Isnin, 11 November 2013

Liga Malaysia




Berkenaan bola sepak pula.  Piala Malaysia sudah tamat.  Sudah pun menutup tirainya.  Pahang menang menewaskan Kelantan.  Johor DT terkandas di peringkat suku akhir di tangan Kelantan.  Saat suku akhir kedua tue berlangsung, aku berada di Kampung Orang Asli iaitu di Kampung Air Bah, Lenggong atas urusan kerja.  Disaat rakan2 dan seluruh penduduk kampung Orang Asli berhibur dengan program yang disediakan, aku pula sibuk menonton perlawanan tersebut di salah sebuah rumah penduduk kampung yang ada Astro.  Memang tak senang duduk dan tak putus2 berharap.  Tapi nak buat macam mana, malam tue bukan rezeki Johor DT.  Akhirnya Kelantan menang.  Tapi pada pengakhiran yang abadi, Pahang yang menang.

Bercerita tentang Johor DT, banyak gelagat dan ragam yang menarik serta rencam dapat diperhatikan. Kalau sebelum kemunculan pasukan palsu yang membawa lambang Harimau ini wujud, musim perpindahan pemain dalam kancah Liga Malaysia langsung tak meriah.  Langsung tak punya info. Tak punya maklumat.  Tetapi kini, rancak. Sentiasa rancak.  Namun kerancakannya masih belum berada pada landasan yang betul.  Masih dapat dipertikaikan.  Mungkin sebab prosedur perpindahannya masih belum digariskan dengan betul, maka akan dapat dilihat kelucuan dan betapa rendahnya tahap profesionalisme pengurusan bola sepak di negara ini.  Misalnya, ada pemain yang dah sign kontrak dengan sesebuah kelab, tup-tup esoknya atau adakalanya tak sampai tempoh 24 jam, dah sign kontrak lain dengan kelab lain.  Ada juga yang buat u-turn ke kelab asal.  Hal ini dijangkan akan berterusan sehingga jendela perpindahan pemain tutup pada Disember nanti.



Pablo Aimar

Johor DT merupakan kelab yang paling meriah musim ini.  Bukan meriah dengan kemenangan dan bukan meriah dengan menjulang piala.  Kelab ini meriah dengan pelbagai konterversi.  Buat masa ini, kontroversi dengan isu perpindahan pemain.  Dengar kata, hampir keseluruhan pemain kebangsaan dan pemain berbakat tempatan habis disapunya.  Antaranya, Mahali Jasuli, Asraruddin, Amri Yahya, Nazrin Nawi, Norfarhan, Amirul Hadi Zainal, Norazlan Razali, iRFAN fAZAIL, Fadhli Sas.  Kemudian ditambah pula dengan penyertaan pemain import antarabangsa seperti Pablo Aimar, Braulio Nobrega dan Haris Harrun disamping jurulatih importnya bernama Cessar Ferrando Jimenez.  Manakala Johor FA pula dikhabarkan bakal bertukar nama menjadi JDT II. JDT II nie juga dengar khabarnya telah menandatangani kontrak dengan Shahril Ishak selama 2 tahun dan Baihaki Kaizan selama 4 tahun bagi slot pemain import.  Zaquan Adha juga dikhabarkan turun pangkat dan bermain dengan pasukan ini. Pasukan apa?. Pasukan JDT II. kAH, Kah, kah, kah, kah....Kita tunggu je lah musim 2014 nanti.




Tiada ulasan: