Isnin, 13 Julai 2009

Bila Manik Jernih Menitis....


 

Saya merupakan antara makhluk tuhan yang mempunyai jiwa dan hati yang agak sentimental. Saya pantang melihat suasana yang mampu memilukan hati kerna jika saya terlihat akannya pasti tanpa disedari air mata yang bergenang di kelopak mata dan seterusnya meleleh menuruni pipi sehingga terasa kehangatan cecair jernih tersebut. Memang saya jenis yang suka menangis. Saya dimaklumkan oleh ibu bahawa sewaktu saya kecil, saya merupakan anak yang kuat merengek. Jika bapa tiada mahu membelikan saya permainan, pasti saya akan menangis semahu hati saya sehinggalah kehendak saya dipenuhi. Tabiat ini berterusan sehingga saya bersekolah rendah. Seingat saya, masa darjah satu dulu, saya asyik menangis sahaja kerna dipaksa oleh ibu untuk ke sekolah. Ibu dan bapa mengaitkan perangai buruk saya tersebut dengan unsur mistik iaitu dikacau "hantu". Al-maklumlah sekolah itu dulu merupakan antara sekolah yang paling lama usiannya dan pernah melalui zaman pemerintahan imperialis Jepun. Jadi perangai buruk saya ini dikaitkan dengan hantu-hantu Jepun dan mangsa-mangsa Jepun yang dikatakan masih berkeliaran di sekolah tersebut (Sek.Ren.Keb.Limpoon Satu). Hampir enam bulan jugalah saya tidak hadir ke sekolah. Namun setelah berubat ala tradisional (hembusan air jampi ke muka) akhirnya penyakit itu berkubur juga.


 

    Walaupun kini saya tiada menangis lagi untuk ke mana-mana pusat pembelajaran dan pendidikan, namun tabiat menangis itu msih lagi menjenguk kehidupan saya. Perkara ini dapat dilihat apabila saya tertonton cerita-cerita visual yang mampu meruntun hati ini. Visual-visual yang sinemafotografinya memaparkan adegan sedih dan pilu pasti membuatkan manik jernih menitis dikit demi dikit sehingga kadang-kalanya berhamburan kencang umpama ombak yang dilanda badai. Antara gambar-gambar bergerak yang bisa meruntun hati dan jiwa raga saya:


 








ENGINE
*cerita drama Jepun pertama yang saya tonton tanpa henti sehingga habis semua episodnya...terharu sangat apabila rumah kebajikan itu mahu ditutup dan para penghuninya terpaksa dipindahkan dan lantas itu mereka terpaksa berpisah...







ONE LITRE OF TEARS

*ya...ini drama jepun kedua yang saya tonton selama hampir 23 tahun roh saya bersemadi dalam jasad ini...dan ternyata, drama ini merupakan drama yang paling menyayatkan hati saya...dari awal sehingga penghujung ceritanya sentiasa sahaja diselubungi dengan mood sedih dan menyentuh perasaan...cerita ini adalah "based on true story"...rindulah plk sama sawariji erika...









KITE RUNNER

* kisah yang berlatar belakang Afganisthan dengan period masanya bermula sebelum era penjajahan Soviet sehinggalah apabila pihak Taliban berjaya mengusai tanah air tersebut. namun temanya bukanlah berkisarkan tentang perjuangan nasionalisme masyarakat negara itu. ianya lebih menyentuh soal hubungan persahabatan antara dua insan yang berbeza kasta dimana betapa teguhnya si kasta rendah mempertahankan maruah dan kedudukan si kasta tinggi sehingga dirinya menjadi mangsa yang kritikal dalam persahabatan mereka...dalam satu jangka waktu, hubungan mereka terpisah bukan sahaja disebabkan faktor enviroment kedatangan soviet malah perpisahan itu telah berlaku sejak mula lagi apabila si kasta tinggi mencari jalan untuk memutuskan tali persahabatan yang telah mula sejak zaman datuk nenek mereka dahulu...si kasta tinggi tidak mahu dilayan sebegitu tinggi oleh si kasta rendah...walau sejauh mana pun si kasta tinggi berlari meninggalkan kisah silamnya, namun pautan memori yang sukar dicampak dalam kotak memorinya telah membuatkannya kembali menjejak kisah lampaunya...walau yang dicari tiada ditemui namun warisnya ada sebagai penerus hubungan antara dua kasta yang telah terpisah....







LASKAR PELANGI

*sebuah cerita mantap dari tanah seberang...sangat mantap dan punya impak yang begitu besar bagi sesiapa yang mendalami cerita ini dengan hati yang ikhlas...memang cerita ini pun dari satu sudut sebenarnya mahu umat manusia itu sentiasa menjadi orang yang ikhlas...tidak mengharapkan sesuatu dari setiap perbuatan....

"hiduplah dengan memberi sebanyak-banyaknya..dan bukan menerima sebanyak-banyaknya..."








DRAMA SINDERELLA


* minat banget sama hussain dengan zoela...walaupun cerita ini juga digarap dengan unsur-unsur lucu dari zoe bersama mak dan adik tirinya, namun unsur-unsur sedih turut mendapat tempat yang agak besar dalam drama ini...ternyata lakonan Brown dgn Amani berjaya menghidupkan jalan ceritnya...sharifah amani, u memang sempoi n bront u mmg cool beb...




*diselitkan clip lagu warkah dari kumpulan Bau yang merupakan lagu tema bagi drama ini sebagai kudapan untuk kalian...





p/s teringat pada seseorang bila tengok klip ini....lagu ni pun punya memori yang sangat kuat dalam perjalanan hidup saya...tak kan boleh lupa walau berlari sejauh mungkin untuk melupakannya...waaaaaaa...

Tiada ulasan: