Sabtu, 27 Julai 2013

Aduh...Aduh...Aduh...


Ada yang menghantar komen yang kononnya penulis ini hanya tak lebih sebagai siber warrior...aduh...aduh..aduh..nie dah macam musim2 pilihanraya plak...macam Papagomo, Milosuam dan beberapa blogger yang lain...Aku nie tak ada cenderung langsung menulis dengan baur-baur politik yang mendalam...dengan gaya penulisan artikel berbaur kepartian, berbaur sentimen politik sama ada memihak kepada parti A mahupun Parti B. Aku cuma mahu menulis...Menulis tentang catatan hidup harianku, menulis tentang peristiwa lalu ku, menulis tentang impian masa hadapan ku, menulis tentang respon atau refleksi pandangan dan perasaan ku terhadap isu semasa dan keadaan di sekeliling ku, menulis tentang apa yang aku nampak, menulis tentang apa yang aku rasa...aku langsung tidak dibayar oleh mana-mana pihak2 untuk menulis...aku langsung tidak dibayar oleh mana2 pihak untuk menyerang sesuatu pihak bagi pihak yang konon katanya membayar aku...Fuck...kepala bana apa yang cakap aku nie siber warrior...aduh...aduh..aduh..aku pun bukanlah geng2 penyokong banggang bola sepak Johor DT dengan Kelantan yang asyik dok gaduh2 dan mencetuskan provokasi di Internet....kepala bana apa...kepala bana apa...kepala bana apa...aduh...geli plk aku dengar istilah siber warrior.. dah macam puak2 IJF bergaduh dengan puak2 KB Casual...aduh...Tolong lah...blog aku nie bukan blog politik kepartian...aku hanya melontarkan pandangan...aku nie dalam banyak hal adalah kelompok yang lebih bersifat neutral...sederhana aja...biasa2 aja...yang tengah2 aja...bukan fanatik,bukan ultras, bukan ekstrim,bukan melampau...kalau dari segi bola sepak pun...aku hanyalah neutral fan yang datang stadium hanya tengok bola sambil makan kuaci, 
dan bukannya kelompok ultras tetapi meski macam gitu sekalipun aku menghormati ultras bola sepak kerana fenomena positif yang dicetus oleh mereka...yang aku tak hormat dan tak setuju cuma segelintir puak yang 
suka dok cetus provokasi kosong dan tak bermanfaat...

Aku cuba melontarkan pandangan secara objektif dan tanpa rasa bias serta juga tanpa rasa memihak kepada mana2 pihak...Aku rasa pandangan2 aku, aku hentam kedua2 pihak bila aku rasa tak bersetuju dan adakalanya aku sokong kedua2 pihak bila aku rasa bersetuju...semuannya aku lontarkan dengan hujah...macam golongan liberal yang dok jana2 pluralisme dalam agama...aku hujahkan tentangan aku...tapi lakukan dengan hujah...

Ok...mungkin ada golongan yang melabel diri mereka sebagai "pejuang agama, bangsa, negara" yang rasa tak senang, marah, benggang dengan penulisan aku...tapi lihatlah hujah yang diberikan...fikirkan lah...mungkin diorg nie panas hati bila aku cadangkan beberapa perkara yang lebih serius yang melibatkan perbincangan dan perbahasan yang bersifat global menjangkui sempadan antarabangsa negara...bahkan isu2 yang aku kemukakan ada diantaranya dibangkit oleh Tun Mahathir...aku langsung tak berniat nak perguna nama Tun Mahathir untuk menyokong hujah penulisan aku...cuma aku nak bagitau dan gambarkan betapa penting dan besarnya isu ini...Tun Mahathir turut mempertikai isu air Johor-Singapura, isu Asean dan isu TPP.  Bahkan Tun Mahathir juga tak bersetuju dengan beberapa aksi kelompok yang kononnya melabelkan diri mereka sebagai pejuang agama,negara dan bangsa ini...Misalnya seperti apa yang mahu dilakukan oleh pemimpim Perkasa, Ibrahim Ali yang mahu membakar bible versi Bahasa Melayu...Hal ini bukan suatu yang baik...bukan suatu yang positif...bukan dapat jernihkan keadaan...bahkan keadaan makin tambah buruk...umpama mudah..kita rasa marah bukan bila Al-Quran kita dibakar oleh orang lain seperti mana yang terjadi di kebanyakan negara Eropah...kita rasa marah bukan...jadi jika aksi pembakaran ini berlangsung, natijah buruknya banyak sekali...negara kita ada undang2, ada perlembagaan...jadi bertindaklah atas landasan itu...negara kita kan ada sistem keadilan dan penghakiman tue...jadi selesaikan dengan cara itu...Bayangkanlah bila puak kristian bakar Quran manakala puak Islam bakar bible...bagus ker tue...kita dah tengok kan apa yang terjadi bila krisis agama terjadi...lihat sahaja di Mnyanmar...Islam vs Buddha...di India...Islam vs Hindhu...Darfur...Islam vs kRISTIAN...Tengok apa natijah dan kesannya...baik atau tak!!!!..


Siber warrior...peh masih2 terngiang2 kat kepala aku...hahahaha..hahahaha..geli hati aku...tolong lah jangan sebut atau tulis perkataan tue lagi...aku baca pun jadi geli hati...jadi nak ketawa terbahak-bahak...
untuk makluman,blog saya nie cuma cerita catatan harian atau peristiwa lalu atau juga impian masa depan...saya nie bukan warrior atau dalam bahasa Melayunya pejuang, wira, abang long, abang ngah,abang cik, abang lang...bukan2 tue semua...blog saya nie kalau nak diumpamakan lebih kurang macam blog hanis zalikha atau macam blog babyibu.  Blog yang mudah2 jer...blog yang ringkas2 jer...tak berat mana pun...cerita pasal makanan yang disukai..kalau blog hanis zalikha bercerita tentang baju, 
kain aksesori pakaian yang dibelinya...samalah juga dengan blog saya nie...cumanya baju, kain dan aksesori pakaian itu adalah yang lelaki punya...blog nie juga cerita tentang cuaca hari2 yang dilalui...hujan 
ker..panas ker...mendung ker..jerebu ker..takkan dengan gaya penulisan macam nie...aku nie dikatakan "siber warrior" aduh..aduh..aduh..geli betul...aku terpaksa tulis perkataan nie...jadi blogger hanis zalikha 
dan blogger babyibu danblogger2 yang lain...kalian juga merupakan "siber warrior" (aduh, terpaksa lagi tulis perkataan ini)..


Aku mengharapkan...sangat2 mengharapkan yang Pejuang Agama,Bangsa dan Negara ini dapat melakukan sesuatu dari sudut perkembangan dan kemajuan ekonomi Orang Melayu...mungkin satu koperasi boleh diwujudkan...orang Melayu kena berusaha untuk menguasai pasaran barang2 mentah dan menjadi 
pembekal kepada kebanyakan barang mentah...bukan sekaddar jadi pengguna...orang Melayu perlu jadi tokeh pasir...tokeh bata...tokeh kain terbesar Malaysia...barang mentah Orang Melayu perlu pegang..dan 
jangan rasuah...jadi Pejuang Melayu,Agama dan Bangsa mungkin boleh fikirkan dan usaha tentang itu...bukan hanya sekadar pakai songkok hitam,berseluar jeans dan pakai kaca hitam sambil memaparkan perut yang terkehadapan tue...aku nie bukan pejuang atau (warrior) apatah lagi siber warrior...aduh...sedihnya...kenapa kena tulis perkataan nie lagi...tension jer...tapi aku fahamlah sikit2 falsafah Melayu...bila bercakap dengan hujah...dan tak perlulah nak memaksa orang lain untuk menghormati anda...sebab memaksa menghormati lain nie bukan sahaja tak ada dalam falsafah Melayu tapi yang jauh lebih utama x ada dalam falsafah Islam...jadi tolonglah jangan perguna atau eksplotasi budak2 sekolah supaya pakai baju melayu atau tshirt hitam, berseluar jeans dan berkaca hitam untuk berdiri berderet2 tepi jalan untuk bersorak atau memberikan tabik hormat kepada orang2 atasan kamu itu...kelakar tengok...lebih baik buat satu kelas tuisyen untuk bebudak nie...seru mereka untuk belajar sungguh2...kuasai ilmu...ilmu perdagangan, ilmu perniagaan,ilmu astronomi,ilmu geologi, ilmu doktor, ilmu peguam, ilmu syariah dan macam2 lagi ilmu...buat kelas menjahit dan automotif pun ada faedahnya...ada baiknya...


Siber Warrior tue menatang apa ek...apa benda nie...aku nie manusia biasa jer...takdenya nak jadi pejuang2nie lah...tak minat lah...baik aku baca buku Robin Sharman ada baik lagi...atau tengok bola Piala Malaysia ker...tengok burung berterbangan di udara ker..tengok awan berarak di langit ker...tengok sang bulan memancarkan sinarnya ker..tengok bintang2 berkerdip di langit ker...tengok cerita kartun Keluang Man ker...tengok Usop Sontorian ker....kan lagi best dan cool...daripada tunjuk perut sambil pakai spek mata hitam,bersongkok hitam, berbaju melayu hitam dan berseluar jeans, kemudian dok berarak, dok konvoi naik moto, dok bersorak macam bebudak pro-pembakang yang buat himpunan BERSIH kat KL tue apa kejadahnya....Moga2 lepas nie aku tak terdengar atau ternampak berkenaan segala macam yang berkait dengan "SIBER WARRIOR"...aduh2...kenapa aku kena tulis lagi perkataan nie.Aduh...



"Tulis...Mesti tulis!!!...Mesti tulis perkara yang benar...Meskipun anda akan diketepikan orang sekarang...
Tapi anda akan diberi perhatian kemudian...
Tulis!!!...Mesti tulis..."
 - Usman Awang -...




1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Siber Warrior (maaf) tu macam simbolisasi katon kita tengok kecik2 dulu, Super Human Samurai, melawan virus secara diam-diam, walaupun secara amnya sekitar zaman itu, satu sen pon manusia tak amek pusing pasai virus komputer ni. Nampak tak, Jepon punya maju ke depan. Hahahaha - Wandy, kawan kau.