Isnin, 12 Ogos 2013

Hari Raya Kedua



Raya Kedua...

Raya kedua,kampung gua dah mula baraan (marhaban)..Route baraan tahun nie dr darat ke tengah untuk raya kedua...untuk raya ketiga plk dari baruh ke tengah...

Gua tak pergi baraan...

Lepas solat Jumaat, baraan umah gua...sebelum geng baraan sampai umah gua, gua pergi baraan lah jgk kat depan umah jiran gua...menu juadah jiran gua memang serius cool...ubi rebus dengan sambal tumis ikan bilis...

lepas tue umah gua plk baraan...seperti ramalan gua...baraan tak meriah...sepertimana yang pernah
gua coretkan pada tahun lalu...bahkan tahun nie graf kemeriahan makin menurun...gua dah penat nak
cakap pasal soal nie...sebabnya gua pun tak gi...


sampai bapak gua bising...katanya : "aku ada 2 anak bujang, tapi tak de sorang pun nak marhaban...aku yang tua2 nie plk yang kena pergi!!"..

dalam hati aku berbicara kecil ; "ok, tahun depan  aku akan cuba pergi baraan"...


jemaah nenek dan atuk saudara gua sampai...benda yang malas aku nak dengar...aku terpaksa dengar..
soalan pertanyaan klise daripada sedara2 gua yang dtg beraya :

 "mir bila nak makan nasi minyak ko"...

"mir, mana orang umah ko"..

.'mir, bila lagi"...

'mir, mak ngn bapak ko tue dah tua, ingat2lah skit"..

aku senyum jer...sambil dalam hati aku berzikir..fuck..fuck...fuck...


petang Addin datang raya umah aku...biasa sebelum nie datang ngn kwan2...tapi kali  nie lain skit...datang ngn orang umah...orang umah dia orang Kedah...pagi Sabtu dia balik Kedah...jadi tak dapatlah nak tengok game Barca vs Malaysia sama2...aku faham...aku faham..aku faham...orang ada komitmen...

bapak gua pulak dengan gaya metafora dan sinisnya bersembang dengan Addin...bersembang dengan gaya
membanding2kan antara aku dengan Addin...aku faham...aku faham...aku faham...Addin dah ada orang umah...aku tak ada...aku faham...tahun depan Insyallah Wak Selamat (bapak Addin) akan dapat cucu...aku faham...faham benar dengan metafora dan sindiran bapak gua tue...dalam hati aku sekali lagi, aku menzikirkan lafaz...fuck...fuck...fuck...!!


Addin plk terus sarankan aku kawen...lantas dalam

hati aku terus laju menzikirkan kata

"fuck...fuck..fuck"..

1.30 pagi perut lapar...farul kata ada game man ulawan...aku ajak diorg lepak luar...call wandy...wandy tak angkat...call azhar...azhar adakat machang, kelantan...pusing satu batu pahatpagi2 buta...satu kedai mamak pun takde bukakbola...patah balik Parit Raja...pun sama...tak deyang bukak bola...sudahnya makan sahaja....pastue balik...



Tiada ulasan: