Isnin, 30 Jun 2014

Nazi Goreng - Marco Ferrarese -





Judul: Nazi Goreng
Penulis: Marco Ferrarese
Penerbit: Monsoon Books Pte Ltd
Harga: RM 39.90




Fuck.  Banyak buku yang sudah aku baca tapi tak review lagi. Aku ulas mana yang mampu.  Bergantung pada mood dan kerajinan yang ada.  Kali ini aku nak cerita serba ringkas tentang sebuah buku yang sudah aku khatamkan pada 14 Jun 2014 yang lalu. Judulnya Nazi Goreng. Karya Marco Ferrarese. Buku ini aku ketahui keberadaannya di pasaran melalui Wandy yang mana dia sudah terlebih dahulu membelinya daripada aku.  Aku khatamkan pembacaan kitab ini pada jam 7.51 pm hari Sabtu.

Novel ini menceritakan serba ringkas tentang scene sub-culture Skinhead yang terdapat di utara Semenanjung Malaysia iaitu Penang khususnya.  Aku tak pasti adakah terma scene sesuai untuk aku gunakan sebab cerita berkenaan SkinHead dalam novel ini hanya diwakili 2 watak utama iaitu Malik dan Asrul manakala watak sampingan budak skinhead pula kalau tak silap aku hanya ada 2 orang sahaja. Jadi untuk menggunakan terma scene agak tidak relevan kerana terma ini lebih sesuai untuk merujuk bilangan kuantiti yang ramai.

Sub-culture Skinhead yang dipaparkan menerusi novel ini adalah daripada garis ideologi yang berteras Nazi.  Bukan seperti pegangan fahaman skinhead yang dipegang oleh kebanyakan pengikut fahaman ini yang berada di lembah klang dan selatan semenanjung yang mana lebih berideologikan anti-nazi.

Dari dulu lagi iaitu masa zaman aku aktif dengan scene sub-culture dulu (2000-2005), aku rasa pelik kenapa lah ada manusia bahlol terutamanya di wilayah utara Semenanjung yang tegar memegang dan memperjuangkan slogan dan konsep yang berbaur fasis dan rasis.  Dulu, kalau tak silap aku, kolektif ini dikenali sebagai "northern riot squad".  Antara band yang berideologi nazi yang tergolong dalam kelompok ini salah satunya adalah seperti Acid Rain yang dahulunya popular dengan lagu "Boria Punk Rock Pulau Pinang".  Tapi setelah aku datang dan melanguk kat Penang ini hampir 8 tahun, baru aku faham kenapa ada scene rasis dan fasis macam ini kat Penang.  Walaupun aku faham kenapa ada scene macam ini kat Penang, tapi aku tetap tak setuju dan sokong ideologi yang berteraskan rasis dan fasis macam ini.

Aku rasa sebab adanya scene macam ini kat Penang barangkali sebab Melayu kat Pulau Pinang dah dilihat sebagai golongan kelas kedua.  Ekonomi mereka tak mampu kuasai.  Cina dah kuasai. Ditambah pula dengan kedatangan banyak pekerja asing dari pelbagai negara; Indonesia, Mnyanmar, Nepal, Bangladesh, Vietnam dll.  Mujur di Penang ini ada Mamak yang sanggup mengaku jadi Melayu meskipun kalau diteliti dengan lebih mendalam golongan ini sebenarnya tak jauh beza pun dengan Cina, India.  Cumanya Mamak ini beragama Islam.  Sedangkan Mamak ini berhubung rapat dengan negara India, berwarna kulit hitam yang sama dengan warna kulit Orang India bahkan pertuturan juga menggunakan bahasa Tamil/Telegu.  Jadi persoalannya adakah wajar dan relevan seorang India yang menganut Islam diklafikasikan sebagai Melayu?..Kenapa seorang Cina yang menganut Islam tidak diklafikasikan Melayu.  Kenapa Cina-Muslim ini tidak mendapat hak-hak istimewa Melayu seperti mana Mamak yang pada asalnya merupakan seorang India yang kemuudiannya hanya menganut Islam tetapi berpeluang merasai hak-hak istimewa Orang Melayu?.  Nampak tak permainan Mamak ini. Mereka ini bagi sesetengah orang Melayu asli lama dilabel sebagai ular ada juga yang melabel golongan mamak ini sebagai sesumpah.


Berdasarkan senario-senario inilah barangkali yang menyebabkan keberadaan scene sub culture seperti Nazi SkinHead di Penang yang memperjuangkan Malay Power sepertimana geng Nazi di Eropah yang memperjuangkan White Power.  Tapi pada aku, ianya tetap tidak boleh dijadikan alasan untuk menghalalkan cara dengan mendukung fahaman bahlol seumpama ini.


Kendatipun begitu, novel ini tidaklah terlalu fokus dan terperinci menceritakan tentang falsafah ideologi yang didukung oleh Malik dan Asrul.  Penceritaan tentang falsafah ideologi ini boleh dikatakan hanya diceritakan pada permulaan novel sahaja dan kemudiannya diselitkan dalam beberapa dialog dan babak secara sampingan.

Apa yang lebih dipaparkan adalah berkenaan penglibatan 2 anak muda ini dalam sindiket penjualan dadah.  Penglibatan mereka pada awalnya adalah dalam bentuk skala kecil namun kemudiannya akhirnya terjebak ke dalam rangkaian pengedaran dadah antarabangsa atas sebab yang tak diduga dan diminta.

Penglibatan mereka dalam sindiket dadah bermula dengan ahli sindiket pengedaran dadah dari Iran, kemudian terjebak dalam persaingan pengedaran dadah dengan warga Afrika sehingga meleret kepada pengedaran dadah antarabangsa.


Klimaks novel ini dapat dikesan menerusi pertalian antara watak-watak yang terdapat dalam novel ini yang mana pertalian dan perkaitannya adalah tidak disangka-sangka.  Misalnya bagaimana Asrul kemudiannya dikhianati oleh teman wanitanya iaitu Siti Ara Manustia yang mana perkenalan awal antara Siti Ara dengan Asrul sebenarnya telah dirancang lebih awal oleh teman lelaki sebenar Siti Ara iaitu Tan Moe.  Perancangan perkenalan ini adalah bertujuan untuk menjadikan Asrul dan Malik sebagai kambing hitam dalam isu perbalahan sindiket dadah antara sindiket Iran dengan Afrika.

Di hujungnya, Siti Ara, Tan Moe dan Asrul mati. Malik ditangkap polis. Hanya Mei Fing yakni yang merupakan antara dalang yang memerangkap Asrul dan Malik yang dipenghujung ceritanya bernasib agak baik.  Dalang sebenar dalam memerangkap Asrul dan Malik dengan niat mahu menyonglap duit jualan dadah adalah Mei Fing dan Tan Moe.  Mei Fing dan Tan Moe sebenarnya adalah pasangan kekasih yang telah merancang segala-galanya dari awal.  Namun Tan Moe akhirnya mati.  Manakala Mei Fing berjaya melarikan diri ke Australia.

Apapun novel ini bolehlah dianggap sebagai bahan bacaan yang santai. Isu yang diketengahkan tidaklah terlalu berat. Meskipun ianya novel inggeris, namun penceritaannya disampaikan dalam gaya bahasa yang mudah difahami.







Tiada ulasan: