Khamis, 13 September 2012

Betapa Kecilnya Dunia Ini



"Dunia ini rupa-rupanya kecil ya, Amir"...Ratna mengungkapkan kata2 tue...


Ratna yang secara tetiba datang ke meja aku yang pada asalnya untuk berbincang sesuatu tentang perihal kajian megalitiknya itu, kemudiannya entah bagaimana terlencong pada motif asas nak berbual dengan aku tentang suatu hal yang langsung tiada kaitannya dengan megalitiknya itu...(tapi aku dapat rasakan yang Ratna tengah cari peluang nak cerita tentang hal ini dengan aku, maklumlah dah berbulan-bulan lamanya aku tak bersembang dengan dia)...

 Ratna memulakan bicaranya :

"Hari tu kan Amir, kunci bilik aku tertinggal, jadi aku terpaksalah tunggu roomate aku balik untuk masuk bilik...Pastu masa aku dok tunggu kat luar bilik tue...budak sebelah bilik aku tue dok asyik tengok aku...pastu dia tanya, kenapa kak?..aku pun jawablah yang kunci aku tertinggal dalam bilik...Pastu kan Amir, budak tue ajak aku dok tumpang bilik dia sementara nak tunggu roomate aku balik...Budak tue rupanya budak baru lah Amir...Aku tanyalah budak tue Amir, dia amik kos apa...Budak tue jawab yang dia amik kos SK (SAINS KEMASYARAKATAN)...Lepas tue, aku tanya dia dulu study mana...Dia cakap study kat uitm Merbok..Aku tanya lagi, dia amik kos per kat sana dulu...Budak tue jawab lagi yang dia amik kos pentadbiran...Then aku teringatlah kat satu hal...jeng..jeng..jeng...Aku tanyalah kat dia...kenal tak ISRN, dia amik pentadbiran jugak...sebenarnya Mir, aku ingat-ingat lupa sama ada ISRN ataupun ISKN...Pastu budak tue bagitau...ISKN lah kak...dia dulu dok satu bilik dengan saya...kata budak tue lagi...Aku persoalkan balik...bukan dia duduk umah sewa ker...budak tue balas lagi..yer..satu rumah dan satu bilik lah....Budak tue tanya aku balik, Mir...macam mana kakak boleh kenal dia""...jeng...jeng..jeng...(Aku tak nak cerita lagi...cukup sampai disini...hahahaha)....


Hahaha...rupa-rupanya budak tue adalah Tie...hahaha..yang lagi nak nampak dunia nie lagi kecik lagi...rupa-rupanya adik tie nie pun budak minor arkeologi dan Ratna pernah jadi tutor adik dia...hahahaha...Tie..Tie..Tie...Tahniah Tie, aku ucapkan sebab dah jadi student master kat usm nie...semoga berjaya ya Tie....


Ratna tanya aku lagi soalan maut yang selama ini aku cuba elak dan yang mana jika Ratna dan budak2 lain tanya, aku hanya akan jawapan mudah dan ringkas yang masih berunsurkan positif...

Tapi kali ini aku tak boleh mengelak...

Ratna : Kau masih dengan dia lagi ker???

Aku : Yup...

Ratna : Yeker nie??

Aduh...aku dah x boleh elak..dan perlu jujur...sebab Tie dok sebelah bilik dia, jadi aku jujur je lah...

Aku : ermmm....Dah tak macam dulu lagi tapi masih berkawan...




p/s aku tak pernah salahkan si dia...sebabnya aku dah banyak berjanji..dulu aku janji nak bina masjid masa aku abis degree..tapi aku extend lah plk...extend setahun plk tue...pastu aku abis degree..aku tak tunai lagi janji nak bina masjid sebab sambung master...then aku janji lagi lps si dia abis degree..n skang ni si dia dah abis pun...masih x dapat tunai janji lagi...entahlah...apapun maaf kan aku ya wahai kamu ISKN....

Tiada ulasan: