Rabu, 14 November 2012

Kledang dan tarikh tue





selama ini banyak kisah cerita yang berkisarkan soal keletihan dan kepenatan yang aku coretkan disini...Ya,ya,ya..Memang membosankan bukan...Bukannya apa, keletihan atau kepenatan ini barangkali mungkin dapat diredakan dengan coretan-coretan yang tidak bermanfaat seperti seumpama ini...Sama juga halnya tentang perkara yang berkisarkan kesedihan, kemuraman, dan yang sespesis dengannya...



Aku sangat letih...Umpama tiada ruang untuk aku menghirup nafas...Banyak hal dan perkara yang sedang dilakukan dan bakal dilakukan...Bulan ini sahaja macam2 hal yang terjadi tanpa sebarang perancangan...Semuannya dilakukan secara terburu-buru dan
tergesa-gesa.




Akhir bulan lepas sebelum memasuki bulan november...aku terpaksa ke Gunung Ledang...bahkan ini baru sahja pulang dari sana (bulan nie dah 2 kali gi)...Masa itu aku tak sempat lagi sampai ke Penang kerna masih di kampung menyambut Aildiladha...tanpa sebarang perancangan aku terpaksa ke Gunung Ledang dengan menaiki bas...Padahal masa itu aku sedang di
KL untuk menaiki bas ke Penang sebab bas ke Penang dari Kampung aku dah abis...



Jadi aku ke Gunung Ledang berseorangan dengan menaiki bas...Aku naik bas dari Stesen TBS...Pertama kali aku naik bas dari stesen bas ini...Cantik dan menarik serta selesa...Orang Kkata macam airport...Entah..aku tak pernah tengok airport pun selama aku hidup ini...sesuai dengan status hidup aku...masyarakat kelas bawahan yang tak meminta atau nak menunjuk atau memaksa orang lain untuk menghormati atau mengangungkan kita.....


Aku lepak kat warung kat Sagil...tunggu Guru ngan member aku sampai dari Penang...Tapi diorg datang lambat...sebab gerak dari Penang lewat...Mujur group geologi dah sampai dan kebetulan makan kat warung yang sama aku makan...Jadi aku tumpang hilux diorg jer untuk ke resort Taman Negara Gunung Ledang...


Berkenaan Gunung Ledang ini, fakulti kami diminta untuk penuhkan ruang galeri baru pihak Jabatan Taman Negara Johor dengan poster dan gambar yang berkait...So department aku bertanggungjawab dalam soal pengisisan berkenaan hubung-kait sejarah, mitos dan lagenda berkenaan Gunung Ledang ini...Dan cara nak dapatkan bahan2 ini, kami gunakan kaedah temuramah dengan masyarakat Orang Asli yang menjalani hidup seharian mereka di sekitaran kaki bukit Gunung tsersebut... Banyak cerita2 nya...nak tahu...kena tunggu galeri tersebut siap dan datanglah ke sana...




Kerja ini nak kena siapkan cepat yakni sebelum pilihanraya diadakan...entah..aku pun
x tahu apa kaitannya...ini cerita orang politik..aku malas nak ambik port...cerita politik ini kadang2 mcm cerita org dungu...sibuk nak paparkan kuasa...sibuk nak tunjuk kemegahan...sibuk nak mengharap atau lebih tepat memaksa orang lain menghormati dirinya...macam gampang dan busuk....aku x suka dengan orang yang dok jaja kebaikan diri...dok jaja keangkuhan diri...persetan sama sifat2 azazil mcm nie...


Masa kajian Gunung Ledang sebelum raya aidilfitri hari itu, kami tak sempat naik ke puncak...tapi kali ini kami tak lepaskan peluang...masa nak naik puncak itu dengan hilux...adalah beberapa dugaan...salah satunya hujan...ribut...n klimaksnya tetiba jer pokok balak tumbang menghadang tengah jalan...mujur ada beberapa pihak yang ada kat situ yang terdiri daripada pihak Telekom, USM, Taman Negara dan Sapura...Kami gotong-royong sama2 (dalam bahasa org sini Rewang) bersihkan dan alihkan batang balak
tersebut...Nak tak nak memang kena bersihkan pun...sebab kalau tak, tak boleh balik lah jawabnya....




Lagi satu, lepas ini orang awam dah tak boleh sangat naik puncak Gunung Ledang sebab tak lama lagi ada Istana Hinggap milik Sultan Johor kat atas tue...Jadi kesempatan yang ada nie kami tak lepaskan...kena hargai...



Memang berbaloi rintangan yang terpaksa kami hadapi sewaktu nak naik puncak ini...sebab bila dah tiba kat atas puncak tue...macam tak nak turun...pemandangannya "Subhanallah"..cantik betul...kalau tengok keadaan kat bawah dari atas puncak...macam lukisan jer bentuknya...indahnya..tak terkata...Lepas tue...kami dok tengok2 gua...minum air yang mengalir kat gua tue...nikmat sekali....


Itu jer lah...tak tahu nak merepek apa lagi..Kerja dan belajar punya pasal...sampai aku lupa tentang sesuatu yang .....entah aku pun tak tahu...penting ke tak penting hal ini...berbaloi ke tak berbaloi aku dok tunggu semua ini...biarlah masa yang menentukannya....Moga ada hikmah atas semua ini....





* Dah 4 Tahun (13/11/2008 - 13/11/2012)...Entahlah...Biar masa yang menentukan segalanya....



Tiada ulasan: