Sabtu, 24 Oktober 2009

M.E.R.D.A.H.E.K.A. kanlah aku kembali –cetera tiga-



* - dua biji telur burung Tekukur yang sedang menunggu masa untuk menetas di laman rumah saya -...



M.E.R.D.A.H.E.K.A.

Kanlah aku kembali….

-Cetera Tiga-


Kemudian daripada telah diceterakan oleh Bakal Raja itu kepada ahli al-musyawarah wazir menteri pengasuhnya segala ehwal perbahasan yang berlaku di antara Burung Pipit dengan Kuda Putih itu sekonyong-konyong kedengaran suara yang dilafazkan oleh seekor Burung Layang-Layang daripada sarangnya yang di dalam balai penghadapan itu berdatang sembah dengan sayup-sayup bahasa seolah-olah dengan berpilu hati oleh mengenangkan nasib Burung Tekukur itu, demikian bunyinya:


"Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, dibunuh patik mati, digantung patik tinggi, direndam patik basah, dibakar patik hangus, harap akan diampuni patik kiranya Tuanku. Terlebih dahulu daripada wazir menteri "pengasuh" Tuanku menimbangkan perbahasan yang berlaku di antara Sang Pipit dengan Kuda Putih itu biarlah patik hubungi sedikit lagi perkataan kak Sang Pipit itu serta diharap moga-moga perkataan patik yang akan terhurai ini kelak akan menjadi suluh pada menerangkan segala ehwal yang telah berlaku di atas diri kak Sang Tekukur itu."


"Adapun kak Sang Tekukur itu ialah seekor daripada sebangsa unggas yang mempunyai dan memerintahi sebuah negeri pada zaman purbakala dengan merdahekanya akan tetapi oleh sebab diketahuinya yang keadaannya sunyi daripada ilmu-ilmu yang terwajib akan memeliharakan keselamatan kemerdahekaannya pada masa yang akan datang terpaksalah ia dengan muka yang jernih hati yang putih (bukan dengan peperangan, ingat-ingat Tuanku!,. Jangan sampai dikata-kata oleh bangsa-bangsa lain Tuanku zalim) menyerahkan negerinya bernaung di bawah panji-panji kerajaan Tuanku yang telah didengarnya amat mashyur pengasih lagi penyayang serta adil dengan insaf konon, dengan bergantung harap kak Sang Tekukur itu laksana anak menggantungkan harap kepada bapa. Demikianlah dianya berharap kepada Tuanku supaya dilatih dan diberi pelajaran ilmu kemerdahekaan kepada anak cucu hamba rakyat bumiputranya yang diharapnya dengan wasitah ilmu yang akan Tuanku ajarkan itu kelak mencapailah mereka itu kepada kemerdahekaannya, kemuliaan dan kekayaan seperti keadaan Si Burung Undan itu. Maka pada masa ini, ampun Tuanku, nampak-nampaknya pernaungan kak Sang Tekukur di bawah panji-panji Tuanku itu telah menyebabkan dianya terpenjara atau sengaja dipenjarakan di dalam sangkar emas sepuluh mutu yang tidak sekali-kali disangkanya akan jadi balasan ketaatan dan kesabarannya dengan menanggung beberapa sengsara memakan hati berulam jantung di bawah kuit telunjuk Tuanku selama ini sehingga boleh dikatakan belum sekali jua pun dianya membantah apa-apa perkataan atau kehendak Tuanku melainkan sentiasalah ia sedia menanti titah perintah Tuanku apabila Tuanku kehendaki dengan mengangguk mengeluarkan perkataan "tur, tur" (yakni benar, benar). Sesungguhnya apabila teringat olehnya akan nasib kemalangan (padi disemai menjadi lalang, ayam di tangan disambar helang) yang berlaku di atas dirinya pada masa ini dan terkenang pula olehnya akan kemerdahekaannya yang dimiliki pada zaman purbakala sepatut-patutnyalah ia menangis kerana telah dirasai dan diketahuinya bahawa adalah kemerdahekaannya yang terdapat dengan ilmu yang sedikit pada zaman purbakala itu terlebih elok daripada bersangkut-paut dengan sahabat yang sungguhpun bijak tetapi zalim,

yakni sarang yang diperbuatnya daripada ranting-ranting kayu dengan ilmunya yang sedikit pada zaman purbakala itu terlebih baik daripada sangkar emas sepuluh mutu perbuatannya Si Burung Undan yang menjadi penjara bagi kak Sang Tekukur itu pada masa ini, atau makanannya daripada sayur keladi pada zaman purbakala terlebih lazat daripada mutton chop yang berisi acid di dalamnya, ataupun tilam yang hapak pada zaman purbakala itu terlebih molek daripada mattress bertekatkan emas sepuluh mutu yang berisi kala jengking di dalamnya, demikian jua sepatu yang diperbuat daripada upih pada zaman purbakala terlebih elok daripada shining boots yang senantiasa menggigit dan mendatangkan pekung pada kaki, baju yang diperbuat daripada kulit terap terlebih cantik daripada baju tuid (tweed) yang diperbuat daripada daun jelapang, air minumannya daripada air tasik danau yang ada di cerung-cerung gunung yang tinggi pada zaman purbakala itu terlebih lazat daripada air tapisan yang jernih seperti air embun yang bercampur dengan poisonous lotion, demikianlah Tunaku ibaratnya.


****************************************************************************





p/s: untuk lebih memahami cerita ini, disyorkan agar membaca dari cetera pertama dan cetera dua....

Selasa, 20 Oktober 2009

Kisah Saya Pejuang Islam.




JUDUL BUKU : KISAH SAYA PEJUANG ISLAM

PENULIS: ED HUSAIN

PENERBIT: ZI Publications Sdn. Bhd.

NO. ISBN: 978-967-5266-02-7

TAHUN TERBITAN: 2009



"Kisah Saya Pejuang Islam adalah tepat pada masanya… Gambaran oleh Husain begitu mendebarkan… Ia adalah amaran kepada kehidupan satu budaya di Britain, ia membawa anda kepada pemikiran golongan fundamentalis muda."

-Observer-

"Sebuah memoir yang berani… Eksplosif"

-Evening Standard-

"Kisah Saya Pejuang Islam sepatutnya digunakan sebagai ubat. Apapun prasangka anda, ia akan memakannya seperti asid"

-Daily Telegraph-

"Pengisahan yang amat jelas dan mendebarkan"

-Guardian-

"Menyakitkan … lebih daripada sekadar mengendalikan testimoni satu pemikiran yang ingin bebas daripada kepunahan ekstremisme. Ia ditulis dengan luar biasa mengenai kehidupan seorang yang membesar dalam tahun-tahun 80-an dan 90-an dengan ikatan keluarga dan pengucapan yang menyentuh perasaan … amat menakjubkan'.

-Mail on Sunday-

"Pandangan mendalam oleh bekas aktivis… Satu panduan yang jelas mengenai dunia negatif fahaman Islam di Britain… satu naratif peribadi yang amat kuat'

-John Gray, Literary Review-

"Unik… perbincangan terbuka dan terus terang mengenai kehidupan dalam organisasi Islam radikal dan member amaran penting mengenai masa depan Islam… Ia juga satu seruan kepada orang Islam awam supaya memulihkan kepercayaan mereka".

-Asian Leader-

"Satu pendedahan yang mengejutkan mengenai kehidupan dalam kumpulan pejuang Islam London yang sedang merebak.'

-London Paper-

"Satu rayuan yang keras untuk toleransi… Sesiapa yang berminat mengenai bgaimana ekstermis Islam mengukuhkan cengkaman mereka di negara ini sepatutnya membaca kisah dalaman daripada bekas pejuang Islam radikal".

-Memo-.

"Memberikan wawasan penuh bermakna'

-Daily Express-.


Penceritaan yang dimulakan dengan kisah-kisah penulis sewaktu meniti usia kanak-kanak sehinggalah dewasa, menjadikan karya ini mudah difahami oleh pembaca tentang sejarah-sejarah lampau yang mewarnai diri penulis. Memang begitulah ragamnya bagi setiap gaya penulisan karya bergenre memoir. Namun dalam karya berjudul "Kisah Saya Pejuang Islam" ini, imbauan-imbauan penulis disaat usia kecil tidaklah dipaparkan seperinci mungkin seperti mana memoir-memoir yang pernah saya baca sebelum ini. Memoir ini secara generalnya menyentuh tentang pergolakan dalaman jiwa seorang remaja Muslim yang dibesarkan dalam suasana masyarakat yang majoritinya bukan beragama Islam selain persekitaran-persekitaran yang berlegar di sekeliling penulis mendorong penulis ini mencari jalan keluar dari setiap persoalan-persoalan dan permasalahan-permasalahan yang menghantui benak penulis ini. Bermula dengan cacian, makian, hinaan, sidiran terhadap aliran-aliran gerakan Islam yang lain sehinggalah di garisan penamatnya, penulis ini melihat bahawa aliran gerakan Islam yang dicaci, dimaki, dihina dengan perkataan dan sangkaan yang agak nista sebelum inilah, yang merupakan jalan keluar yang terbaik dari konflik yang sedang beliau alami ketika itu.


Bermula dengan pembacaan karya Gulam Sarwar yang berjudul "Islam: Beliefs and Teachings", penulis mula mempertikaikan Islam yang sedang dianuti oleh beliau dan keluarganya dari dulu lagi iaitu lebih-lebih lagi Islam versi datuknya yang berasal dari India. Hal ini kerana, melalui pembacaan penulis dalam buku tersebut, Gulam Sarwar menegaskan bahawa Islam dan politik merupakan dua elemen penting yang saling berkaitan dan ia bersatu dalam segenap hal tanpa boleh dipisahkan. Perkara ini boleh difahami dari baris-baris pertama dalam buku Gulam Sarwar yang bertulis:


"Agama dan politik adalah satu dan begitu juga dalam Islam. Kedua-duanya saling berjalinan. Kita sudah maklum bahawa Isam adalah sistem kehidupan yang lengkap… Seperti mana Islam mengajar kami cara mendirikan solat, berpuasa, memberi zakat dan mengerjakan haji, ia juga mengajar kami cara mengendalikan negara, membentuk sebuah kerajaan,memilih ahli majlis dan ahli parlimen, membuat perjanjian dan mengendalikan perniagaan dan perdagangan."


Dari penulisan Gulam Sarwar inilah,maka penulis mula mempersoal "Islam" yang sedang dianutinya itu sekarang dan selantas itu mula mencari gerakan Islam yang bersesuaian dengan kenyataan Gulam Sarwar itu iaitu "Islam politik" dan "Negara Islam". Pencarian penulis itu akhirnya membawa kepada penglibatan penulis dalam gerakan Islam yang dikenali sebagai "Young Muslim Organisation" (YMO) yang juga merupakan cabang bagi gerakan Jamaatul Islami yang dicipta oleh Abul A'la Mawdudi.


Penglibatan aktif penulis dalam gerakan ini secara tidak langsung telah mengubah kehidupan diri penulis. Penulis lebih gemar membaca karya-karya yang dihasilkan Mauwdudi seperti "Let Us Be Muslims", "The Islamic Movement", dan lain-lain lagi, mengorbankan masa dan tenaga dalam aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh YMO dan akhirnya membawa kepada kerenggangan hubungan kekeluargaan.





*STUKTUR ORGANISASI HIZBUT TAHRIR


Kemunculan Hizbut Tahrir ciptaan Taqiuddin al-Nabhani kemudiaannya telah menyebabkan penulis meninggalkan YMO dan Jamaatul Islami dan seterusnya berjuang pula atas tiket Hizbut Tahrir. Perjuangan Hizbut Tahrir yang lebih jelas disamping telah mempunyai kerangka pemerintahan Islam yang hanya menunggu masa sahaja untuk dilaksanakan telah membawa penyertaan penulis dalam Hizbut Tahrir. Dalam gerakan ini, penulis dilihat mula bergiat dengan lebih aktif lagi dan yang paling penting lebih radikal dan ektrem lagi. Mencaci, mencemuh, menghina, memaki serta mengherdik orang bukan Islam ataupun kafir merupakan suatu yang lazim dan bukan itu sahaja, gerakan ini seolah-olahnya menghalalkan kutukan-kutukan terhadap aliran Islam yang tidak sehaluan dengan mereka. Mengutuk gerakan tabligh, aliran sufi, gerakan wahabi, dan juga gerakan Jamaatul Islami yang menurut mereka gerakan ini tidaklah dapat membentuk dan membina negara Islam kerana lebih mementingkan soal-soal solat, puasa, zikir daripada usaha membina negara Islam. Maka dari pemahaman Islam yang didukung oleh Hizbut Tahrir ini, jihad dalam bentuk penyebaran-penyebaran risalah, pengajuran forum dan debat serta demostrasi jalanan adalah lebih penting daripada solat lima waktu dan juga puasa. Justeru, tidak hairanlah, jika terdapat ahli-ahli Hizbut Tahrir yang tidak solat tetapi dalam pada masa yang sama lantang bersuara mengatakan bahawa merekalah muslim sejati.


Selepas merasakan impian negara Islam hanyalah suatu fantasi, penulis akhirnya berusaha membawa dirinya jauh dari dunia gerakan Islam radikal. Sudah lama dalam gerakan Islam, namun ketenangan jiwa masih jua belum dirasai malah semakin hari, jiwanya dihambat rasa kekosongan yang begitu mendalam. Sejak itu, penulis mula mencari erti Islam sebenar. Pergi ke Turki, Syria dan ke Arab Saudi dengan harapan dapatlah dia menemui Islam yang dicarinya selama ini. Harapan bahawa Arab Saudilah merupakan tenpatnya hanyalah tinggal harapan. Malah Islam versi Wahabi yang tertonjol di Arab Saudi hanya mencetuskan lagi kemarahan dan kerungsingan dalam sanubari penulis. Penulis melihat bahawa Islam versi Wahabi ini hanyalah suatu bentuk fahaman yang bersifat literal dan tidak menjangkau aspek-aspek kerohanian yang dicari-carinya selama ini.


Peristiwa 11 September 2001 dan pengeboman Stesen Aldgate, London pada 7 Julai 2005, menyakinkan penulis bahawa gerakan Islam radikal merupakan suatu gerakan yang songsang dan sudah melampui batas kemanusiaan serta sudah tersasar jauh dari ajaran Islam yang dibawa dan dizahirkan oleh Nabi Muhammad SAW. Membunuh orang yang tidak berdosa tanpa usul periksa membuatkan penulis berasa bahawa gerakan Islam sudah sampai ke tahap yang sangat merbahaya bukan sahaja kepada orang bukan Islam malah juga kepada komuniti Islam seluruhnya. Di penghujung buku ini, akhirnya penulis melihat bahawa, Islam dan pemerintahan merupakan dua perkara yang sukar menjadi realiti dalam dunia hari ini lebih-lebih lagi setelah melihat Islam versi Wahabi yang dipraktikkan di Arab Saudi. Atas maksud itu, penulis merasakan aliran Sufi dapat mengubat barah yang sudah membiak dalam rohaninya. Kalau dulu Sufiisme dicemuh dan dikejinya, namun kini, aliran itu jugalah yang sebenarnya merupakan penawar kepada kekosongan dan kegelisahan jiwa dan rohaninya. Walabagaimanapun, saya merasakan ada sedikit kekurangan dalam karya ini iaitu hal yang berkaitan dengan Jemaah Tabligh. Penulis tidak langsung membuat ulasan tentang gerakan ini pada saat beliau sudah menjauhkan diri dari gerakan Islam radikal. Adakah gerakan Jemaah Tabligh ini bersifat positif ataupun negatif?. Perkara ini langsung tidak diulas. Hal ini kerana, menurut saya adalah suatu yang tidak adil, jika gerakan Jemaah Tabligh ini yang pada awalnya dicemuh, dikeji dan dihina kerana pengasingannya dalam dunia politik tetapi tidak langsung diberi ulasan tentang gerakan ini lebih-lebih lagi selepas penulis merasakan bahawa Islam dan politik tidak boleh berjalan seiring. Kalau gerakan Wahabi, Sufisme, Taliban, Jammatul Islami, Ikhwan Muslimin, Hizbut Tahrir mampu dianalisa secara jujur oleh penulis, kenapa tidak gerakan Jemaah Tabligh ini juga dianalisa pada penghujung karya ini. Jadi, dari satu segi, karya ini masihlah belum lengkap dan belumlah lagi dapat memenuhi kepuasan saya kerana debaran-debaran yang menghujani dada saya secara jujurnya masih tidak dapat dijawab malah boleh juga dikatakan langsung tidak diberi perhatian oleh penulis atau juga boleh dikatakan seolah-olahnya penulis sengaja melupakan kewujudan gerakan ini walaupun selepas beliau mencaci dan memaki gerakan ini pada peringkat awal dulu.


p/s…terima kasih kepada cik ikan kerana sudi meminjamkan buku ini kepada saya…moga di hari lain bolehlah kasi pinjamkan buku yang lain pula ye…..

Rabu, 14 Oktober 2009

Siri Bergocoh Dengan Venomous…



*Korang bayangkanlah yang boss aku tengah "bergocoh" ngn ular tedung@senduk@sudip tu...tapi aku perlu bagitau yang bapak aku tak ada misai, janggut jauh sekali lah jambang...bab baju plk...boss aku tak pakai baju cam mamat bangla tu pakai...bapak aku biasa pakai baju kemeja berkolar lengan pendek...tang seluar tu plk...ok sama citarasa ngn boss aku...tapi bab kasut tu, boss aku lebih selesa pakai selipar kulit berjenama crocodile...tapi lepas ni mungkin dia pakai jenama cobra plk kot...kalau adelah....


Dalam beberapa dasawarsa kebelakangan ini (ceh, macam lama lah sangat!)…Bukan-bukan…Dalam beberapa hari kebelakangan ini, rumah aku sering kali sahaja dikunjungi oleh makhluk-makhluk yang dikategori sebagai makhluk berbisa/venomous…Dalam bulan ini sahaja sudah tiga kali diushya oleh pak cik Ular…Bukan ular biasa…Ular tedung atau ular senduk sebab bila angin dia datang jer, kepala dia berubah jadi senduk tapi lagi sedap jika dipanggil ular sudip…Periode pertama, yang datang ialah anaknya…Disebabkan badan dia masih kecik lagi umpama bayi yang baru lepas pantang, senanglah aku belasah dia dengan parang….Jadi periode pertama aku menang…


Lepas tu tak berapa lama kemudian, dia datang lagi. Mungkin orang kampong dia tak puas hati kot dengan aku…Jadi dia ajak repeat balik tapi tak bagi tau plk bila masanya…Kali ini dia hantar budak bujang kampong dia….Masa tu aku nak gi lepak kat landskap rumah aku…Dan-dan jer aku bukak pintu, dia dah standby nak terkam aku…Nasib aku sempat elak…Aku lompat time dia nak terkam aku…Pastu dia pun masuklah rumah aku…Aku tengok, macam tak leh nak makan jer ngn budak bujang ni, jadi aku call boss aku... Aku pun teriak, :

"Bapak, ular serang rumah kita!"…

Boss aku pun apalagi, seumpama halilintar memanah budak yang sedang syok sepak bola kat padang, dia pun gi amik pedang samurai milik arwah pak cik aku…(Pedang buat sendiri tu..Pak cik aku kan pandai welding)….Dihayunnya pedang samurai tu kat ular tu, tapi ular yang ini memang tangkas….Memang dari segi pemerhatian aku, ular ini ada ilmu mempertahankan diri…Pastu, ular ini apalagi, dia keluarkanlah kuasa dia…Dia tukarkan kepala dia jadi senduk….Belum sempat pun dia abis transform, boss aku dah tetak dia sepantas 350km per celcius…Dia pun apa lagi..kiok…ar…Tapi dia ada bagi warning sama boss aku, yang ayahda dia akan balas dendam….


Sejak dari hari itu, kami serumah jadi tak berapa tenteram….Asyik menunggu hari perhitungan antara kampong aku ngn kampong ular tu…Sampai aku termimpi2 dibawanya…Aku mimpi yang sepanjang jalan Batu Pahat ke Senggarang dipenuhi oleh ular-ular senduk yang besar gamaknya….Time tu aku otw nak balik dari Bandar ke kampong aku…Aku terpaksa main uli acah (galah panjang) dengan ular-ular tu disepanjang-panjang jalan tu…Tapi syukur…Aku berjaya sampai rumah…Bila aku sampai rumah jer (ni kisah dalam mimpi)….Aku dengar mak aku menjerit plk (Ni dah masuk dalam dunia realiti ek)…Sah ini mesti ayahda ular tu datang…Memang betul jangkaan aku…Kali ini dia bukan datang sorang jer…Dia bawa geng 3 line sorang…Aku raasa tu nenda dia kot…Sebab kat badan dia ada kaler hitam, kuning dengan merah…Bapak aku peril dia :


"Hek eleh !, pe barang bawa orang kampong lain…inikan perhitungan antara aku ngn kampong tedung…yang ko kampong kapak apa hal masuk campur!!!!"….

Ayahda ular tu pun balas jawab balik…

"Kapak dengan tedung dari spesis ular ek…so dia ni kerabat gua…"

"Oh, lu main geng ek!!!….takpe2 lu tunggu sat gi…", bapak aku bagi amaran…."

Pastu bapak aku minta masa sikit pasal dia nak solat sat…dah masuk waktu Isyak masa itu…Mujur dak2 kampung ular ini faham agama….Bila dah siap Isyak, bapak aku aja gaduh….

Saat nak mula gaduh tu…suasana memang sepi gila…macam malaikat Maut tengah lalu…bunyi desiran daun yang bergeser dengan angin pun leh dengar…..Bapak aku dah pasang kekuda…Tangan kat pinggang…Tunggu time nak tarik keris dari sarungnya….Yang senduk ngn kapak tu plk dan siap siaga nak serang guna kepala sudip ngn kapak dia….Bila depa dua ekor tu nak buat formasi jer….Sepasukan battalion datang…Dengan van dan siap sekali dengan trak….Geng bapak aku sampai…Depa dua ekor jadi cemas….Nak lari..tapi dah kena kepung…Dipendekkan cerita, depa dua ekor tu pun jadi lauk jer malam tu….

Sewaktu dihambat dalam trak….tedung teriak kat bapak aku….

"Mana aci beb, panggil bomba, tak jantan ar lu!"….

Bapak gua balis cakap balik….

"Ada aku kisah!!!…bukan gua yang start nak cari gaduh"…


p/s…Tadi kat landskap baru aku ada jibraun baru…Dia main2 tutup-buka-tutup-buka lubang ngn aku….aku tutup lubang…dia bukak balik lubang tu…aku ingat pe dia…aku angin…aku gali ar lubang tu…muncul dak lipan…dari susuk tubuh dia, aku rasa lipan ni dak tingkatan 2…dak2 baru nak naik lah katakan…cam ular ar…ajak gaduh…aku set jer…pasal aku tengok cam leh makan jer….kebetulan ka situ ada benggali…apalagi…aku capai benggali tu, kemudian aku tunjal2 kepala dia…sampai dia pening…kemudian…aku cantas dua badan dia…mayat dia aku gantung kat tiang buluh pelita landskap aku….So, aku report kat boss aku…Boss aku apalagi… dia pun pesan awal2 dgn nada penuh semangat seperti seorang patriot "Siap siaga, musuh bakal menjengah…jangan takut atau gentar…Hanya satu kata untuk pencerobohan…LAWAN!!!!"….

Isnin, 12 Oktober 2009

Ciri-Ciri Orang Super Kaya.



Mahu menjadi kaya setanding orang-orang kaya di dunia ini?. Adakah mereka ini memang ditakdirkan Tuhan untuk menjadi orang yang super kaya?. Untuk menjawab soalan, suatu organiasi yang dikenali sebagai Forbes.Com telah menjalankan beberapa kaji selidik untuk menelusiri ciri-ciri lazim yang terdapat pada orang-orang kaya ini. Dibawah ini, merupakan antara ciri-ciri lazim yang dimiliki oleh orang-orang kaya ini.

Pertamanya, peratus yang sangat besar ialah, kebanyakan mereka mempunyai ibu bapa yang mempunyai kemahiran matematik yang tinggi. Dan kebolehan matematik yang luar biasa ini diwarisi secara turun-temurun. Dan berdasarkan kaji selidik, kebanyakan ibu bapa mereka bekerja sebagai jurutera, akauntan dan pemilik perniagaan kecil.

Lebih daripada 274 orang-orang kaya tersebut dilihat tidak pernah atau juga boleh dikatakan tidak pernah menghabiskan sesi pembelajaran di peringkat kolej. Kebanyakan mereka ini akhirnya bergiat sebagai usahawan dalam bidang teknologi. Contohnya, Bill Gates dengan Microsoft-nya, Steve Jobs dengan Apple- nya, Michael Dell dengan Dell-nya, Larry Ellison dengan Oracle-nya dan Mark Zuckerberg dengan Facebook-nya.

Lebih dari 308 orang-orang kaya ini dilihat lahir dalam bulan September…

Beberapa orang kaya masa kini dan sebelum ini, dilihat merupakan ahli dalam organisasi Skull and Bones. Organisasi ini digambarkan sebagai suatu organiasi yang cukup misteri. Kemisterian organisasi ini akhirnya telah menarik minat Hollywood untuk menceritkannya dalam bentuk filem iaitu filem The Skulls and W. Antara yang terlibat ialah pelabur Edward Lampert, pengasas Blackstone: Stephen Schwarzman dan pengasas FedEx : Frederick Smith.

Adakah anda mempunyai ciri-ciri seperti di atas?..Kalau ada, anda mungkin mempunyai kebarangkalian untuk menjadi orang kaya. Siapa tahu…Tuah ayam nampak di kaki…Tuah manusia tiada siapa yang tahu…

Ahad, 11 Oktober 2009

Komik “KARTINI” :Aku temuinya kembali….



Penulis&Pelukis: Tembakau
Penerbit : PTS MILLENNIA SDN. BHD.
Kod Produk : KN- 001
Harga : RM 6.90 (Semenanjung) RM 7.90 (Sabah/Sarawak)
www.komik-m.com
www.ptsmillennia.com.my


"Tapi apa yang kita paling nak, itulah yang kita takkan dapat...."


9 tahun yang lampau, kami sering berebut-rebut untuk membaca komik yang dibeli oleh salah seorang daripada kawan kami. Masa itu kami tinggal di asrama. Antara komik yang menjadi kegilaan pada saat itu ialah "KARTINI" yang diterbitkan dalam komik yang bersaiz A4. Bebaru ini, aku beli komik tersebut yang diulang cetak dengan wajah yang baru iaitu tidaklah lagi bersaiz A4 tetapi dengan saiznya yang lebih kecil. Aku membacanya sekali lagi kerna 9 tahun yang lampau, aku tak puas membacanya kerna terpaksa membaca tanpa menghayatinya. Maklumlah, buku satu jer tapi terpaksa berkongsi ramai-ramai. Karya yang dihasilkan oleh Tembakau ini bolehlah dikatakan sebuah karya yang sangat "jujur" sekali. Dan bukan aku seorang sahaja yang berkata begitu, malah orang-orang yang berada disekeliling Tembakau juga turut berpendapat sedemikian (rujuk komiknya versi baru). Kisah harapan cinta si pengharap cinta (Aryon) terhadap harapan cintanya (Kartini). Mengambil latar suasana, kehidupan pelajar yang sekolah berasrama dalam aliran agama, ceritanya sudah pastilah diwarnai dengan dialog-dialog yang berbau Islamik kerna terdapat selitan-selitan istilah Arab yang diguna-pakai. Kisah cinta ini biasa sahaja seperti mana kisah cinta yang pernah dialami oleh para remaja biasa di dunia realiti. Namun, melalui pembacaan saya, jalan ceritanya semacam punya nilai-nilai sentimentalnya yang tersendiri. Dan lebih tepat lagi, komik ini hanya sesuai dibaca oleh orang-orang yang tak hensem, tak kacak, sentiasa terhegeh-hegeh dalam soal percintaannya. Bagi yang berperwatakan hensem, kool,bergaya, stylo dan punya ciri2 kasanova, mungkin komik ini menurut mereka tak lebih seperti sebuah karya yang begitu menggelikan dan juga menjengkilkan. Kadang-kadang dalam beberapa babak tertentu, kisah yang dipaparkan itu mampu mengingatkan nostalgia silam saya. Dan lagi satu, komik ini mungkin lagi bermakna jika dibaca oleh orang-orang yang pernah mengalami zaman hidup di asrama dan lebih-lebih bermakna lagi bagi mereka yang pernah tinggal di asrama beraliran agama. Betul, kalau tak percaya bacalah…Komik ini akan membuatkan anda tersenyum kelakar dalam babak-babak tertentu, terasa malu sendirian dan selantas itu juga hati akan berkata "cepat2 lah habis babak ni, nak skip kang rugi plk". Jadi nasihat saya bagi mereka yang punya perasaan seperti itu: "teruskanlah baca kerna ia bisa membuatkan kau terfikir seketika siapa kau dulu"…hahahah padan muka….Antara babak yang saya gemar sekali sehingga saya ulang tengok beberapa kali ialah babak yang memaparkan adegan "makan Maggie dalam gayung", "ranging budak junior", " kacau awek masa diorang jalan ke asrama" dan semua babak ini begitu mengimbau masa silam saya…Ah, rindunya masa lalu…Masa dimana kita tak tau betapa pentingnya hidup, betapa pentingnya ada kereta, betapa pentingnya ada kerja baik2…Sangat rindu sekali…Walaubagaimanapun, terdapat beberapa babak yang memaparkan adegan yang sama tetapi dalam suasana yang berbeza iaitu perselisihan cinta antara Aryon dan Kartini….Perkara semacam ini tidaklah merupakan sesuatu yang aneh, kerana kisah ini digarap daripada kisah benar…..Kisah dalam komik ini ditamatkan dalam keadaan yang membuatkan pembaca tertanya-tanya tentang bagaimana penamatnya kisah cinta antara dua watak ini yang tercetus sejak zaman sekolah sehinggalah zaman mereka sudah menamatkan sesi persekolahan…Adakah Aryon dapat memiliki Kartini atau sebaliknya?….Mungkin jawapannya ada terkandung dalam sekuelnya yang berjudul "KARTINI KEMBALI"…Dapatkannya lah ye di pasaran….Oh ya…kata2 Kartini ini sangat mendalam sangat maksudnya " Tapi apa yang kita paling nak, itulah yang kita takkan dapat…."

Si Comel Berbaju Raya Contest




YUSOF AHMAD.....ENAM TAHUN.....


ok nie kengkawan, ade contest tau dr blog BabyIbu nie.. 2 la die Si Comel Berbaju Raya Contest hik2..


copypaste from blog BabyIbu :

Cara Penyertaan

Pertandingan dibahagikan kepada Kategori A (Boys) dan Kategori B (Girls)

  • Pertandingan dibahagikan kepada dua fasa:
  • Fasa 1: 23 September 2009 – 15 Oktober 2009 - Semua peserta submit gambar Si Comel Berbaju Raya.
  • Fasa 2: 16 Oktober 2009 – 31 Oktober 2009 - Top Ten akan dipilih. Pemenang akan dipilih berdasarkan undian.

Syarat Penyertaan

  • Jadi Follower BabyIbu dan add BabyIbu dalam bloglist anda
  • Letak banner di sidebar blog anda dengan link ke entri ini
  • Membuat entri mengenai contest ini diblog anda
  • Dalam entri itu, upload satu (1) gambar si comel anda berbaju raya (berbaju raya = baju kurung/baju melayu)
  • Sila nyatakan nama si comel dan umurnya
  • Dalam entri tersebut pastikan anda mention dan link ke BabyIbu dan semua sponsor (no link back will be disqualified)
  • Bila dah siap, tinggalkan link entri anda di entri ini.

hadiah2 yg sgt lumayan hokeyy dr sponsors..Gin & Jacqie, eoe Online, leanalittleshop, Sherry, TH, Mia dan Niko hik2.. sile2...



Hadiah

Hadiah

Bagi Kategori A:

Hadiah Pertama
-Casual Meg daripada Gin & Jacqie
-Necklace by S daripada Sherry
-120 pieces of 4R photo prints daripada eoe Online
-RM30 Gift Card daripada leanalittleshop

Hadiah Kedua
-Reversible gemstone ring imported from US daripada TH
-RM10 Gift Card daripada leanalittleshop
-80 pieces of 4R photo prints daripada eoe Online

Hadiah Ketiga
-Eyeko: Silver shopper (imported from UK) daripada Mia
-RM10 Gift Card daripada leanalittleshop
-40 pieces of 4R photo prints daripada eoe Online

Bagi Kategori B:

Hadiah Pertama
-Colorful Sally daripada Gin & Jacqie
-Pretty Birdie Earrings daripada Niko
-120 pieces of 4R photo prints daripada eoe Online
-RM30 Gift Card daripada leanalittleshop

Hadiah Kedua
-Reversible gemstone ring imported from US daripada TH
-RM10 Gift Card daripada leanalittleshop
-80 pieces of 4R photo prints daripada eoe Online

Hadiah Ketiga
-Eyeko badges and postcard set (imported from UK) daripada Mia
-RM10 Gift Card daripada leanalittleshop
-40 pieces of 4R photo prints daripada eoe Online

Hadiah Misteri
Terdapat hadiah misteri khas untuk referrer terbanyak sepanjang tempoh contest (diadili guna Google Analytics)..more info


Sebarang pertanyaan boleh tinggalkan di ruangan komen..so mehla ramai-ramai sertai..


P/s: Jutaan terima kasih kepada sponsors kita..Gin & Jacqie, eoe Online, leanalittleshop, Sherry, TH, Mia dan Niko..

Bila beraya di rumah orang berjaya……



Minggu lepas, 3 orang sahabat iaitu Aisyah, Zamri dan Sudin pergi beraya ke rumah rakan mereka di sebuah perkampungan yang terpencil. Mereka pergi dengan menaiki sebuah kenderaan 4 roda dari jenis Perodua Kancil milik Zamri. Sampai sahaja ke rumah kawan mereka iaitu Isaac, mereka pun dijemput masuk ke rumahnya. Rumah Isaac cantik dan tersergam indah, jauh berbeza dengan keadaan rumah pada raya yang lepas.

Mak Isaac datang kearah kami sambil membawa hidangan air..Air Ribena lagi tu…Memang "meletop" keluarga ini.

Mak Isaac : "Masih belaja ker atau dah keja korang ni?"

Sudin : "Zamri ini dah keja kat Jabatan Pendaftaran…Pegawai Muda…Aisyah ini pula dok jaga nenek dia kat kampong".

Mak Isaac : "Abis awak ni pula, buat pe?"

Sudin : Keja kilang jer mak cik…

Mak Isaac : "Cukup makan ke kerja kilang tu…"

Sudin senyap lantas menundukkan kepalanya….

Mak Isaac : "Selamatlah anak2 mak cik ni semuanya belajar pandai... adik dia plak ngah blaja peguam….Mak cik ingat, kalau ko keja bagus, mak cik nak kenalkan ko ngn dia…abis ko keja kilang….tak jadi ar…takut makan pasir plk anak mak cik kang.."

Giliran Isaac pula meng "jek" kan dirinya…

Isaac : "Korang beraya mana lagi?

Zamri : " Rumah ko jelah….Nak kemana lagi…Yang lain semua dok jauh2…"

Isaac : "Hai, takkan tak cukup duit minyak kot…..!"

Sudin : "Kau lainlah Saac. Gaji besar…kereta pun besar.."

Hidungnya kembang2 semangkuk menampakkan lubang hidungnya yang setanding hidung Ahmad Nifus….

Lepas tu Isaac asyik dok sembang pasal kerjaya dia…pasal pesakit dialah…pesakit dia itulah…pesakit dia inilah….klinik itu inilah…klinik ini itulah…Macam tengah bentang laporan tahunan tu…..Lepas pasal kerjaya…dia dok sembang pasal kereta dia…pasal anak semut masuk rumah dia pun dia sapu bersih cerita….

Kami bertiga jadi bosan dan tunggu peluang bilalah dapat balik ini…seksa mendengar…kami bertiga pun katakan

"Lu memang hebat..memang kacak…memang sukses…memang stylo…bergaya..segala-galanyalah"….

Kemudian dapatlah kami melepaskan diri dari azab sengsara itu….Sebelum meninggalkan rumah itu, terpampang wajah kebanggaan dan kebahagian yang tak pernah kami lihat di wajah sesiapa pun sebelum ini…Mak dia pun sama…abis bangga dengan rumah besar..kereta besar…barang kemas pun besar2 belaka….


Jumaat, 9 Oktober 2009

ALIF..YA..NUN..DAL..WAU..NUN..YA..SIN..ALIF..



ALIF.. YA.. NUN.. DAL .. WAU.. NUN.. YA.. SIN.. ALIF..



Bila ku bilang Indon kau marah….,

Kau lantas jadi gagah….,

Segagah pahlawan yang gah…,

Yang hobinya suka bertelagah….


Sudahlah kacau-bilau negeri…,

Yang ku lihat begitu ngeri….,

Tapi kau tak sudah dengan provikasi….,

Mahu menjadi si penyucuk duri…


Sampai kapan…,

Atau sehingga dikapan…,

Dengan putihnya kain kapan…,

Baru bibirmu tak berucapan....


Bukan kami mencetus konfrontasi…,

Hanya media kau mencanang kontroversi…,

Sehingga kau bilang itu jalan patriotiksi,

Membela nasib bangsa pertiwi…


Manohara, Pendet, Seroja, Surinam, Samarinda sesese.. semacam barang dagang….,

Yang diperdagang semacam barang…,

Dipekik-pekuk sekuat gendang…,

Kununnya pembela jua pejuang….


Apalagi yang mahu dibisingkan…,

Saudara negerimu itu sedang kesempitan…,

Sudah-sudahlah dengan salakan…,

Pergilah ke Sumatera memberi pembelaan…

Khamis, 8 Oktober 2009

M.E.R.D.A.H.E.K.A. kanlah aku kembali -cetera dua -




m.e.r.d.a.h.e.k.a.
kanlah aku kembali….


– cetera dua -


Syahdan apakala sampailah Bakal Raja itu dibalai penghadapan dihadap oleh segala wazir menteri hulubalang sida-sida bentara sekalian maka baginda pun bertitah:

"Hai segala wazir menteri dan lain-lainnya! Adakah kamu sekalian ingat akan perkataan Burung Tekukur dulu merayu-rayukan kehilangan kemerdahekaan?".

Sembah Perdana Menteri "Ampun Tuanku! Ada".

Titah baginda, "Bagaimanakah kamu sekalian muradkan makna kemerdahekaan yang dimaksudkannya di dalam segala perkataanya di situ!".

Sembah Perdana Menteri, "Ampun Tuanku beribu-ribu ampun! Burung Tekukur hendak dilepaskanlah Tuanku daripada sangkarnya kerana dia hendak tinggal balik di tempatnya yang lama iaitu di dalam segala pokok-pokok kayu di hutan rimba itu".

Titah baginda "Pada hari ini dating seekor Pipit kepada beta mengatakan adapun maksud kemerdahekaan itu konon hendaklah dimuradkan kepada perbahasaan Inggeris "Independent State".


Sembah Perdana Menteri "Ampun Tuanku adapun makna state itu dua, yang pertama maknanya condition yang kedua maknanya negeri".

Titah Tuanku, "Nampaknya daripada perkataan Burung Pipit dia memaknakan negeri itulah kerana diceritakannya dengan panjang darihal negeri Tempua. Katanya jika negeri Tempua itu merdaheka yakni independent tidaklah ia bersangkut-paut dengan binatang-binatang yang lain dan tidak ia berkehendakkan pertolongan mereka itu umpamanya tidak ia meminta tolong kepada tukang Undan atau pemerintahan Gagak atau pelayaran Ketam dan sebagainya."


Sembah Perdana Menteri, "Ampun Tuanku beribu-ribu ampun!, Sesungguhnyalah Tempua itu tidak berkehendakkan pertolongan daripada Undan atau Gagak atau Ketam akan tetapi jika ia berkehendakkan "terang" Tuanku pada malam yang gelap tak dapat tiada terpaksa juga Si Tempua itu meminta pertolongan daripada "cahaya" kelip-kelip. Itu pun entahlah Tuanku masa dunia akhir al-zaman ini barangkali Si Tempua sudah pandai membuat lampu mendapat "terang" dengan sendirinya.


Sembah Bentara "Ampun Tuanku beribu-ribu ampun. Nampaknya yang belum ada ini belumlah lagi Si Tempua pandai membuat lampu mendapat "terang" dengan sendirinya itu melainkan masih berkehendakkan lagi kepada kelip-kelip kerana menerangkan gelapnya. Ampun Tuanku sekiranya telah pandai sekalipun Si Tempua bencikan kelip-kelip di dalam sarangnya kerana kedatangan kelip-kelip itu semata-mata ialah dengan panggilan Si Tempua".


Titah Baginda, "Sebenarnyalah titah Datuk Bentara itu! Nampaknya zaman ini zaman ketiadaan kenangan budi kerana beta sendiri tadi telah dituduh oleh Si Burung Pipit merampas kemerdahekaan Burung Tekukur itu akan halnya kamu sekalian bagaimana jatuh ke tangan beta?".

Sembah Bentara, "Tekukur yang mana itu Tuanku kerana Tekukur Tuanku tersangat banyak?".


Syahdan pada masa itu Bakal Raja itu pun berangkatlah ke meja tulisan lalu dikeluarkan oleh baginda suatu buku kecil di dalamnya ada tertulis sekalian cerita-cerita menunjukkan bagaimana baginda mendapat satu persatu daripada segala tekukurnya yang ada itu. Setelah itu diunjukkan oleh baginda buku itu kepada Perdana Menteri seraya bertitah, "Cuba Mak Menteri cari jika ada mana-mana Tekukur yang kita rampas kemerdahekaannya di dalam buku ini."

Sembah Perdana Menteri "Tekukur Tuanku yang meminta kemerdahekaan itu nombor berapa?".

Titah Baginda, "Nombor 1909".

Setelah dibuka oleh Menteri buku itu tentang nombor 1909 lalu ia pun membaca daripadanya demikian bunyinya, "Adapun Tekukur nombor 1909 ini didapati kerana bertukar dengan "Miss". Keadaannya memang sudah biasa duduk di tangan "Miss" yang mengambil faedah daripadanya dengan mengambil bulunya akan menjadi perhiasan bagi "Miss" yang tersebut itu".


Titah Baginda, "Cuba Mamak Menteri baca pula kisah Tekukur 1874".

Setelah dibuka oleh Perdana Menteri pada nombor yang tersebut itu lalu dibacanya demikian bunyinya "Adapun Tekukur nombor 1874 ini oleh kerana letih dan penatnya melawan musuhnya Burung Hantu telah terjelipak di tepi jalan dan keadaannya tatkala diambil oleh Baginda sudah setengah mati. Itu pun sebab ia meraung-raung minta tolong kepada Baginda. Kasihan hati Baginda melihatnya itulah Baginda masukkan akan dia ke dalam sangkar serta diberi makan minum dengan secukupnya dan telah berwaadlah Tekukur ini tiada mau keluar daripada sangkar selagi ada peredaran matahari dan bulan".

Titah Baginda, Ahem! Begitulah mulanya?. Amboi Si Pipit bertuah!. Sampainya hatinya mengatakan beta merampas!".

Sembah Panglima Perang, "Ampun Tuanku beribu-ribu ampun di manakah Si Pipit itu ada sekarang?".

Titah Tuanku, "Sudah hilang ghaib terbang ke udara".

Sembah Panglima Perang, "Ampun Tuanku beribu-ribu ampun. Jika dia balik mengadap Tuanku, patik aan diperjumpakan dengannya".

Titah Tuanku, "Apa Datuk Panglima perbuat kepadanya?".

Sembah Panglima Perang "Bukan patik hendak pengapakan kepadanya hanya patik radang pertama-tama dituduhnya Tuanku merampas. Yang kedua dituduhnya Tuanku menzalim. Dari sebab itu patik hendak berpesan kepadanya jika dia hendak makan padi itu sendirinya jangan mencari-cari segala bendang sawah orang-orang negeri Tuanku ini."


Titah Tuanku, "Akan tetapi Pipit itu bukannya sebarang-sebarang Pipit kerana dia tahukan harga mutiara sehingga ada pada suatu masa jagung pun disangkanya mutiara. Juga hendak ditelannya tersangkut di kerongkongnya lalu ia terbang lari."

Sembah Perdana Menteri, "Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, sesungguhnya Pipit itu bukan sebarang-sebarang pipit kerana ia memohonkan ilmu supaya boleh ia mematuk atau membutakan kedua-dua mata pemburu-pemburu dan musuh-musuhnya dan itulah sehabis-habis tinggi ilmu kemerdahekaan pada fahamnya".

Sembah Datuk Bentara, "Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, nampaknya musuh besar pada Si Pipit itu ialah Si Kuda Putih sehingga disangkanya pula kuda itu bercucuk hidung."

Sembah Abu Nawas, "Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, pada faham patik semuanya ini ialah alamat bagi persahabatan segala orang-orang dan mergastua kerana Si Pipit telah reda menjadi loyar kepada Si Tekukur".

Titah Tuanku, "Benar!"

Terlebih dahulu daripada Bakal Raja itu menimbangkan segala perkataan ahli al-musyawarah wazir menterinya itu tiba-tiba menyahut pula Tekukur itu dari dalam sangkarnya dengan merayu-rayu seraya berbunyi.

"Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, adalah yang menyebabkan patik berkokok dengan ratap tangis patik pada masa suatu dinihari dulu ialah oleh mengenangkan kehilangan kemerdahekaan patik yang telah patik perdapat dengan ilmu yang sedikit pada zaman purbakala yang sungguhpun ada juga diperolehi oleh merbahaya daripada musuh-musuh akan tetapi jika disiasat dengan halusnya tidaklah syak lagi bahwa merbahayanya itu tidak berapa lebih kurangnya dengan yang ada pada zaman ini seperti yang telah diceterakan oleh Layang-Layang yang telah terdulu syarahannya.


"Sungguhpun patik telah merayu-rayu berkokok mengenangkan kemerdahekaan patik pada zaman purbakala itu tetapi janganlah Tuanku sangkakan pula patik meminta dilepaskan pada masa ini kerana patik sedia mengetahui hal keadaan patik sunyi daripada ilmu-ilmu yang terwajib akan jadi syarat kemerdahekaan itu hanyalah sebenar-benarnya adalah kokok patik itu ialah dimuradkan seperti permohonan jua kepada Tuanku meminta supaya diberi patik ilmu-ilmu kemerdahekaan yang patik syarahkan dulu boleh jua kita kiaskan kepada burung yakni apabila seorang berkata "Burung Undan itu ialah seekor unggas yang merdaheka atau yang mempunyai kemerdahekaan". Maka dengan ayat itu mengetahuilah kita yang Sang Undan itu tidak mengharapkan beras putih pemberian orang akan jadi makanannya. Jauh sekali daripada berkehendakkan air jernih yang disediakan orang bagi minumannya. Pendeknya Tuanku, Burung Undan itu pandai ia mencari sendiri yakni cukup ilmunya atau pengetauhannya!".

Sekalipun "kelip-kelip" itu ada jua terkadang-kadang ia masuk ke dalam sarang tempua pada malam hari dengan memancar-mancarkan cahayanya seolah-olah hendak memberi terang kepada Sang Tempua itu tetapi tidaklah dihiraukan kerana sememang-memang ianya tidak berkehendakkan cahaya pada malam hari walaupun bagaimana gelapnya. Demikian jua sungguhpun cahayanya kelip-kelip itu tidak dikehendaki Sang Tempua tetapi tidaklah pula kedatangan kelip-kelip itu menjadikan kebajikan kepadanya asalkan jangan kelip-kelip itu merosakkan faedahnya.


"Sebenarnyalah titah Tuanku itu nampaknya zaman ini zaman ketiadaan kenangan budi kerana patik telah merasai sumpah seranah berbagai nista "tekukur bodoh, tekukur bingung, tekukur dungu", padahal Tuanku sendiri mengetahui akan ketaatan, kesabaran dan kebaktian patik selama ini bernaung di bawah petikan hujung jari Tuanku, yang telah menghabiskan masa setengah kurun lamanya dengan maksud supaya dilatih dan diberi ilmu kemerdahekaan dan yang seumpamanya kepada anak cucu bumiputra patik. Tatkala demikian adanya siapakah agaknya yang tidak mengenang budi itu Tuanku? Patikkah atau siapa?.

