Isnin, 16 Jun 2014

Selamat Hari Bapak



Kedatipun hubungan aku dengan bapak aku tidak berapa harmoni sejak dahulu lagi lantaran keegoan bapak aku yang agak sukar dibendung, juga disebabkan perbezaan prinsip dan pandangan hidup antara aku dan dia tapi sempena Hari Bapa ini aku dedikasikan lagu Fyn Jamal ini untuk bapak aku.




BIAR - FYN JAMAL


Mata tua yang memandang aku itu
Bundar. Pudar.

Dia tak mau bilang apa yang
Mencengkam jiwa usangnya
“Biar”. Katanya “biar”

Wahai ayahanda berhentilah walau sebentar
Dan renungkan mataku yang melaut
Khabarkan yang jujur dan ujar apa menyerabut

Wahai ayahanda bercukuplah menggagah tulang rapuhmu
Akukan lemahmu
Perikan penatmu
Kisahkan jerihmu
Aku mau tau


Mata tua yang bagai ada sakti dewa-dewi itu
Harum. Senyum.

Dipukaukan aku nan terus terpana dan terdiamkan
“Biar”. Katanya “biar”


Wahai ayahanda bisikkanlah walau sekali;
Izinkan aku menumpangkan bahu
Berikan aku seperca dari beban kamu

Wahai ayahanda lihatkanlah aku berlari kini
Melompat tinggi
Setiapnya kerna kau tak pernah pergi


Apa masih ingat lagi aku suka lari-lari?
Kau bagaikan tak peduli ku biar kau patah hati

Apa masih tidak lupa tengking jerit sama-sama?
Makan tak mahu semeja, sahabat lebih berharga

Apa mampu kau sudikan ampun maafku sujudkan?
Bisa tidak kau teruskan ku sesat kau tunjuk jalan?


Apa layak aku bagi?
Tak terbalas sampai mati
Kau sungguh yang paling tinggi
Istanamu syurga nanti


Ayahanda beta
Kekasih beta





Tiada ulasan: