Ahad, 12 Julai 2009

S.U.S.U.K Bab Dua




-memakai susuk merupakan salah satu kaedah untuk mengekalkan dan menambahkan kecantikan pada fizikal si pemakainya.




S.U.S.U.K. Bab Dua


 

Kepulan awan tanpa sebarang kilat menjadikan malam itu kelihatan cerah dan cantik. Ini menyebabkan pancaran cahaya bulan masuk menerusi tingkap rumah kayu kecil yang terdapat di pinggir kampung.

    Ianya cukup cerah untuk menerangi beberapa buah bilik. Sejuk, nyaman, berseri-seri dengan kebiruannnya. Ianya dapat menggantikan lampu putih kalimatang dan mentol silinder yang tergantung di tengah-tengah ruang pada setiap bilik.


 

    Beberapa kejutan hebat menunjukkan barangkali terdapat litar kuasa yang telah disambar oleh arus elektirk. Atau mungkin fius di stesen janakuasa telah terbakar. Maka dengan itu, bekalan elektrik pun terputus. Televisyen pun menjadi senyap untuk kali keduanya barangkali tahun ini.


 

    Seorang budak lelaki dan budak perempuan sedang bermain dengan bayang-bayang di bilik sebelah. Cahaya lilin itu telah menyentuh hati mereka dengan perasaan gembira yang tergambar pada riak wajah mereka.


 

    Budak lelaki itu kelihatan umurnya tidak melebihi 9 tahun manakala yang perempuan itu pula barangkali kakaknya mungkin berumur 11 tahun.


 

    Mereka mengekek-gekek dan mencucuk-cucuk kegembiraan antara satu dengan membuat bentuk binatang dengan tangan mereka dihadapan

cahaya lilin. Rerama menari dalam asap. Anjing menyalak. Hantu bermata satu. Dan kemudiannya mereka ketawa mengekek-gekek.


 

    Hanya terdapat bunyi yang datangnya daripada radio yang terletak di ruang tamu. Radio usang – sebuah model yang mana masih menggunakan kuasa bateri.


 

    " Selepas industri muzik dilanda kilat lima tahun yang lampau, kita telah mempunyai Suzana – bersiar langsung dari studio kami. Betul itu. Suzana, dibawakan secara eksklusif di 98.2 FM. Ini merupakan persembahan dan kemunculannya yang pertama-tama sekali di radio. Tuan-tuan dan puan-puan sekalian, inilah dia Suzana!".


 

    Seorang wanita memasuki ruang tamu. Dia tidak membawa sebarang lilin. Bagaimanapun, cahaya bulan telah menampakkan rambut hitamnya yang panjang dan dagunya yang bujur.


 

Kanak-kanak itu melihat kearahnya, dan secara tidak disangka-sangka telah menyebabkan kanak-kanak itu berhenti dari bermain permainan bayang-bayang tersebut – mungkin disebabkan mereka takut akan dimarahi oleh wanita tersebut.


 

    "Budak-budak, tolong diam, saya mahu dengar ini". Jelas wanita itu dengan suara yang begitu bersungguh dan mengujakan. Dia meninggikan volume.


 

    Suara wanita itu mula mengikuti lagu tersebut namun ianya jadi tak selari dengan lagu. Dia memperbetul dan menangkap rentaknya dengan secepat mungkin tetapi para pendengar di rumah tersebut tidak dapat mendengar sebarang pembetulan yang serius dan tepat.


 

    Apabila suara Suzana tiba menjadi lantang dan khorus lagu terdendang di corong radio, secara tiba-tiba keadaan bertukar menjadi senyap dan gelap


 

    Ianya seperti ada seseorang yang telah menghidupkan suis di suatu tempat. Secara tiba-tiba, cahaya bulan hilang. Lilin-lilin pula terpadam.


 

Radio telah padam dan ianya dilakukan oleh budak-budak itu.

"Mamma..."


 

Hujan mula turun.


 

    Jika kamu cukup gila dengan berada diluar iaitu di hujung kampung pada malam itu, kamu akan lihat di dalam jelaga hitam dan dibawah hujan yang turun, suatu cahaya jingga muncul dari tengah-tengah rumah kayu kecil. Cahaya itu menyala menyelimuti rumah tersebut seluruhnya.


 

Dan kamu boleh mendengar sesuatu yang berdetap-detup dan pop dari unggun api yang berselang-seli dengan bunyi guruh yang mana ianya datang sedikit lewat.

Tiada ulasan: