Rabu, 13 November 2013

2008-2013





Selamat Ulang Tahun

2008-2013




Selasa, 12 November 2013

Gigi dan Lutut




Semalam aku pergi mendapatkan rawatan di Hospital USM.  Ini pertama kali aku dapatkan khidmat rawatan di sini.  Buktinya, apabila aku buat pendaftaran, tidak terdapat sebarang rekod rawatan aku di hospital ini.  Cumanya aku pernah buat pemeriksaan kesihatan masa degree dulu, masa nak sambung belajar dan masa nak masuk kerja dulu.  Itu sahaja sejarah perhubungan aku dengan Hospital USM meskipun sudah 7 tahun aku dok melangok kat Penang nie.  Tapi untuk rawatan gigi, aku agak kerap juga berdasarkan rekod rawatan gigi.  Sembang tentang gigi ini, sebelum ini aku tak tahu plk yang setiap 6 bulan sekali, kita perlu buat rawatan gigi.  Sehinggalah aku diberitahu oleh Nik.  Sejak Nik bagitahu info ini, maka dalam setahun 2kali aku akan cuba buat pemeriksaan gigi.  Tadi pagi baru jer aku buat pemeriksaan gigi. Doktor gigi yang rawat aku pagi tadi memang selalu pemeriksa gigi aku sebelum ini. Doktor perempuan berbangsa cina.  Dengan ramahnya, beliau tanya kenapa dah lama tak buat rawatan gigi. Seingat aku, aku mungkin terlajak 2 bulan lewat daripada tarikh yang sepatutnya.  Dan untuk rawatan gigi kali ini, aku tak perlu buat rawatan susulan seperti yang melibatkan tampalan gigi atau buat sarung gigi seperti yang pernah aku alami sebelum ini.  Selesai cuci gigi sahaja, doktor tue cakap, nanti 6 bulan akan datang, buat lagi pemeriksaan gigi. Ok doc.


Berbalik tentang kes rawatan semalam.  Aku datang sebab nak periksa lutut aku.  Sebab sekitar 2 minggu yang lalu iaitu pada 1 Nov, aku terjatuh masa main futsal.  Lepas jatuh, rasanya macam nak tercabut jer lutut aku..Rasa kosong jer kat bahagian lutut tue.  Natijahnya, sekitar 2 hari lutut aku berasa sangat sakit.   Meski sakit, aku try berenang. Dengan niat sebagai terapi dan lekas sembuh.  Aku malas nak ke hospital untuk dapatkan rawatan. Sebab, biasanya kalau aku sakit, InshaAllah, sakit tue tak berapa lama dan boleh sembuh.  Sebab tue selama 7 tahun aku kat Penang, aku tak pernah dapatkan sebarang rawatan di Hospital USM selain rawatan gigi dan pemeriksaan kesihatan atas tujuan pelajaran dan pekerjaan. Lagi satu, masa tue agak sibuk untuk persiapan kertas kerja dan slide untuk seminar.  Jadi aku fikir, lepas abis seminar, baru aku nak uruskan hal lutut nie. AKu fikir lepas abis seminar, aku nak berurut jer.  Lepas 2 hari, aku boleh berjalan elok. Cuma sakit di bahagian pelipat lutut. Aku tak boleh nak duduk antara 2 sujud dan duduk tahiyat. Dan kalau berenang, kaki aku tak boleh nak buat berenang dengan gaya kaki kuak macam berenang katak. Rasa sakit. Lepas raya muharam, aku try main futsal.  Bila aku try lompat, lutut kiri sakit.  Pastu, aku try main turn2, tetap rasa sakit. Jadi pastue aku try cari info kat internet.  Sebenarnya aku ingat nak berurut jer. Dengan pemikiran bahawa, mungkin urat lari dan mungkin lepas berurut, ia akan sembuh kembali.  Bila aku tengok internet, kecederaan aku berkait dengan acl iaitu suatu kecederaan yang ering berlaku ke atas ahli sukan yang melibatkan sukan bola sepak, futsal, ragbi dan badminton.  Bila aku tengok simpton2nya, agak sama dengan apa yang berlaku kat aku.  Berdasarkan info internet, kecederaan acl biasanya akan melibatkan ligamen terkoyak dan yang paling teruk ligamen terputus.  Kalau terputus, kena buat pembedahan. Perkara nie yang mengubah keputusan daripada berjumpa tukang urut kepada jumpa doktor.  Kecederaan acl jugak lah yang menyebabkan Michael Owens tak dapat kembalikan semula prestasi bola sepaknya pada tahap maksimum.

Maka semalam aku gi jumpa doktor. Aku dirujuk kepada Doktor Laila.  Dia tanya bila kes nie berlaku.  Aku cakap awal bulan aritue.  Dia nasihatkan lain kali jangan tangguh2 jumpa doktor..Pastue dia tanya pasal lutut aku dan periksa lutut aku.  Dia kata genting ligamen aku mungkin terkoyak jer.  Sebab kalau terputus, biasanya tak leh jalan. Pastue, aku tanya dia, boleh sembuh dan main bola sepak balik tak?.  Alhamdullilah, dia kata boleh dengan syarat ikut nasihat dan buat apa yang doc suruh buat. Jadi, dia suruh aku amik rawatan fisioterapi dan bagi aku beberapa jenis ubat iaitu 3 jenis ubat pil dan satu ubat gosok.  Disamping itu juga, doc suruh jangan berlari, berjogging atau berlompat.  Sukan yang dia cadangkan pada aku adalah sukan berenang , main gym dan berbasikal.  Ini bagi tujuan untuk menguatkan semula otot di bahagian kaki.  Selain itu juga, doc suruh pakai sarung lutut jugak bagi mengurangkan tahap tekanan yang diberikan pada lutut sewaktu berjalan. Jadi lepas nie aku kena gi jalani rawatan fisioterapi.

Harap dapat cepat sembuh sebab tadi guru aku ada cakap nak kena masuk hutan royal belum untuk buat mapping dan kajian orang asli kat sana.  Moga cepat sembuh supaya leh main bola sepak dan futsal balik. Dah lama tak main dah nie. InshaAllah.


Ceritera Seminar di Hotel Vistana





"Kalaulah semua penyelidik seperti kamu, yang hanya tahu berhujah dengan menggunakan agama, maka bidang ini (arkeologi dan etnoarkeologi) tidak akan berkembang.  Zaman ini adalah pembuktian secara saintifik".


Sehingga ke saat ini, kata-kata ini masih terngiang-ngiang kat benak kepala aku.  Kata-kata yang buat aku rasa sakit hati.  Buat aku benggang.

Ini adalah kata-kata salah seorang peserta yang bertanya kepada aku sewaktu aku membentangkan kertas kerja di Seminar Arkeologi Kebangsaan yang berlangsung di Hotel Vistana pada 7 November 2013 yang lalu.

Ceritanya begini...Aku kena bentangkan kertas kerja pada seminar yang turut dihadiri oleh beberapa pembentang dan peserta daripada pelbagai jabatan dan univerisiti antaranya UKM,UM, UMK dan ada juga yang datang mewakili universiti Brunei.  Manakala Jabatan Kerajaan yang hadir pula adalah daripada pihak Jabatan Warisan, Muzium Negara, dan muzium Negeri seperti Muzium Terengganu dan beberapa jabatan lain.

Aku kena bentang pada sesi petang. Tajuk pembentangan aku adalah "Kajian etnoarkeologi terhadap shamanisme dalam masyarakat Orang Seletar".  Paginya pula aku tak tengok pembentangan oleh para pembentang lain.  Sebabnya aku dok sibuk cari video rakaman yang aku rakam berkenaan amalan perbomohan dalam masyarakat Orang Seletar.  Aku nak tayangkan video tue dalam sesi pembentangan aku.  Tapi sayangnya, rakaman tue tak dapat aku temui.  Jadi aku redha dan pasrah aja.

Sekitar jam 4.30, tibalah giliran aku membentangkan kertas kerja aku.  Moderator masa sesi aku adalah DR Supian Sabtu yang merupakan pakar numimastik di Malaysia.  Aku tengok Dr Supian Sabtu nie ada perubahan pada dirinya.  Sekarang nie dah berkopiah dan punya janggut yang agak panjang dan lebat.  Tidak seperti sebelum ini yang tidak berkopiah dan punya janggut yang sedikit ciput.  

Aku diberi masa sekitar 15 minit untuk bentangkan kertas kerja aku.  Tapi seperti biasa, aku akan terlajak sekitar 15-20 minit daripada masa yang diberikan.  Fikir dan pertimbangkan lah wey...15 minit mana cukup...Nak kena cerita pasal prasejarah dunia yakni pengekbumian prasejarah di Gua Shanidar di Iraq, nak cerita pasal Perak Man atau Manusia Perak di Lenggong, nak cerita pasal definisi dan ciri-ciri shamanisme, pandangan sarjana tentang shamanisme dan nak cerita lagi pulak pasal amalan dan kepercayaan shamansime dalam masyarakat Orang Seletar.  Tak cukup wey 15 minit. Tak masuk akal langsung.

Bila semua pembentang yang sekali dengan sesi aku habis bentang, aku harapkan yang tiada sebarang pertanyaan diajukan kepada aku...kalau nak tanya, silalah tanya pembentang lain..Tapi nasib aku seperti mana nasib aku sebelum ini, sama sahaja. Mesti ada yang nak tanya kertas kerja aku.

Ada seorang pak cik nie dari Jabatan Warisan ajukan soalan pada aku.  Soalanya macam ini.  'Macam mana nak katakan yang adanya kaitan antara shamanisme Orang Seletar dengan shaman masyarakat prasejarah Manusia Perak. Dan adakah shaman wujud semasa era prasejarah atau masa era Perak Man atau Manusia Perak?".

Jadi aku jawab macam ini:

"Seperti yang telah saya katakan sebelum ini, memang tiada bukti jelas tentang wujudnya shaman dalam era prasejarah.  Bahkan kebanyakan sarjana hanya mampu membuat andaian tentang kemunculannnya.  Dan andaiannya hanya bersandar pada jumpaan arkeologi.  Bahkan tak ada suatu kaitan yang jelas pun antara masyarakat Orang Seletar dengan Manusia Perak.  Cuma perbandingan secara analogi sahaja dibuat bersandarkan andaian daripada jumpaan arkeologi.  Misalnya dalam jumpaan pengkebumian Manusia Perak, bersama rangkanya ditemui beberapa barangan lain yang terdiri daripada cebisan daging haiwan, cangkerang sungai dan alat-alatan batu.  Bahkan pengekbumian Manusia Perak adalah bersifat primer dengan rangka mayat telah terlebih dahulu distukturkan sebelum dikebumikan dimana kakinya dilipat ke atas, lututnya dibengkokkan manakala tangan diletakkan di bahu dan perut.  Daripada posisi dan jumpaan barangan ini, dapat diandaikan bahawa terdapat suatu upacara amal khusus dalam pengkebumiaan rangka Manusia Perak ini.  Barangan yang lain ditemui itu juga boleh ditanggap sebagai barangan kiriman kubur.  Zuraina Majid sendiri berpendapat bahawa Manusia Perak itu berkemungkinan shaman semasa hayatnya kerana pengkebumiaannya dilangsungkan dengan penuh adat bahkan Manusia Perak mungkin ditanggap sebagai individu penting dalam masyarakatnya kerana pengalaman hidupnya dalam corak hidup Paleolitik meskipun dilahirkan dengan fizikal cacat.

Dalam hal ini, kajian terhadap masyarakat kontemprorari pribumi misalnya kajian budaya hidup ke atas masyarakat Orang Seletar sekurang-kurangnya dapat memberikan pengetAuhan dan merekonstruksi semula pemahaman terhadap corak budaya kehidupan masyarakat era prasejarah.  Tapi sehingga kini tiada suatu pun bukti khusus yang dapat menghubung-kaitkan antara Manusia Perak dengan Orang Seletar.  Cuma ada beberapa sub bahagian dalam budaya kehidupan mereka yang boleh dibandingkan untuk mencari persamaan.  Misalnya, dalam konteks masyarakat Orang Seletar, konsep barangan kiriman kubur masih berlangsung sehingga kini.  Mayat yang mati akan ditanam bersama-sama barangan yang terdiri daripada makanan, minumaan, pakaian dan beberapa alat lain.  Jadi dengan mengkaji kehidupan masyarakat pribumi diharap suatu pemahaman dapat diperoelh tentang corak hidup masyarakat prasejarah seperti Manusia perak yang telah berusia lebih 11 000 tahun dqahulu itu."

Kemudian aku terangkan lagi....


"Kalau kita balik semula kepada fitrah asal semulajadi manusia, antaranya adalah makan dan minum...Kalau dilihat pada pengkebumian Manusia Perak, ia diletakkan bersama dengan cebisan daging haiwan yang terdiri daripada monyet, kura-kura, babi hutan, rusa dan biawak berserta sekitar 3000 cangkerang sungai...Ini adalah barangan kiriman dan berfungsi sebagai bekalan untuk kehidupan Manusia Perak di dunia selepas matinya.  Fitrah asal semulajadi manusia juga nak seks...nak bersenggama...kalau dilihat pada jumpa rangka pengkebumian prasejarah di Pulau Kelumpang, kita akan temui rangka2 kanak2...Mana2 kanak2 itu datang...kalau bukan dari pensenggamaan dan persetubuhan antara lelaki dan perempuan...dan satunya lagi, fitrah asal semulajadi manusia adalah agama...mungkin terma agama tidak sesuai untuk digunakapakai dalam konteks manusia prasejarah tetapi terma yang sesuai adalah kepercayaan...Jika Manusia Perak itu kita anggap ia sebagai 'MANUSIA", maka ciri ini sewajarnya ada padanya...sebab fitrah asal manusia memerlukan sesuatu tempat untuk mengadu dan berharap...mungkin daripada pengalaman hidup mereka, mereka pernah mengalami situasi bencana alam seprti banjir, pokok tumbang atau dihentam tahi bintang...maka untuk elak hal ini, mereka memuja sesuatu..memuja sesuatu yang terlihat mata kasar...memuja semangat..dengan tujuan anatranya diharap dielakkan sebarang malapetaka..dan dalam hal ini dalam masyarakatnya perlu ada seseorang yang mahir dan pakar berkenaan kepercayaan yang menjadi tempat rujuk dalam masyarakatnya...orang ini lah dipanggil shaman.  Shaman inilah yang memberitahu tentang pantang-larang dalam masyarakatnya...apa yang boleh dibuat..apa yang tak boleh dibuat...umpama peranan ulamak atau mufti dalam masyarakat Islam...tapi kalau kita kaji balik maksud definisi 'AGAMA" itu dari sudut bahasa...bukan kah dari segi eptimologinya ia berasal dari kata Yunani iaitu dari bahasanya "A" itu bermaksud "TIDAK" DAN "GAMA" itu bermaksud "KACAU" yang mana bila digabung-jalinkan ia bermaksud TIDAK KACAU...Sebab itu perlu adanya agama atau kepercayaan...tapi ini definisi dari sudut bahasa sahaja bukan pendefinisian dari sudut istilah...


Apabila aku habis bagi jawapan ini jer, pak cik yang bertanya ini lantas bangun dan pergi kat mikrofon dan cakap dengan kata2 ini:

"Kalaulah semua penyelidik seperti kamu, yang hanya tahu berhujah dengan menggunakan agama, maka bidang ini (arkeologi dan etnoarkeologi) tidak akan berkembang.  Zaman ini adalah pembuktian secara saintifik".


Fuck...depan orang ramai dia boleh bedal aku dengan kata2 macam tue...aku hormati dia sebab dia orang lama dalam bidang arkeologi ini...tapi bedal aku dengan kata2 macam tue..depan audiens yang ramai lagi...ish....geram betul aku...dalam hati aku, nak jer aku cakap kat dia balik macam nie:

"sekurang-kurangnya aku berusaha mempamerkan pembuktian...kalau pak cik tahu cara sainsnya, pak cik lah kemukakan...jangan tahu nak hentam dan bedal orang jer"...tapi aku senyum sinis jer kat pak cik tue dan tak panculkan pun isi hati aku...


Aku rasa macam nak jumpa jer lagi pak cik dari Jabatan Warisan ini lagi dan nak terangkan balik kata2 aku sebelum ini...kALAU Ada peluang aku nak cakap macam ini kat dia:


"Sebenarnya saya tak berniat pun nak gunakan agama untuk hujah saya.  Terma "AGAMA" yang saya sebutkan tue tidak merujuk secara khusus kepada AGAMA ISLAM. Terma AGAMA yang saya gunakan adalah secara umum.  Tapi salah ker kalau saya nak berhujah dengan dalil naqli AGAMA ISLAM.  Apa guna saya menganut Islam dan memahami pengertian dan kandungan dalam Islam tapi saya tidak aplikasikan.  Apakah Islam itu bertentangan dengan displin ilmu lain atau Islam itu bertentangan dengan arekologi?.  Apakah jika berbicara tentang arkeologi, Islam tiada tempat dalam dispilin ini?.  Kalaulah Islam itu tidak punya tempat dalam mana-mana displin ilmu lain misalnya dalam arkeologi, maka barangkali Islam itu tidak hanya lebih sekadar suatu agama Ritual kosong yang hanya tertumpu pada solat, puasa, zakat, naik haji dsb.  Apakah sesiapa yang terlibat dalam arkeologi perlu berfikiran secara orentalis dan sekular iaitu memisahkan agama dan kehidupan dunia?.  Fuck. Bila lagi kita nak keluar dari kongkongan eurosentrik dan mengamalkan malaysentrik sepertimana yang dicanang-canangkan oleh kebanyakan tokoh sarjana tempatan seperti Prof Zainal Abidin Wahid?.

Lagi satu pak cik, tak semua hal dalam kehidupan dapat diukur dan diuji secara sainstifik dan empirikal. Ada sesetengahnya bersifat non-emprikal.  Sama seperti tajuk saya yang tertumpu pada perbicaraan soal shamansime iaitu yang berkisar tentang soal amalan magik-kepercayaan masyarakat pribumi.  Boleh kah pak cik terangkan cara bagaimana nak buat uji kaji sainstifik terhadap isu "soul journey" yang terdapat dalam amalan kebanyakan shaman pribumi di dunia ini.   Sarjana barat seperti Eliade pun dalam kajiannya berkenaan shaman, tak ada nyatakan pun tentang pembuktian sainstifik terhadap isu shaman.  Suatu hal yang tak ternampak...suatu hal yang tak terlihat...bersifat abstark mutlak sifatnya...Apakah ada picagari, tabung uji, kaki retort, mikroskop yang dapat melihat unsur jin, semangat, jiwa????...Pak cik sebagai muslim misalnya, tidak pernahkah pak cik tertanya bila pak cik terketut dan mahu bersolat, pak cik perlu mengambil wuduk...kenapa perlu basuh muka, tangan, anak rambut, kaki...kenapa tak basuh bontot pak cik yang keluarkan kentut tue sahaja...  "


Inilah kata2 yang aku nak lemparkan kalau aku ada peluang nak cakap dengan pak cik nie lagi...ish..sabar...sabar...sabar....dan sebagai natijahnya daripada respon pak cik tue terhadap jawapan aku...aku jadi bengang..jadi down...tengahari dah lah aku tak makan sebab nak lepaskan sesi pembentangan aku tue...ingatkan lepas abis pembentangan, aku nak makan petang...tapi tak ada mood...dah langsung tak berselera...

Malam tue ada majlis perasmian oleh Naib Canselor kat dataran berdekatan dengan ofis aku...ada majlis makan2...ada persembahan keroncong...asalnya aku malas nak datang...sebab bengang...x ada mood...tapi memikirkan nanti ada plk isu bising2 kat ofis sebab tak dtg majlis, aku gagahkan datang...datang lah kejap...aku cuma makan buah semangka jer dengan minum air bandung cincau...kalau mood aku tak down, aku sental semua makanan yang ada kat situ...bukan selalu dapat makan sedap...bila aku dah tunjuk muka sikit2 terutamanya kat guru aku, aku pun blah balik...esoknya aku tak datang untuk tengok sesi pembentangan oleh para pembentang lain...aku jadi bengang...sampaikan solat Jumaat pun aku tak gi (solat tue kan hanya ritual sahaja, bukan ada makna apa2 pun)...majlis penyampaian sijil dan cederhati pun aku tak datang join...Disebabkan hal ini, aku down dan x ada mood dalam beberapa hari...jadi loser sepertimana kata Wandy.  dok melangok jer dalam bilik...memikirkan kata2 pak cik tue...sampai sekarang nie pun aku asyik terbayangkan muka pak cik tue dan teringatkan kata2 penuh hikmahnya...GERAM.....


........

Isnin, 11 November 2013

Liga Inggeris






Berkenaan liga luar, Liga Inggeris terutamanya, Arsenal seperti musim2 sebelumnya menampilkan persembahan yang menakjubkan.  Sebenarnya pada aku, Arsenal memang dah menakjubkan pun pada musim2 sebelum ini.  Tetapi masyarakat umum lazimnya akan mengasosiasikan terma "menakjubkan" itu dengan kemenangan.  Dengan aksi menjulang piala.  Tapi bagi Arsenal yang dah lama kemarau piala, maka pasukan ini umumnya ditanggap sekadar pemain budak tadika.  Aku bukanlah orang yang melihat kemenangan itu sebagai objektif utama.  Aku lebih gemar melihat corak permainan sesebuah pasukan. Arsenal adalah sebuah pasukan yang aku sukanya disebabkan corak permainannya. 

Komen Jurgen Klopp terhadap Arsenal dan Arsene Wenger.


"When I watch Arsenal in the last 10 years, it is nearly perfect football, but we all know they didn't win a title. In Britain they say that they like Arsenal but they have to win something.  Who wins the title?. Chelsea, but with different football, i would say."


"(Arsene Wenger) is really something.  He is Sir Arsene Wenger.  But he likes having the ball, playing football, passing it.  It is like an orchestra but is a quet song.  I prefer heavy metal.  I always want it loud".

"I like Arsenal's philosophy but I cannot coach it, I am a different guy"

- Jurgen Klopp ( Borussia Dortmund manager)-


Setakat musim ini, Liverpool juga menampilkan aksi yang menerujakan. Memberi saingan.  Berhempas pulas untuk menarik keyakinan para peminat setianya.  Sebut tentang kesetiaan, dari pemerhatian aku, Liverpool mempunyai sejumlah peminat yang setia.  Biarpun prestasi kelab ini agak kurang memberangsangkan untuk beberapa musim sebelum ini, namun mereka masih lagi punya peminat yang tegar.Di sinilah kita dapat mengenal siapa dia peminat setia.  Dalam ruang persekitaran aku, Wandy dan Nik merupakan antara penyokong setia Liverpool lebih-lebih lagi Wandy si rambut kerinting itu.

Berkenaan Man U, pasukan ini masih lagi merupakan pasukan kuat dan berpotensi menjulang piala musim ini.  Cuma agak sedikit menjengkelkan bilamana terdengar suara-suara sumbang dari fan Man U yang menyalahkan Moyes akibat beberapa siri kekalahan sebelum ini.  Memang sukar untuk menerima kekalahan.  Tetapi perlulah ada kewarasan akal dan pegangan realiti.  Mungkin bayang2 sIR Alex masih tak dapat hilang.  Hakikatnya Moyes bukanlah Sir Alex.  Moyes ada caranya tersendiri. Barangkali Fan Man U perlu belajar sesuatu daripada Fans2 lain seperti fans JDT misalnya.



Liga Malaysia




Berkenaan bola sepak pula.  Piala Malaysia sudah tamat.  Sudah pun menutup tirainya.  Pahang menang menewaskan Kelantan.  Johor DT terkandas di peringkat suku akhir di tangan Kelantan.  Saat suku akhir kedua tue berlangsung, aku berada di Kampung Orang Asli iaitu di Kampung Air Bah, Lenggong atas urusan kerja.  Disaat rakan2 dan seluruh penduduk kampung Orang Asli berhibur dengan program yang disediakan, aku pula sibuk menonton perlawanan tersebut di salah sebuah rumah penduduk kampung yang ada Astro.  Memang tak senang duduk dan tak putus2 berharap.  Tapi nak buat macam mana, malam tue bukan rezeki Johor DT.  Akhirnya Kelantan menang.  Tapi pada pengakhiran yang abadi, Pahang yang menang.

Bercerita tentang Johor DT, banyak gelagat dan ragam yang menarik serta rencam dapat diperhatikan. Kalau sebelum kemunculan pasukan palsu yang membawa lambang Harimau ini wujud, musim perpindahan pemain dalam kancah Liga Malaysia langsung tak meriah.  Langsung tak punya info. Tak punya maklumat.  Tetapi kini, rancak. Sentiasa rancak.  Namun kerancakannya masih belum berada pada landasan yang betul.  Masih dapat dipertikaikan.  Mungkin sebab prosedur perpindahannya masih belum digariskan dengan betul, maka akan dapat dilihat kelucuan dan betapa rendahnya tahap profesionalisme pengurusan bola sepak di negara ini.  Misalnya, ada pemain yang dah sign kontrak dengan sesebuah kelab, tup-tup esoknya atau adakalanya tak sampai tempoh 24 jam, dah sign kontrak lain dengan kelab lain.  Ada juga yang buat u-turn ke kelab asal.  Hal ini dijangkan akan berterusan sehingga jendela perpindahan pemain tutup pada Disember nanti.



Pablo Aimar

Johor DT merupakan kelab yang paling meriah musim ini.  Bukan meriah dengan kemenangan dan bukan meriah dengan menjulang piala.  Kelab ini meriah dengan pelbagai konterversi.  Buat masa ini, kontroversi dengan isu perpindahan pemain.  Dengar kata, hampir keseluruhan pemain kebangsaan dan pemain berbakat tempatan habis disapunya.  Antaranya, Mahali Jasuli, Asraruddin, Amri Yahya, Nazrin Nawi, Norfarhan, Amirul Hadi Zainal, Norazlan Razali, iRFAN fAZAIL, Fadhli Sas.  Kemudian ditambah pula dengan penyertaan pemain import antarabangsa seperti Pablo Aimar, Braulio Nobrega dan Haris Harrun disamping jurulatih importnya bernama Cessar Ferrando Jimenez.  Manakala Johor FA pula dikhabarkan bakal bertukar nama menjadi JDT II. JDT II nie juga dengar khabarnya telah menandatangani kontrak dengan Shahril Ishak selama 2 tahun dan Baihaki Kaizan selama 4 tahun bagi slot pemain import.  Zaquan Adha juga dikhabarkan turun pangkat dan bermain dengan pasukan ini. Pasukan apa?. Pasukan JDT II. kAH, Kah, kah, kah, kah....Kita tunggu je lah musim 2014 nanti.




Ceritera Bulan Oktober dan November



Sudah agak lama aku tidak menulis. Banyak hal yang berlaku kebelakangan ini. Jadi alasan utamanya adalah sibuk.  Aku benci dengan alasan macam ini.

Aku agak sibuk menyiapakan pembetulan bab.  Disamping itu juga, terpaksa menyiapkan 2 kertas kerja untuk dibentangkan di seminar.  Kedua-dua seminar ini berlangsung dalam satu bulan yang sama.  Jadinya, hidup aku agak kelam-kabut.  Alhamdullilah kedua-dua kertas kerja telah berjaya disiapkan.  Salah satunya telah aku selamat bentangkan pada hari Khamis lepas (7 November 2013).  Tinggal satu lagi yang bakal dibentangkan di UKM nanti.

Aku dah pun pindah ke rumah sewa.  Menyewa bersama Udin dan Faiz.  Sudah mula pandai berenang dengan beberapa gaya misalnya gaya bebas dan kuak dada.  Asas berenang aku belajar dengan Wandy dan Amirul.  Masa itu waktu zaman aku tertangguh semasa pengajian di peringkat sarjana pertama. Tapi masih tak pandai berenang secara betul.  Kemudian itu, agak hampir lama aku tak berenang.  Sehinggalah Wandy, Nik dan Shamim menyewa rumah yang mempunyai kolam renang.  Semenjak itu sehingga kini, aku agak kerap berenang setelah belajar beberapa gaya berenang yang betul.  Pelajaran ini aku peroleh menerusi penguruan aku dengan Megat, Wandy dan Nik.  Terima Kasih kalian. Juga sedang berdiet.  Ikut Megat dan Wandy.  Tapi aku tengok Wandy dah banyak langgar pantang diet.  Buat masa ini aku dah beberapa minggu tak sentuh nasi.  Cuma kalau guru aku belajar makan, memang aku tak boleh tolak.  Kalau ada selain nasi, aku akan cuba elak nasi.  Tapi kalau tak ada pilihan, aku cuma amik nasi separuh.  Dalam pada masa yang sama juga, aku ada jugak ke gym di tempat Wandy tinggal.


 Oh, ya Cik Na aku dah pun selamat melahirkan baby boy. Tahniah Cik Na dan Cik Fahd.  Cukuplah 3 pasang anak Cik Na ngn Cik Fahd. 3 boys dan 3 girls. Bila lah aku dapat jumpa diorg ek.  Rindu.


....

Isnin, 23 September 2013

Kallang Roar The Movie







Layan gambar bergerak ini tentang era bola sepak Singapura tahun 1970-an.




...

Aku Bukan Aku





Aku....
Bukan manusia,
Bukan haiwan,
Bukan tumbuhan,
Bukan bulan,
Bukan bintang,
Bukan matahari,
Bukan laut,
Bukan daratan,
Bukan tanah,
Bukan langit,
Bukan awan,
Bukan burung,
Bukan ikan,
Bukan kuda laut,
Bukan obor-obor,
Bukan tapak sulaiman.

Aku...,
Bukan Pas,
Bukan UMNO,
Bukan PKR,
Bukan MIC,
Bukan MCA,
Bukan DAP.

Aku...,
Bukan PEKIDA,
Bukan Perkasa,
Bukan JATI,
Bukan Silat Gayong,
Bukan Silat Cekak,
Bukan Silat Silat Silat.

Aku...,
Bukan Punk,
Bukan Skinhead,
Bukan Hardcore,
Bukan Crusty,
Bukan Ska,
Bukan Hip Hop.


Aku..,
Bukan Sekolah Agama,
Bukan RKA,
Bukan Tahfiz,
Bukan Tabligh,
Bukan Tarikat,
Bukan Sufi,
Bukan Salit,
Bukan Khususiah,
Bukan Khalifah,
Bukan Makrifat..

Aku,
Bukan Utusan Malaysia,
Bukan Berita Harian,
Bukan Metro,
Bukan Kosmo,
Bukan Harakah,
Bukan Suara Keadilan,
Bukan Mangga,
Bukan Wisel,
Bukan Tamadun,
Bukan Massa.

Aku,
Bukan Johan Bola Sepak,
Bukan Dragon Ball,
Bukan Misteri Naga,
Bukan Kawan,
Bukan Anank-Anak Sidek,
Bukan Dewata Raya,
Bukan Pendekar Laut,
Bukan Doraemon,
Bukan Sin Chan.

Aku, 
Bukan Tunku Abdul Rahman,
Bukan Onn Jaafar,
Bukan Tan Cheng Lock,
Bukan Tun Sanbathan,
Bukan Ibrahim Yaakob,
Bukan Ahmad Boestamam,
Bukan Abdullah CD,
Bukan Wahi Anuar,
Bukan Abdullah CD,
Bukan Rashid Maidin,
Bukan Pak Sutan,
Bukan Tan Malaka,
Bukan Sutan Jenain,
Bukan sukarno,
Bukan Suharto.


Aku,
Bukan Shamsiah Fakeh,
Bukan Asiyah Ghani,
Bukan Khatijah Sidek,
Bukan Suriani Abdullah,
Bukan ShahriZAT Jalil,
Bukan Azalina Othman,
Bukan Rosmah Mansor.

Aku,
Bukan Anawar Ibarahim,
Bukan Mahathir Mohamad,
Bukan Najib Razak,
Bukan Nik Aziz,
Bukan Mat Sabu,
Bukan Husam Musa,
Bukan Zahid Hamidi..

Aku,
Bukan SMM,
Bukan PMI,
Bukan FNB,
Bukan SPF,
Bukan DEMA,
bUKAN ASPIRASI

Aku,
Bukan Semerepang,
Bukan Last Hope,
Bukan Nostalgia,
Bukan Defiance,
Bukan The Bollock,
Bukan Carburetor Dung,
Bukan Parkinson,
Bukan Plague Of Happiness,
Bukan My Precious,
Bukan Sheila On 7

Aku,
Bukan M. Nasir,
Bukan Nasir Jani,
Bukan Ramli Sarip,
Bukan Rhoma Irama

Aku,
Bukan Hishamudin Rais,
Bukan Adam Adli,
Bukan Khairy Jamaludin,
Bukan Khalid Ismat...

Aku,
Bukan Samad Said,
Bukan Shanon Ahmad,
Bukan Faisal Tehrani,
Bukan Roslan Jomel,
Bukan Andrea Hinata,
Bukan Chairil Anwar,
Bukan Siti Hajar Md Zaki,
Bukan Usman Awang,
Bukan Zaen Kasturi,
Bukan Baha Zain,
Buka A.Fuadi.

Aku,
Bukan Maulana Ilyas,
Bukan Maulana Yusof,
Bukan Maulana Ithamul Hassan,
Bukan Maulana Zakariyya,
Bukan Maulana Saad,
Bukan Bai Wahab,
Bukan Bai Khalid,
Bukan Syeikh Salim,
Bukan Dr Naasoha,
Bukan Maulana Hamid,
Bukan Cikgu Mahmod Subuh..

Aku,
Bukan Wali Songo,
Bukan Wali Qutub,
Bukan Hafiz,
Bukan Maulana,
Bukan Alim.

Aku,
Bukan Islam,
Bukan Kristian,
Bukan Hindhu,
Bukan sinkh,
Bukan Budhha,
Bukan Yahudi,
Bukan Teoisme,
Bukan Konficiusme,
Bukan Shinto

Aku,
Bukan monoteisme,
Bukan Politisme,
Bukan anamisme,
Bukan pagan.

Aku,
Bukan Melayu,
Bukan Cina,
Bukan India,
Bukan Bajau,
Bukan Orang Asli,
Bukan Iban,
Bukan Kadazan,
Bukan Murut,
Bukan Sungai,
Bukan Dayak,
Bukan Bugis,
Bukan Minang,
Bukan Jawa,
Bukan Banjar,
Bukan Mandaling,
Bukan Rawa,
Bukan Mamak,
Bukan Serani,
Bukan Mat Salleh,
Bukan Mat London,
Bukan Mat Jerman.


Aku,
Bukan Tadika,
Bukan Tabika,
Bukan Sekolah Rendah,
Bukan Sekolah Menengah,
Bukan Sekolah Teknik
Bukan Universiti.

Aku,
Bukan UPSR,
Bukan PMR,
Bukan SPM,
Bukan STPM,
Bukan Ijazah Muda,
Bukan Ijazah Sarjana.


Aku,
Bukan TMJ,
Bukan Johor,
Bukan Senggarang,
Bukan Kluang,
Bukan Batu Pahat,
Bukan Sri Medan,
Bukan Tongkang Pechah,
Bukan Parit kEMANG,
bUKAN Rengit.

Aku,
 Bukan Johor,
Bukan Kuala Lumpur,
Bukan Kelantan,
Bukan Terengganu,
Bukan Pahang,
Bukan Pulau Pinang,
Bukan Kedah,
Bukan Perak.

Aku,
Bukan Johor,
Bukan Johor FA,
Bukan Johor FC,
Bukan JDT FC.


Aku,
Bukan Hooligan,
Bukan BOS,
BUkan IJF,
Bukan Ultras,
Bukan EA,
Bukan Red Warrior,
Bukan Harimau Selatan,
Bukan Kala Jengking,
Bukan Lebah,
Bukan Silver State Ultraas,
Bukan KB Caasual.

Aku,
Bukan Sunni,
Bukan Syiah,
Bukan Jabbariyah,
Bukan Mukhtazilah,
Bukan Qadariyyah,
Bukan Khawarij,
Bukan Tabligh,
Bukan Wahabi,
Bukan Taslim,
Bukan Agama Matahari,
Bukan Naqsabandiyyah,
Bukan Ahmadiyyah,
Bukan Ahlul Bait,
Bukan Ahlul Suffah

AkU,
Bukan komunis,
Bukan sosialis,
Bukan atheis,
Bukan liberal,
Bukan pluralis,
Bukan kapitalis,
Bukan nasionalis,
Bukan patriot,
Bukan demokrasi,
Bukan autokrasi,
Bukan monarki,
Bukan feudal,
Bukan aristokrat,
Bukan proletariat,
Bukan superstokrat.

Aku,
Bukan Adam,
Bukan Hawa,
Bukan Muhammad,
Bukan Abu Bakar,
Bukan Ali,
Bukan Jesus,
Bukan Gautama Budhha,
Bukan Guru Nanak,
Bukan Dalai Lama,


Aku,

Bukan Mahatma Gadhi,
Bukan Asoka,
bUKAN Karl Marx,
Bukan Sam Adams,
Bukan Mussolini,
Bukan Hitler,
Bukan Napoleon,
Bukan Chin Peng
Bukan Richard the Lion,
Bukan Salahuddin Al-Ayubi,
Bukan Muhammad Al-Fateh,
Bukan Tariq b Ziyad,
Bukan Ayah Pin,
Bukan Kahar Ahmad,
Bukan Kassim Ahmad

Aku,
Bukan Tok Janggut,
Bukan Dol Said,
Bukan Mat Kilau,
Bukan Dato Bahaman,
Bukan Mat Salleh,
Bukan Rentap,
Bukan Tokku Paloh,
Bukan Tok Kenali,
Bukan Mat Indera,

aK,
Bukan Sheikh Abdul Kadir Jailani,
Bukan Sheikh Bahaudin,
Bukan Sheikh Jaafar Siddiq,
Bukan Sheikh Uwais Qarni,
Bukan SheikH aBDUL Wahab Rokkan



Aku..
Bukan Roh,
Bukan Jasad,
Bukan Zahir,
Bukan Batin,
Bukan Konkrit,
Bukan Abstrak,
Bukan Luaran,
Bukan Dalaman,
Bukan Hati,
Bukan Jiwa,
Bukan Kaki,
Bukan Tangan.

Aku,
bukan alam bayi,
Bukan alam dunia,
Bukan alam barzakh,
Bukan padang mashyar,
Bukan titian sirat,
bukan neraka,
bukan syurga.


AKU BUKAN TUHAN,
AKU BUKAN ALLAH,
AKU BUKAN AKU.....




Kallang Roar The Movie


Kallang Roar The Movie


Baru nie aku tengok cerita pasal bola sepak Singapura.  Tajuk filem tue "Kallang Roar The Movie". Ceritanya pasal kebangkitan Bola Sepak Singapura. Dan kebangkitan tersebut dipangkin oleh seorang jurulatih.  Jadinya secara tidak langsung, watak jurulatih ini merupakan watak utama dalam filem ini.  Nama jurulatih tersebut adalah Choo Seng Quee yang mana lebih dikenali sebagai "Uncle Choo".


Choo Seng Quee

Penceritaan filem ini dimulai dengan babak sembang antara Uncle Choo dengan Tunku Abdul Rahman yang mana pada ketika itu (tahun 1967) selain menjadi Perdana Menteri Malaya pertama juga merupakan Presiden FAM yang memegang jawatan tersebut semenjak tahun 1951.

Sembang antara mereka berdua adalah berkenaan tentang keinginan Uncle Choo yang mahu pulang ke Singapura setelah lama menjadi jurulatih pasukan Malaya semenjak Januari 1958. Dalam babak itu seolah-olahnya Tunku Abdul Rahman tidak mahu melepaskan Uncle Choo.  Bahkan dipaparkan seolah-olah Tunku seperti menawarkan segala-galanya (merasuah) termasuk duit, kemahsyuran dan penghormatan. Ini secara sinikal dapat dilihat menerusi adegan "rasuah kuih lapis".  Namun, Uncle Choo mengatakan bahawa beliau adalah "orang Singapura" kerna itu beliau mahu pulang.  Biasalah wey..Filem ini orang Singapura yang buat. Pasal Singapura. Nak tak nak unsur bias mesti ada dan kuat punya.  Lagi2 bila bertembung dengan Malaysia kan.

Fokus utama dalam filem cerita ini sebenarnya tentang hal yang berkisar tahun 1977.

Ceritanya tentang bagaimana kesungguhan Uncle Choo mahu menggilap bakat pemain muda Singapura dan mahu membangkitkan kegemilangan Bola Sepak Singapura

Namun begitu terdapat halangan.  Halangan tersebut adalah daripada individu besar dalam FAS (Football Association of Singapore). Mungkin individu ini boleh disamakan dengan beberapa individu dalam FAM kita masa kini...kah..kah..kah...

Uncle Choo dilihat tidak berputus asa.  Beliau dengan sendirinya berusaha mencari dan mengasah bakat2 baru.  Menerapkan semangat nasionalisme agar anak watan Singapura mencintai Singapura.  Dalam filem tersebut, dapat dilihat pada ketika itu pun, anak muda Singapura sudah luntur semangat nasionalisme dan patriotisme pada negara.  Kanak-kanaknya dilihat bosan dan malu untuk menyanyikan lagu kebangsaan Singapura bila disuruh oleh Uncle Choo.

Uncle Choo tetap berusaha menerapkan dan menanam semangat nasionalisme dan patriotisme dalam jiwa anak didiknya.  Slogan semangat yang sering dilaung beliau dan diajar kepada anak didiknya adalah berbunyi "Untuk bangsa dan negara, majulah!".

Berikutnya tahun 1976, FAS mempunyai Pengerusi baru yang bernama N.Ganesan.  Mr Ganesan ini telah melantik Uncle Choo sebagai jurulatih negara.

Dalam filem tersebut, digambarkan bahawa Uncle Choo merupakan seorang jurulatih yang tegas, yang garang yang sangat berdisplin.  Tiada kompromi.  Beliau menggunakan pendekatan sesi latihan yang sangat tegas, kasar, susah, memenatkan.  Bayangkan, seorang penyepak tendangan sudut diarah agar membuat sepakan tendangan sudut sebanyak 100 kali dalam latihan...Dalam filem tersebut digambarkan juga bahawa Uncle Choo juga turut mengambil berat berkenaan soal pemakanan para pemainnya.  Beliau telah mencatu jenis makanan yang perlu diambil pemain.  Katanya, para pemain saya memerlukan protein bukannya kabohadrat...sebab itu, para pemainnya dilarang mengambil nasi dalam kuantiti yang banyak. Bahkan beliau melarang pemainnya meminum arak kerana ia memberi kesan pada stamina.  Ada satu babak tue yang mana player power dia iaitu S. Rajagobal datang latihan dalam keadaan mabuk...Beliau marah dan terus kick Rajagobal dari team...tapi tak lama lepas tue S. Rajagobal digambarkan telah insaf dan join balik team.


Uncle Choo bersama para pemainnya


Kemuncak filem ini, berkisar tentang penglibatan Singapura dalam kancah Piala Malaysia pada tahun tue (1977)

Skuad Uncle Choo pada waktu itu terdiri daripada Dollah Kassim, Edmund Wee, Samad Allapitchay, Quah Kim Song, Mat Noh, S. Rajagopal,


Perjalanan Singapura pada Piala Malaysia tahun 1977 bermula setelah berjaya mengalahkan Angakatan tentera dengan 3-0, membelasah Johor dengan jaringan 6-1, mengalahkan terenggangu dengan jaringan 4-3, dan seterusnya bertemu dengan Selangor di Semi Final pada 15 Mei 1977 di Stadium Kallang.

Pada semi final ini, penyokong Singapura telah keluar beramai-ramai menonton perlawanan tersebut. Bahkan sehingga terjadi rusuhan lantaran disebabkan kauter tiket dibuka lewat.  Sedangkan para penyokong telah tunggu seawal 10 pagi tetapi kaunter hanya dibuka pada jam 8 mlama.  Sebaik sahaja kaunter dibuka, orang ramai mula berasak-asak membeli tiket..Dalam kejadian berasak-asak itu, menyebabkan keadaan tidak terkawal sehingga ada yang terjatuh dan dipijak.  Dikhabarkan seorang telah meninggal dunia manakala 44 orang cedera dalam kejadian tersebut.

Suasana di perkarangan Stadium Kallang sewaktu separuh akhir Piala Malaysia 1977 bertemu Selangor

Selangor pada ketika itu dibarisi dengan pemain yang hebat dan terkenal.  Antaranya sudah sepastinyalah Mokhtar Dahari (Supermokh), Soh Chin Aun (Towkay), R. Arumugam (Aru The Spiderman).  Bahkan watak Supermokh dalam filem ini ditampilkan dengan gaya yang hampir seiras dengan wajah, sosok badan dan gaya Supermokh yang sebenar.  Bukan sahaja wajah, sosok badan dan penampilannya, tetapi juga skill dan lariannya juga hampir sama.

Pada perlawanan tersebut,Singapura  terlebih dahulu di depan.  Kemudiannya Selangor berjaya menyamakan kedudukan menerusi rembatan Mokhtar Dahari setelah berjaya melepaskan diri dari halangan Samad Allapitchay.  Dalam filem tersebut, dipaparkan Samad Allapotchay memang sengaja  melepaskan Mohktar Dahari.  Sebabnya si Samad Allapitchay nie telah diugut oleh bookie yang mana bookie akan menganggu dan mengancam anak bininya.  Maka secara tidak langsung dalam perlawanan itu telah dicemari dengan insiden bookie..Fuck...Akhirnya Singapura berjaya melangkah ke final menerusi jaringan S. Rajagobal yang menjaring menerusi sepakan sudut.

Perlawanan akhir, 28 Mei 1977 Singapura bertemu dengan Pulau Pinang.  Bermain di Stadium Merdeka. Pada ketika itu, kem Singapura punya sedikit gangguan masalah.  Masalah berkait dengan kesihatan Uncle Choo.  Penyakit gangren semakin teruk dan telah menyerang kaki kanannya.

Keadaan Uncle Choo setelah kakinya dipotong

Dalam filem ini, dipaparkan tentang bagaimana ganas dan kasarnya pemain Penang main. 

Singapura mendahului menerusi jaringan  Quah Kim Song. Kemudiannya, Pulau Pinang menyamakan kedudukan menerusi lagenda Penang iaitu Isa Bakar.  Kemudian Pulau Pinang di depan menerusi jaringan Ali Bakar setelah mendapat hantaran bola daripada Isa Bakar.

Jadi separuh masa, Pulau Pinang mendahului Singapura dengan 2-1.  Singapura masuk ke bilik persalinan.  Uncle Choo mengetahui yang Samad Allapitchay mengalami masalah dengan bookie. Lantas menggantikan tugas kapten yang dipegang Samad kepada Dollah Kassim.  Seterusnya Uncle Choo membawa masuk separuh masa kedua, Nasir Jalil yang juga dikenali sebagai "Crazy Horse".  Mungkin disebabkan perwatakannya yang lari dan bawa bola macam orang gila yang suka merempuh, maka beliau memperoleh gelaran tersebut.

Akhirnya, percaturan memasukkan Nasir Jalil ternyata berbaloi.  Nasir Jali si crazy horse itu telah berjaya menjaring gol penyamaan.  Bahkan menajring dengan gaya yang cantik dan cool..menjaring dengan cara back heel tue...

Kemuncak hujung, Singapura memperoleh gol kemenangan.  Hasil sepakan percuma yang diambil oleh Dollah kASSIM yang kemudiannya disambut dengan tandukan oleh Mat Noh yang akhiernya menghasilkan gol.

Kemenangan Singapura pada malam tue, secara tidak langsung turut menamatkan penantian Singapura selama 12 tahun untuk menjulang Piala Malaysia.

Filem ini memang best lah jugak. Bila ada filem audio-visual, mudahlah sikit nak faham tentang sesuatu peristiwa sejarah lampau.  Jadi moga-mogalah ada filem bola sepak yang diadaptasi dari peristiwa sebenar untuk difilemkan. Sebenarnya bukan cerita pasal bola je lah. Tapi pasal apa2 cerita sejarah pun memang patut difilemkan dengan garapan yang baik dan menyeronokkan...

Di hujung filem ini, dipaparkan suatu watak anak muda yang bermain bola sewaktu Uncle Choo sedang berszembang dengan Tunku Abdul Rahman sewaktu Tunku datang melawat Uncle Choo di Singapura. Kemudian Tunku Abdul Rahman bertanya tentang siapakah budak tue...Uncle Choo menjawab : "Fandi Ahmad"....


Detik2 awal Fandi Ahmad dalam kancah bola sepak



p/s: artikel ini pun aku dah lama tulis tapi lambat aku post.  Malas sebab dominannya.








Piala Malaysia Perlawanan Kedua




Piala Malaysia dah memasuki perlawanan kedua.  Perlawanan kedua ini, aku tengok game Kelantan Vs Terengganu.  Tengok kat RTM 1.  Awalnya aku nak tengok game Selangor vs ATM, tapi mengenangkan waktu yang sama juga tersebut ada game EPL, aku lupakan sahaja niat ke kedai mamak. Sebabnya aku dah agak awal2, yang tayangan game EPL jauh lebih mendaopat sambutan daripada game kejohanan Piala Malaysia.  Lebih-lebih lagi buat masa nie Penang tak terlibat langsung pun dengan kancah Piala Malaysia.


Game antara Kelantan vs Terengganu malam tue tak macam waktu game semi final kedua piala FA hari tue. Aku mengharapkan game yang macam tue.  Lebih-lebih lagi Terengganu. Aku mengharap yang Terengganu dapat tunjukkan sesuatu pada Kelantan lebih-lebih lagi bermain di tempat lawan.  Walaupun Terengganu tewas, tapi Terengganu main dengan baik.  Tengah Terengganu ada juga buat banyak gerakan.  Cumanya penyudah sahaja yang tak ada.  Effa Owana agak sukar menembusi benteng pertahanan Kelantan yang dikawal ketat oleh Obinna.  Malam tue, Ashaari Shamsudin main dengan baik.  Cuma kawan2 yang lain jer tak ada kesungguhan macam Ashari Shamsudin.

Kelantan sepertimana biasa, meletakkan Piya sebagai game maker.  Dan sepertimana yang diharapkan, Piya telah menjadi pencetus kepada gol pertama Kelantan yang dijaringkan oleh Dickson.  Hantaran Piya memang cantik dan mudah disambut tanduk oleh Si Dickson yang hitam tue.  Gol kedua kelantan pula diperoleh menerusi sepakan percuma yang diambil oleh Zairo.

Sepanjang perlawanan tue, aku ternanti-nanti gak keputusan game yang melibatkan team lain terutamanya team Johor DT FC ngn Johor FA.  Tapi game malam tue yang best mungkin game antara Pahang vs Negeri Sembilan dan Selangor vs ATM.  Sebab mudahnya, jumlah jaringan yang agak banyak dalam perlawanan malam itu.


Dengar ceritanya, TMJ mengamuk di Larkin.  Separuh masa samapai turun ke padang sebab tak puas hati dengan pengadil..Kah..Kah..Kah...

Itu kisah pasal Johor DT FC...pasal Johor FA plk, dengar cerita ada fans Johor yang masuk padang serang pengadil masa habis game. Kah..Kah...Kah...Lepas tue banyak yang hentam mamat nie kat alam maya sebab dok serang pengadil...Tapi aku rasa dalam 15-20 tahun akan datang, mamat nie akan dipanggil "legend" sebab buat aksi macam tue...Orang Malaysia nie, kalau orang putih buat macam tue, disanjung2, dikatanya org putih itu hebat...tapi di Malaysia, bila ada mamat Melayu yang dok buat mcm tue, dikatanya poyolah, sakailah...kah..kah..kah....


p/s: entri nie lewat aku post (sangat2 lewat) meski draftnya telah lama aku tulis.



Rabu, 21 Ogos 2013

.....


















TERIMA KASIH FANDI AHMAD






Dalam pada masa yang sama, persiapan kem Johor DT mungkin sedikit terganggu dengan isu perletakkan jawatan Fandi Ahmad sebagai pengurus pasukan yang mana sebelum itu telah dilucutkan jawatan sebagai jurulatih. Disebabkan kekalahan pertama Johor DT dalam kejohanan Piala Malaysia ini, ada suara yang tetiba jer berkata "merindui Fandi Ahmad'..What The Fuck...Sebelum nie, bukan punya hentam Fandi Ahmad sebab tak menang Liga Super dan Piala FA. 

Masa Fandi Ahmad pegang, aku tengok Fandi Ahmad cuba terapkan sesuatu yang baru dalam corak permainan. Salah satunya, cuba nak main gaya ala short pass...tapi mungkin player tempatan jer yang tak dapat nak tangkap (atau mungkin tak mampu nak tangkap) falsafah Fandi Ahmad nie. Kesilapan Fandi Ahmad mungkin beliau tak mahu guna pendekatan yang sama dengan para jurulatih yang lain iaitu "tak perlu sangat bermain dengan taktikal, yang penting menang sudah cukup"...Falsafah pemikiran bola Fandi Ahmad mungkin tak ada tempat dalam landskap bola sepak negara ini.

Fandi Ahmad telah letak jawatan sebagai pengurus dengan alasan yang cukup agong, cukup cool, cukup legend dan cukup berpendirian. Aku rasa kalau haiwan sosial yang lain takkan lepaskan jawatan itu sebab jawatan tue kan berduit, berpangkat, berdarjat, berprestij, boleh buat point untuk jadi sombong dan angkuh (Pengurus Pasaukan @ Manager). Tapi Fandi Ahmad sebaliknya menyatakan menerusi kenyataan akhbar :




After careful consideration and much thoughts about my future as a football coach, I have decided to resign from the position as manager of Johor Darul Takzim Football Club. It is a painful but an important decision for my future as a football coach. My family has played a very important role, in arriving at this decision. Football is my life and I can't live without it.

The game has given me a life to live for, and I plan to give back something to football by following my heart, which is coaching. Life is all about being happy and coaching keeps me happy and I intend to pursue my happiness. As a player, I have always given my best and as coach, I'll continue to give my best, when the opportunity arrives.

I seek your understanding and support not to speculate or assume anything that will be unfair to JDT or myself. It is a decision that has been agreed amicably.

I wish to thank TMJ who is the heart and soul of Johor football, for his unstinting support for me and the team. He has taken good care of me and supported me during my trying moments. I will always be thankful for this.

I am surely going to miss the opportunity of being part of this wonderful football initiative that has captured the interest and imagination of thousands of Johor fans. Most importantly, I must acknowledge the Johor fans who have been very supportive and united throughout the season . It is my regret that we could not win a trophy to match their support. At this point let me share with all of you that we tried hard and I'm sure with the guidance and excellent support of TMJ, trophies will decorate JDT in no time. TMJ's passion and commitment towards football is second to none.

Johor is a wonderful state and I've met so many good friends, supporters , players and fellow coaches. I wish to thank TMJ for giving me a chance to work with some of the finest players in Malaysia. I wish all of the players and fans in Johor the very best and future success .

Thank you,

Fandi Ahmad


Ini baru ashraful mahklukat...Ashraful mahklukat tak sama dengan haiwan sosial. Antara keduanya ada beza. Bezanya jauh berbeza. Lebih berbeza antara beza langit dan bumi, kaca dan permata.


kredit pic kpd Fandi Ahmad's Pages



Apapun :



TERIMA KASIH FANDI AHMAD





p/s lepas nie dah tak boleh nak dengar suara ulasan komen perlawanan dari Fandi Ahmad. Aku suka dengar bila Fandi Ahmad komen.  Beliau komen dengan hujah taktikal selain penggunaan bahasa beliau yang agak menawan dan indah ditambah pula dengan mata beliau yang redup tue.  






Kejohanan Piala Malaysia 2013 : Johor DT FC vs PKNS FC & Johor FA vs Selangor


Minggu nie bukan sahaja padan muka untuk Arsenal dan fansnya tetapi juga padan muka untuk Johor DT, pasukan palsu itu.  Fans Johor DT kena terus bertahan menghadapi cacian dan makian daripada fans2 di luar sana. Bila Pablo Aimar dan Braulio Nobrego Rodriguez diwar-war dan disahkan sebagai import baru Johor DT musim depan, hal ini secara tidak langsung mungkin menganggu emosi player import sedia ada yang sedang mula mengharungi kejohanan Piala Malaysia.  Nunez terutamanya.  Sebab itu, mungkin ada kebenarannya juga komen pengendali Johor DT Azmi Mohamed yang mengatakan "pemain tidak jujur" ekoran keputusan kekalahan 2-0 di tangan PKNS.

Berbeza pula dengan pasukan Johor FA yang pada malam itu berjaya mengikat Selangor FA dengan keputusan seri 0-0 di Pasir Gudang.  Mungkin itu suatu keputusan yang membanggakan kerana rata-rata melihat pasukan Johor bukanlah pasukan pilihan lebih-lebih lagi bertemu dengan pasukan yang kini sedang memburu gelaran ke 33 kejuaraan.  Apa pun tahniah untuk pasukan Johor FA. Disamping itu, ucapan terima kasih dan tahniah juga untuk warga Johor yang datang ke Pasir Gudang bagi memberi sokongan kepada Johor FA. Tahniah atas sokongan tanpa prejudis mereka.



Sokongan tanpa prejudis dari warga Johor untuk Johor FA 

* kredit video pada fan pages Johor DT FC





Arsenal Vs Aston Villa Ogos 2013









Sabtu malam, Liga Perdana Inggeris membuka tirainya untuk musim baru.  Musim 2013/2014.  Nasib tak baik buat Arsenal, kalah malam itu.  Kalah dengan Aston Villa.  3-1.  Meski Arsenal yang sering ditanggap sebagai team bebudak tadika nie dah mendahului menerusi jaringan Giroud.  Tapi hal itu tak bertahan lama.  Jadi mungkin lepas nie ada sebab kukuh untuk Wenger cari pemain star untuk menjaga hati para fans Arsenal sebelum jendela perpindahan pemain tutup.  Pada aku, kalau Arsenal boleh bangkit dan seterusnya memenangi sebarang piala musim nie dengan skaud tadika yang sedia ada ini, itu lagi agung.  Tapi dalam dunia yang penuh glamour dan materilistik, seni bermain bola dan kepuasan menjunjung falsafah itu sudah tidak laku lagi.  Kini, mentaliti umat akhir zaman berpegang dengan falsafah ahli neraka iaitu biar main macam sampah, biar main macam haram, asalkan menang, asalkan menang cup.  Padam sejarah dan amal rasuah sekalipun tak kisah, yang penting menang cup.  Jadi, kesimpulannya, padan muka Arsenal yang kononnya nak papar jiwa ahli syurga. 




Isnin, 19 Ogos 2013

Bosan







"Umur apa yang sedang aku anuti, 
Dunia apa yang sedang aku huni, 
Hakikat apa yang harus aku harungi"







Keliru






Ah....Apa lagi...Apa mau mu lagi!!!

Hamba seperti ku ini bukan sapa2..

Lebih baik  memakai baju fasik dari munafik!!!

Atau

Selamanya harus memakai baju tidak bertuhan!!!




Hawa










"Baru sekali itu aku melihat karya syurga dalam mata seorang Hawa"






Ahad, 18 Ogos 2013

Kehilangan






Kita takkan mengerti nilai sesuatu itu

Sehingga kita kehilangan sesuatu itu




p/s Pagi subuh sebelum aku pulang ke Penang, hujan turun selebat-lebatnya.  Jam 10.30 pagi itu dunia fana ini kehilangan seorang ashraful mahklukat.  Al-Fatihah buat ayahda kepada Dzuliskandar @ Pak Kam.  Semoga roh ayahmu dicucuri rahmat.  Bersabarlah wahai sahabat.  Segalanya punya hikmah yang kita sendiri tak dapat singkap.



Tentang Seseorang : Puisi dalam Filem Ada Apa Dengan Cinta









Judul : Tentang Seseorang
Karya asal : Rako Prijanto
Deklamasi oleh : Dian Sastrowardoyo


Kulari ke hutan kemudian menyanyiku
Kulari ke pantai kemudian teriakku
Sepi… sepi dan sendiri aku benci
Ingin bingar aku mau di pasar
Bosan aku dengan penat
Enyah saja engkau pekat
Seperti berjelaga jika kusendiri
Pecahkan saja gelasnya biar ramai
Biar mengaduh sampai gaduh
Ada malaikat menyulam jaring laba-laba belang ditembok keraton putih
Kenapa tak goyangkan saja loncengnya biar terdera
Atau aku harus lari ke hutan belok ke pantai






Filem Ada Apa Dengan Cinta



Saat ini di tv3 ada tayangkan filem Ada Apa Dengan Cinta. Lakonan Dian Sastrowardoyo dan Nicholas Saputra. Filem ini keluar tahun 2002. Masa tue aku form 4. Kalau tak silap aku, ini merupakan filem indonesia pertama yang merintis keinginan aku untuk mencari dan menonton karya pembikin filem Indonesia yang sewaktu dan sealiran denganya. Sebabnya saat itu industri filem Malaysia tiada lagi yang membawa gaya aliran perfileman semacam itu. Namun tak lama selepas itu muncul insan seperti Amir Muhammad
dan Yasmin Ahmad yang cuba membawa suatu yang baru dalam landskap filem Malaysia. Namun begitu, hakikat sebenarnya lama sebelum itu sebenarnya Malaysia sudah ada filem2 bermutu misalnya filem Jogho, Kaki Bakar dan Dari Jemapoh Ke Manchestee. Cumanya hanya aku sahaja yang tak tahu melainkan cerita Dari Jemapoh Ke Manchestee itu .


Dari filem Ada Apa Dengan Cinta, aku mula kenal karya filem Indonesia lain seperti
Pasir Berbisik, 3 Doa 3 Cinta, Mereka Bilang Aku Monyet,Tentang Dia, Catatan Akhir Sekolah dll. Antara filem yang aku sebut ini, 2 daripadanya didukung oleh Dian Sastrowardoyo iaitu filem Pasir Berbisik dan filem 3 Doa 3 Cinta. Dalam filem 3 Doa 3 Cinta itu, Dian Sastrowardoyo digadingkan juga dengan Nicholas Saputra.

Ada Apa Dengan Cinta, kalau dilihat dari judulnya sahaja sudah kedengaran agak jiwang karat. Itu dari gambaran luarannya. Tapi pada aku ia adalah kisah cinta sedikit rebel. Cukup sahaja ia memaparkan scene babak buku puisi berjudul 'Aku" karya Chairil Anwar. Saat itu, aku masih tak kenal siapa lagi Chairil Anwar tue. Tapi aku dapat rasakan sesuatu yang unik tentang insan nie. Lebih-lebih lagi bila aku tengok judul
puisi itu bertajuk 'Aku". Ada suatu nilai unik dari puisi itu yang pada waktu itu masih tak dapat diperjelas. Masih tercari-cari. Kemudiannya, setelah diselidiki, Chairil Anwar itu bukan sahaja pendukung sastera yang hebat di Indonesia bahkan diangkat dan dikagumi juga di Malaysia.


* kaset OST Ada Apa Dengan Cinta yang masih lagi ada dalam simpanan aku.  Aku beli masa zaman sekolah dulu.  Beli kat kedai kaset Radin kat atas Bus Station Batu Pahat.  Dulu sapa yang nak beli kaset ACAB, The Official, Carburetor Dung dll, lazimnya akan beli kat kedai kaset Radin nie...


Sehingga kini ada beberapa bait kata dalam filem itu yang masih aku ingati. Antaranya adalah bait kata "bila emosi mengatasi logika" dan "Ada apa dengan Cinta, meninggalkan hati untuk dicaci"


Selain itu, aku suka tengok babak Chenta lakonan Dian Sastrowardoyo membaca puisi lantaran menolak untuk menyanyi. Puisi yang dibacakan itu bukan puisi biasa. Bait-bait katanya disampai dengan gaya metafora yang cukup indah menawan untuk diperdalami.



Rabu, 14 Ogos 2013

Taman Syurga









Aku tinggalkan taman syurga...
Kini telah sampai di pulau neraka...

Suatu keputusan bodoh dan banggang...

Taman syurga yang penuh menawan,
Penuh indah,
Mempesona..

Segalanya asli,
asal,
semulajadi,
segar..

Berhimpun dan berkongsi
Tiga jenis mahkluk
Manusia, haiwan dan tumbuhan..

Ketiga-tiganya berkongsi ruang dan masa..
Berkongsi susah dan senang..
Berkongsi manfaat dan mudharat...

Di taman syurga itu..
ada pohon sawit hijau damai warnanya...
ada pohon durian, rambutan, manggis, pulasan, nangka, kedondong, kelapa, tin...
ada pohon mangga yang baru mula tumbuh membesar...
semuanya adalah hijau yang mendamai...


Taman syurga itu juga punya banyak hiasan..
Ada orkid, puding, lidah buaya, bulu ayam emas, lidah jin,palma tanduk rusa, siantan,pinang, santalia, paku gajah...


Dalam ruang yang sama itu juga...
Medan mainan pelbagai haiwan...
Biawak dengan terendap2 melintas laman...
Malamnya pula giliran musang...
Paginya pula kicau burung berkumandang...
Ada tiung, tekukur, murai, belatuk, kelicap..
Mereka berkongsi dengan tumbuhan...
Meminta sedikit makan...
Semuanya sangat aman dan damai...

Taman syurga itu juga ada parit...
Kini ditumbuhi rumput2 hijau yang segar meninggi..


Ini adalah taman utopia
suatu jelmaan dari syurga...


Kini semuannya hancur musnah...
dek kerna panggilan Pulau Neraka tue...
Bangsat...bangsat...bangsat...