Khamis, 9 Ogos 2012

Nasib Raya Aku Tahun Ini...



ok....kita kini dah masuk dalam kategori 10 malam terakhir dalam bulan ramadhan bukan...jadi di penghujung2 waktu ini...kita tingkatkanlah usaha amal kita ya...(moga2 yang menulis ini juga dapat mempraktikkan apa yang dicoretkannya)....minggu depan dah raya...aku dah tak sabar nak balik raya..meski gaji masih x masuk2 ag (dah 2 bulan ini), tapi aku tetap nak balik raya kat kampung...aku rindu kampung aku...rindu masakan ibu aku...balik ini aku nak makan masakan ayam kampung masak kicap mak aku...aduh...tak sabar betol ini nak balik ini...cepat2 lah minggu depan...tak sabar nak balik kampung...


kepada saudara2 dan sepupu2 kecil aku...sorry to say..tahun ini tak ada peruntukkan duit raya untuk korang mcm taun lepas...RM 1 pun x ada...bukan aku x nak bagi...tapi aku sendiri pun x berduit...raya taun ini memang hambar lah...mana tak nya...masuk bulan , dah 3 bulan aku x dapat gaji...x per...sabafr je...bukan mati atau jatuh murtad atau masuk neraka pun kalau x dapat gaji kan...yang buat aku lagi pening, awal bulan depan dah nak kena daftar sem baru...aduh...duit ag...ah..apapun, moga segalanya dipermudahkan lah....masalah duit...bukanlah masalah besar sangat pun...bukan masalah sebesar masalah soal syurga-neraka pun...jadi rileks2 je lah kan...dah 3 bulan x dapat gaji...aku masih boleh hidup jer tanpa mintak sebarang bantuan kewangan daripada keluarga aku...bukannya x nak mintak...tapi aku rasa seganlah...dah besar...takkan nak menyusahkan diorang lagi kan...selama ini pun, diorang dah banyak bersusah dan melabur banyak perkara untuk aku..susah dunia ini...susah2 dia, x lah sesusah mana pun...kau masih lagi boleh tahan punya...



Sepanjang ramadhan ini...aku rasa ada hikmah juga aku x berduit...antara hikmahnya...aku rasa perut aku dah jadi flat dan rata...dah x buncit...aku rasa x selesa bila perut aku buncit...bahkan aku rasa benci dekat perut buncit...aku sangat geli dan menyampah tengok orang perut buncit dan gemuk, ini apatah lagi kalau perut aku sendiri yang buncit kan...jadi...Alhamdullilah (segala puji hanya bagi Allah)
sebab dah kurangkan perut buncit aku ini...


bukan apa...sebab kalau perut buncit dan gemuk...nak buat apa pun susah...nak berlari susah...nak dududk pun susah...rasa beban betol bahagian tengah badan ini...n kalau badan gemuk dan  buncit ini...nak dress up pun agak terbatas dan adakalanya boleh menimbulkan reaksi lucu bagi orang yang melihatnya...biasanya...kalau orang gemuk n buncit pakai baju...baju mesti nampak pelik sebab tiba-tiba kat bahagian tengah itu, baju itu tetiba jer terkehadapan mcm org mengandung....hahahaha...jadi time raya kang..makan kena control...


disebabkan tak bergaji lagi...maka sepanjang ramadhan ini hidup aku hanya ala kadar sahaja...bukak posa di masjid...tapi perlu ingat..aku bukak posa kat masjid bukan sebab aku x ada duit...tapi memang dah jadi tradisi aku dan geng aku selama 3 tahun kebelakangan ini, aku dan rakan2 aku akan bukak posa kat masjid yakni lebih spesisfik agi dekat bahagian tepi longkang kecil atau kaki lima bangunan tadika pusat islam...manakala untuk sahur pula...cukup sekadar makan biskut kering atau roti yang dibubuh bersama peanut butter dan dicicah dengan air teh o...ada juga yang bertanya..."boleh tahan ke ko posa macam itu"...aku cakap, aku dah biasa dah mcm ini...aku bab makan...x ada lah masalah...sebab aku bukan jenis yang memilih makan sangat...lagi pula...pengalaman duduk belajar di asrama telah membiasakan aku untuk dapat bertahan hidup tanpa makan atau makanan yang kenyang dan sedap...sebab...pada aku..kalau kita rasa kita susah..kita kena lihat...masih ada lagi yang susah daripada kita di dunia ini...


ceritA PASAl susah ini...telinga aku rasa sakit plk bila dgr budak2 kat ofis aku ini mengeluh cakap diri diorg susah sebab x dapat gaji...wey..come on lah...hangpa student...jadi hiduplah dengan gaya student...kira beruntung apa...student..then dapat gaji bulan2...nak kata kerja bagus...x lah sangat...datang kerja lambat..balik kerja awal...progress kerja hancur...termasuk aku lah tu...hahaha...tapi kalo bab nak bergaya...bab nak tunjuk barangan berjenama...amboi bukan main lagi...pakai semua mewah2..pakai kereta.....tapi padahal hutang...hahaha...manusia2...sanggup betol jadi hamba hutang semata2 nak bergaya dan berlagak...lantak pi hang pa lah....


*Aina Nafisah yang comel....


oh...ya..suatu perkARA yang buat aku x sabar nak balik kampung dan beraya tahun ini adalah sebab tahun ini keluarga besar ibu bertambah lagi ahlinya dengan kelahiran bayi baru yakni anak cik na ngn anak cik joe...



*Video Aina Nafisah



p/s: tadi pagi emak dan cik na call aku...tanya pasal balik raya...aku cakap...raya tak balik naik kereta...sebab mak aku cakap...kalau bawa balik keta, keta tinggalkan kat umah cik na aku...then balik kampung bawa keta myvi baru mak cik aku...abis...aku dah kering...jadi melepas lah aku nak bergaya dan melaram raya tahun ini dengan myvi...hahaha...Astagfirullahalazzimm.......(niat kat hati dah salah.., nauzubillahiminzalik).....

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

maaf kerna sejak akhir-akhir nie banyak menyusahkan kamu... bukan apa.. aku lupa siapa kamu dan aku...