Jumaat, 23 November 2012

Penang Oh Penang....



Persekitaran sedikit sebanyak mempengaruhi cara hidup seseorang manusia itu...Orang-orang seperti aku ini, tidaklah bisa mempengaruhi susanan keadaan sekeliling tetapi keadaan sekelilinglah yang mempengaruhi gaya fikir dan kehidupan aku...sebabnya...mudah saahaja...iman di hati cukup lemah....namun...jujur aku katakan...aku benci gaya hidup di sekeliling aku....


Aku benci dengan pemuka-pemuka manusia yang jelas mengekplotasi kepura-puraan yang nyata dalam hidup mereka....mereka kononnya mahu kelihatan hebat...kelihatan ada class...mahu tampil macam golongan-golongan kelas aristokrat...namun pemahaman mereka itu tidak lebih dari sudut gaya dan penampilan sahaja....otak kosong..


Orang kampung macam aku nie...bila tiba di bandar besar macam Penang...pertama kali aku nampak orang-orangnya, aku berpandangan yang diorg nie mesti punyai fikiran hebat sehebat penampilan yang tertempel di jasad meereka...tapi bila bercampur dengan diorg...hampeh btol...otak kosong...sembang benda2 yang x cool langsung...sembang pasal muzik yang sampah...jenis fesyen yang sampah...padahal duduk hanya dekat sarang2 burung merpati sahja...tanah tergadai...maruah terus jugak tergadai....


Kemudian itu...aku terfikir ....dan banyak kali terfikir...apa orang2 Melayu penang ini bahagia dengan lifestyle mcm nie...sedangkan dengan jelas dan nyata di hadapan mata meereka, orang asing telah menjadi tuan di tanah datuk nenek moyang mereka....entah...aku patut tak perlu menyibuk kot...sebab aku bukan dari kelas bangsa politik meereka...



sebenarnya...dari satu segi aku tak boleh nak salah kan orang asing, cina terutamanya atas hal2 yang terjadi di Penang...umpama mudah...hanya kayu yang boleh tumbangkan kayu....macam gitu bangsa gak...hanya bangsa itu sendiri yang memusnahkan bangsanya ....dan dalam kes penang...mungkin itulah yang terjadi....


aku penat tengok suasana membosankan kat Penang nie....aku kalau boleh nak berambus dari tanah yang tak pernah henti2 dijajah semenjak 1786 sehinggalah kini....aku harap negeri2 Melayu yang lain jangan jadi macam Penang...Melayu hanya menumpang dan boleh dikatakan mengemis di tanah yang dahulunya kepunyaan nenek moyang meereka....mereka hanya mampu menyalak di tepi jalan, kata pemerintah mereka zalim...itu sahaja yang mampu mereka lakukan...yang kononnya kata pejuang Melayu kat Penang nie...entahlah...pada mereka tak tahu apa yang boleh diharapkan...setakat tengok diorang pakai songkok hitam, pakai spek mata hitam, pakai jeans, jalan kononnya lagak perwira supaya orang awam disekililing mereka akan cakap "wah, cool dan bergaya lah mamat nie...macam hero"...itu sahja kot yang boleh diharapkan...

Tiada ulasan: