbuatan jahat penghulu lakonan Kuswadinata telah terbongkar dan kemudiannya Keris Hitam Bersepuh Emas itu hilang kena curi...Pas tue...adik-beradik seperguruan mengalami krisis perpecahan....Tak sabar nie nak tengok sambungannya minggu depan...


Hahahaha...hahahah...hahaha...Cerita best gila kot...dulu aku tengok masa aku zaman sekolah rendah...kalau malam tue tengok...esok pagi memamg dok ceerita pasala episod malam tue kat sekolah dengan kawan2...


Teruja betul....aku suka cerita tue sebab watak2 dalam drama tue...bila aku tengok kembali baru2 ini...himpunan pendekar baik yang se[erguruan dengan Pendeta Ariff itu adalah rupa2-rupanya cuba memaparkan seni mempertahan diri dan jenis pakaian yang terdapat dalam budaya mempertahankan diri di Rantau Dunia Alam Melayu ini....

Antaranya, sudah tentulah jenis pakaian dan seni mempertahankan Melayu dan ia dilakonkan oleh hero yang tak lain tak bukan Eman Mannan...Haahahah...Kacak dan gagah betul Eman Manan yang melakonkan watak "Bitara" dalam cerita itu...Wibawa yang dimilikinya dalam cerita tersebut adalah mengatasi wibawa rakan2nya yang lain....Hahahaha.....


Kemudian itu, ada yang memaparkan dan melakonkan seni mempertahankan suku  minang...dan watak ini sudah tentulah dilakonkan oleh Ebby Yus...Seterrtusnya adalah watak seni mempertahankan diri suku Jawa...nama pelakonnya tidak aku kenali...tapi gaya kepahlawanan nie paling aku suka..sebab senjata yang digunakannya yakni kerisnya adalah penjang dan diletakkan tergantung dibelakang badan...wah...cool gila......


Selain itu, ada juga watak macam ninja turtle...warna baju pun sama yakni warna hijau...senjata pun sama...bahkan badan si pelakon tue pun dilakonkan dengan gaya terbongkok2...cumanya si pelakon tak delah pakai cengkerang kura-kura kat belakang badan...tapi ia digantikkan pula dengan topi yang lebar dan luas macam topi orang nelayan ke laut itu...


*Sali yang macam Ninja Turtle dengan Jempol yang mungkin  mewakili pribumi asli hutan

Selanjutnya, ada gak watak yang aku lihat mcm kartun thundercat....watak yang ini pula...pakai baju belang-belang macam harimau cheetah...dengan menggunakan senjata kayu...

bahkan juga...watak orang gunung yang pada pandangan aku mewakili orang asli juga turut dipamerkan...menggunakan kostum  baju yang kononnya diperbuat daripada kulit kayu bersama senjata sumpit dan busar serta anak panah, ia tak lain tak bukan mewakili masyrakat pribumi yang menghuni kawasan hutan pedalaman...


dan yang paling gagah sekali aku tengok dalam drama tersebut adalah watak "Hang Perkasa"...badan dia tegap dan kuat betul...senjata dia pun cool gak...pakai bola besi berantai...macam orang gasar lah gak...mula2 aku ingat dia jahat...malahan bila semua geng2 bitara lawan dia...tak de satu pun yang menang....tapi rupa2nya dia seorang yang baik lah....


hahahaha....cerita tersebut memang best wey...mengimbau nostalgia zaman kecil aku...aku teruja sebab kostum2 yang diorang pakai tue...bersama dengan senjata2 diorg tue...hahahahah.....


Eman Manna memamg sentiasa cool...
Jempol yang memegang watak pribumi asli tue sangat melucukan...
Ninja turtle tue plk asyik nak buat muka bengis jer...
Thundercat yang pakai senjata kayu denga kostum baju belang2 cheetah tue plk asyik nak serius jer...
Ebby Yus plk meski badan besar tapi lembik jer...
Mamat Jawa tue, walau tak fasih pun berbahasa Jawa dalam drama tue...tapi perwatakan dia sukar untuk difahami....


Baru aku dapat jumpa nama2 barisan pelakon cerita ini....

Eman Manan -Bitara
Zamberi Osman - Sang Guna dan Pendeta Ariff
Ebby Yus - Agam
Ruzaidi Abd Rahman - Adijaya
Razak Kaze - Sali
Fathil Dani - Jempol
Abd Hali, Abd Rahim - Hang Perkasa...

Ok2...Dah2...aku tak sabar nak tengok sambungan episod drama ini  minggud depan...kena bangun pagi2 pun tak per...dan yang paling utama aku harap sangat ada insan mulia yang rakam cerita nie n pastu muat naik kat laman youtube....


aku akhiri coretan kali ini dengan lafaz...."Perryliss : Gaya...Mutu...Keunggulan"....

p/s dulu zaman sekolah menengah...aku hisap gak rokok perryliss ini...sekotak ada 25 batang...salah satu sebab aku isap rokok nie adalah dah tentunya sebab harganya sedikit murah jika dibandingkan dengan harga rokok Dunhill dan Winston...skang nie aku tak tahu plk kalau rokok ini still exist kat pasaran....

Rabu, 3 Oktober 2012

Kukatakan Dengan Indah - Yuna



Ku katakan dengan indah
Dengan terbuka
Hatiku hampa
Sepertinya luka
Menghampirinya

Kau beri rasa
Yang berbeda
Mungkin ku salah
Mengartikannya
Yang ku rasa cinta


Tetapi hatiku
Selalu meninggikanmu
Terlalu meninggikanmu
Selalu meninggikanmu


Kau hancurkan hatiku
Hancurkan lagi
Kau hancurkan hatiku
Tuk melihatmu
Kau terangi jiwaku
Kau redupkan lagi
Kau hancurkan hatiku
Tuk melihatmu



Kau buatku terjatuh
Dan tejatuh lagi
Membuatku merasakan yang tlah terjadi
Semua yang terbaik dan yang terlewati
Semua yang terhenti tanpa ku akhiri


Lagu versi Yuna nie pada aku lagi best....Entahlah...Aku pun tak tahu....Kenapa sesuatu yang "PERTAMA" itu sangat sukar untuk dilupakan.....

Tertekan................



Ah....seminggu lebih yang sungguh meletihkan dan memenatkan aku...bukan sahaja letih dari sudut fizikal tapi yang jauh lebih meletihkan adalah daris sudut benak mental aku ini.  Manakan tidak, aku hanya diberikan tempoh masa sekitar seminggu sahaja untuk menyiapkan kertas kerja untuk dibentangkan di seminar ....Nak naik gila aku dibuatnya...Helaian-helaian hitam rambut ku juga sudah banyak yang berubah warna menjadi putih...Beruban lah tu maksudnya...Ini nak kena pakai minyak kelapa ini...Hahahaha....Takpelah...aku cuma beranggapan yang Guru aku itu nak latih dan ajar aku buat kerja dibawah tekanan...Aduh lepas ini nak kena hantar bab 5 pulak dan pembaikan bab-bab terdahulu....


Moralnya: "Dan carilah pertolongan dengan sabar dan solat"....
....
......
........

Ahad, 16 September 2012

Hari Cuti Yang Produktif



Alhamdullilah...hari ini hari yang agak produktif dalam hidup aku...Sebabnya..aku tak bangun lewat sampai mentari tegak di atas kepala...Pada waktu selesai subuh, asalnya aku bercadang nak bersarapan di sebuah warung yang terdapat di batu uban..Tapi kemudiannya aku menukar fikiran..Aku ambil keputusan untuk jogging...Aku jogging di sepanjang pesisir pantai di kawasan SUngai Pinang...Sebuah kawasan riadah baru di pesisir pantai yang mana dikelilinggi perumahan baru sama ada perumahan yang bertingkat yakni berbentuk kediaman apartment mahupun perumahan berbentuk atas tanah...Kawasan ini merupakan kawasan baru..DIkenali sebagai Bandar Baru Sri Pinang..Terdapat restoran fast food jenama Burger King di sini...

Aku berjogging di sepanjang laluan yang disediakan...Melihat dan memerhati dua sudut ciptaan yang berbeza dimana d sebelah kanan aku adalah ciptaan Tuhan Allah dalam bentuk lautan, matahari, kabus, dan kawanan burung yang saling kejar-mengejar merentasi laut yang mana kadang kalanya, mereka menyelubuskan diri mereka ke atas permukaan laut dan kemudiannya naik semula ke awangan...Sungguh gembira sekali kawanan burung tersebut...

Manakala di sisi kiri aku pula ciptaan manusia yang mana memaparkan keangkuhannya sehingga tanpa segan silunya cuba memamah ciptaan Tuhan hingga akhirnya merosakkan keaslian dan ekosistem yang telah diatur Tuhan...Pada manusia ini, tiada apa yang perlu dipedulikan asalkan duit memenuhi kantung perut mereka...Bukan kah hidup hanya sekali???Anak-cucu tiada lah perlu kita fikirkan...Mungkin itulah yang tersemat di kepala otak manusia semcam itu...


Usai berjongging, barulah kemudiannya aku berkeputusan untuk sarapan...Tapi bukan di batu uban..aku mengubah rencana aku..Aku bersarapan di Taman Tun Sardon...Menunya adalah murtabak daging yang padat sungguh inti dagingnya disulam bersama 2 ketul epok-epok ubi kentang dengan minuman teh o suam...Harga teh o suam disini masih lagi menterujakan yakni hanya 60 sen sahaja...


Aku pulang ke bilik...hujan mulai turun..turun dengan lebat...


Usai solat zuhur...aku kemas bilik aku...menyusun atur kembali perkakas di bilik aku...memasukkan baju2 pakai aku selama 2 minggu ke dalam mesin...dan aku membiarkan mesin itu memainkan peranannya....

Ah...terima kasih Allah...kerana hari ini memberikan suatu hari cuti yang indah buat aku...

Petang nie nak main bola plk....

.......
.........

Khamis, 13 September 2012

Betapa Kecilnya Dunia Ini



"Dunia ini rupa-rupanya kecil ya, Amir"...Ratna mengungkapkan kata2 tue...


Ratna yang secara tetiba datang ke meja aku yang pada asalnya untuk berbincang sesuatu tentang perihal kajian megalitiknya itu, kemudiannya entah bagaimana terlencong pada motif asas nak berbual dengan aku tentang suatu hal yang langsung tiada kaitannya dengan megalitiknya itu...(tapi aku dapat rasakan yang Ratna tengah cari peluang nak cerita tentang hal ini dengan aku, maklumlah dah berbulan-bulan lamanya aku tak bersembang dengan dia)...

 Ratna memulakan bicaranya :

"Hari tu kan Amir, kunci bilik aku tertinggal, jadi aku terpaksalah tunggu roomate aku balik untuk masuk bilik...Pastu masa aku dok tunggu kat luar bilik tue...budak sebelah bilik aku tue dok asyik tengok aku...pastu dia tanya, kenapa kak?..aku pun jawablah yang kunci aku tertinggal dalam bilik...Pastu kan Amir, budak tue ajak aku dok tumpang bilik dia sementara nak tunggu roomate aku balik...Budak tue rupanya budak baru lah Amir...Aku tanyalah budak tue Amir, dia amik kos apa...Budak tue jawab yang dia amik kos SK (SAINS KEMASYARAKATAN)...Lepas tue, aku tanya dia dulu study mana...Dia cakap study kat uitm Merbok..Aku tanya lagi, dia amik kos per kat sana dulu...Budak tue jawab lagi yang dia amik kos pentadbiran...Then aku teringatlah kat satu hal...jeng..jeng..jeng...Aku tanyalah kat dia...kenal tak ISRN, dia amik pentadbiran jugak...sebenarnya Mir, aku ingat-ingat lupa sama ada ISRN ataupun ISKN...Pastu budak tue bagitau...ISKN lah kak...dia dulu dok satu bilik dengan saya...kata budak tue lagi...Aku persoalkan balik...bukan dia duduk umah sewa ker...budak tue balas lagi..yer..satu rumah dan satu bilik lah....Budak tue tanya aku balik, Mir...macam mana kakak boleh kenal dia""...jeng...jeng..jeng...(Aku tak nak cerita lagi...cukup sampai disini...hahahaha)....


Hahaha...rupa-rupanya budak tue adalah Tie...hahaha..yang lagi nak nampak dunia nie lagi kecik lagi...rupa-rupanya adik tie nie pun budak minor arkeologi dan Ratna pernah jadi tutor adik dia...hahahaha...Tie..Tie..Tie...Tahniah Tie, aku ucapkan sebab dah jadi student master kat usm nie...semoga berjaya ya Tie....


Ratna tanya aku lagi soalan maut yang selama ini aku cuba elak dan yang mana jika Ratna dan budak2 lain tanya, aku hanya akan jawapan mudah dan ringkas yang masih berunsurkan positif...

Tapi kali ini aku tak boleh mengelak...

Ratna : Kau masih dengan dia lagi ker???

Aku : Yup...

Ratna : Yeker nie??

Aduh...aku dah x boleh elak..dan perlu jujur...sebab Tie dok sebelah bilik dia, jadi aku jujur je lah...

Aku : ermmm....Dah tak macam dulu lagi tapi masih berkawan...




p/s aku tak pernah salahkan si dia...sebabnya aku dah banyak berjanji..dulu aku janji nak bina masjid masa aku abis degree..tapi aku extend lah plk...extend setahun plk tue...pastu aku abis degree..aku tak tunai lagi janji nak bina masjid sebab sambung master...then aku janji lagi lps si dia abis degree..n skang ni si dia dah abis pun...masih x dapat tunai janji lagi...entahlah...apapun maaf kan aku ya wahai kamu ISKN....

Isnin, 3 September 2012

Keluarga Besar Kami Raya 2012


Marhaban @ Baraan 2012

Nie adalah gambar-gambar sekitar marhaban atau baraan kat kampung saya pada hari raya baru ini



Layu - Malique feat Tun Dr Mahathir


Sempena Merdeka...saya malas nak beri komen banyak sangat....cukup hanya sekadar aku titipkan lagu berbentuk puisi dendangan Malique bersama undangan khas Tun Dr Mahathir...hayatilah kata-kata dalam lagu tersebut ya....






Sesungguhnya tidak ada yang lebih menyayat
dari melihat bangsaku dijajah
tidak ada yang lebih menyedihkan
dari melihat bangsaku dihina

Aku lihat layu dalam Melayu
Aku pasti bukan aku seorang saja yang nampak
Ada juga bercadang bertanya tuan punya
Tapi bercampur risau dengan tak tergamak
Nanti dikata tak bersyukur dikata tak sedar diri
Jadi aku menyendiri memerhati dan akhirnya mengakui
Yang kita sendiri
Membiarkan bunga raya melayu ke kanan
Dan dibiar bunga tak cantik mekar di kiri


Aku lihat layu dalam Melayu
Tanah air kita yang punya
Kita siram kita baja 
tapi angin api kita lupa
Mereka merancang masa menjilat bangsa
 13 harimau bertukar menjadi mangsa
Kita lupa nenek-moyang kaya raya
Jangan sekali-kali digadai harta-bendanya


Ku lihat layu dalam Melayu
Ku lihat layu dalam Melayu
Ku lihat layu dalam Melayu


Takkan Melayu hilang di dunia
Ya tapi apa guna tak hilang di dunia
Kalau kewujudan tidak dirasa
Petah berbahasa kudrat tak berjasa
Orang berbudi kita hanya tahu merasa

Selalu lari bila dirapat
Selalu malu bila soalan diaju
Selalu segan memberi pendapat
Rela mengikut dari meneraju

Belum nyanyi sudah bersorak
Suka berjanji dalam borak
Bukan kata tak ada otak
Cuma tak berfikir di luar kotak


Ku lihat layu dalam Melayu
Ku lihat layu dalam Melayu
Ku lihat layu dalam Melayu


Aku jadi sayu
Bunga menangis dia mendayu
Mahu jadi cantik tetapi ragu

Aku merayu
Bangunlah semula hidup kembali
Jangan tunggu matahari mati
Cepatlah mekar sebelum terlerai





Perjuangan kita belum selesai
Perjuangan kita belum selesai
Perjuangan kita belum selesai

......
.........
............