"Dan lagi pula Tuanku, adalah bahaya yang tersangkut di kerongkong Pipit pada masa menelannya dulu itu bukannya jagung Tuanku, tetapi ialah mutiara sebenar-benarnya. Alhamdulillah telah terlepas ke dalam perutnya sehingga pada masa ini mutiara itu ada bertanam di dalam kalbunya. Maka dengan berkat mutiara yang tertanam dalam hatinya itu mudah-mudahan telah terlepas dianya daripada ikatan yang terikat pada kakinya pada masa dulu dan pada masa ini telah dapat pula ia menjadi loyar kepada patik.

"Pada akhirnya ampun Tuanku, perkataan Perdana Menteri yang lain itu tidaklah patik jawab di sini kerana telah terdulu syarahannya oleh Sang Layang-Layang".

Maka Tekukur itu pun menyembah lalu berdiam diri adanya.


***********************************************************************************************************************************************


Rabu, 7 Oktober 2009

SYEIKH AHMAD YASSIN : WIRA PALESTIN SEPANJANG ZAMAN




SYEIKH AHMAD YASSIN : WIRA PALESTIN SEPANJANG ZAMAN

  • Dilahirkan di sebuah kampong bernama al-Jora, daerah Majdal dalam wilayah Asqalan pada tahun 1938.
  • Dibesarkan di al-Jora sehingga tahun 1948 dan sewaktu pencerobohan Zionis ke atas bumi Palestin, beliau dan keluarganya terpaksa berhijrah ke Semenanjung Gaza.
  • Lumpuh pada kakinya adalah disebabkan kemalangan yang menimpanya sewaktu beliau beriadah pada saat usia mudanya.
  • Melanjutkan pelajaran di Universiti Ain Shams di Kaherah pada tahun 1964.
  • Pengajiannya di Universiti berkenaan tergendala gara-gara penglibatan beliau dalam gerakan Ikhwan Muslimin dan dipenjarakan selama sebulan pada tahun 1966.
  • Tanpa sempat menghabiskan pengajiannya, beliau telah dihantar pulang dan kepulangannya itu membuka lembaran baru dalam perjuangannya.
  • Beliau telah menggunakan medium perguruan dan khatib di masjid Gaza dalam memperjuangkan Islam.
  • Khutbah beliau telah menarik kebanyakan pendudukan Gaza dan khutbah-khutbah beliau kebanyakannya berkisarkan tentang kezaliman Zionis yang berjaya menduduki Gaza pada tahun 1967.
  • Dengan kesungguhan dan ketabahan hati, beliau telah menubuhkan Gerakan Ikhwan Muslimin di Gaza iaitu pada sekitar tahun 1969 dan 1970.
  • Penubuhan gerakan ini diterima baik oleh penduduk Gaza dan hal ini adalah disebabkan Gerakan Ikwan Muslimin pernah mengangkat senjata melawan tentera Zionis dan British di Palestin pada dekad 1940-an dulu.
  • Kemudian, pada 1973, beliau telah menubuhkan pertubuhan kebajikan yang diberi nama Mujamma al-Islam. Penubuhannya adalah bertujuan membantu para pelarian Palestin yang dibedil oleh rejim Zionis.
  • Melihatkan keadaan yang begitu gawat, beliau berfikiran bahawa gerakan jihad perlu digerakkan. Maka pada tahun 1982, gerakan jihad telah dibentuk yang dikenali dengan nama al-Mujahidun al-Filastiniyun.
  • Pada 1983, beliau telah ditangkap oleh rejim Zionis atas tuduhan memiliki senjata api dan percubaan menggangu-gugat kedudukan kerajaan Israel dan seterusnya dikenakan hukuman penjara selama 13 tahun.
  • Namun hasil rundingan antara pihak PLO (Pertubuhan Pembebasan Palestin) dengan Zionis, maka beliau telah dibebaskan setelah menjalami hukuman penjara selama 11 bulan.
  • Kejahatan dan kezaliman Zionis yang semakin leluasa, menyebabkan beliau bertindak lebih aggresif. Oleh yang demikian, pada 1987, beliau dan rakan-rakannya telah menubuhkan pergerakan yang diberi nama Harakatul Muqawwamatil Islamiyyah (HAMAS) ataupun dikenali juga dengan nama Pergerakan Kebangkitan Islam.
  • Pada 18 Ogos 1988, HAMAS telah mengisytiharkan perlembagaannya dan diantara isi kandungannya ialah:
  1. Dasar dan manhaj HAMAS ialah Islam yang lengkap.
  2. HAMAS adalah gerakan kemanusiaan yang mengambil kira toleransi Islam yang membenarkan para penganut agama lain tinggal bersama masyarakat Islam.
  3. Palestin ialah tanah Islam sejak turun temurun hinggalah Hari Qiamat. Ia tidak boleh dibelah bahagi atau diserahkan pada piha lain. Ia bukan milik mana-mana individu, pertubuhan ataupun raja dan presiden Negara-Negara Arab. Ia adalah milik Islam yang mesti dipertahankan.
  4. Jihad menentang kezaliman Yahudi adalah fardhu ain ke atas setiap umat Islam lelaki dan perempuan. Dalam hal ini, wanita yang keluar berjihad tanpa izin suaminya adalah tidak berdosa.
  5. HAMAS menolak usaha melengah-lengahkan kemenangan seperti perjanjian damai, persidangan-persidangan dan sebagainya. Hanya jihad sahaja penyelesaian bagi isu Palestin.
  6. Kelompok wanita memainkan peranan besar dalam perjuangan membebaskan bumi Palestin. Mereka perlu melatih, mentarbiyyah dan mendidik serta melahirkan generasi yang faham Islam dan berakhlak mulia serta bersemangat tinggi untuk membebaskan bumi Palestin.
  7. HAMAS menghormati pandangan gerakan-gerakan Islam yang lain selagi mana ia tidak bercanggah dengan Islam. Ia juga menganggap Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) pimpinan Yasir Arafat sebagai "sahabat" tetapi menolak fahaman sekular .


  • HAMAS sangat tegas dalam soal penubuhan negara Islam sebenar, maka atas dasar itu, mereka menolak perjanjian damai sementara antara Palestin- Israel pada tahun 1993-1994.
  • HAMAS telah memulakan startegi "serangan berani mati" terhadap Israel.
  • Dalam tahun 1966 sahaja, empat serangan bom dalam musim bunga telah dilancarkan dan hal ini menyebabkan 60 orang penduduk Israel terkorban.
  • Dengan kemunculan HAMAS dalam arena perjuangan di bumi Palestin telah memberi ruang untuk rakyat Palestin bergabung dan seterusnya menjalankan aksi kebangkitan menyeluruh yang dikenali sebagai INTIFADHAH.
  • Gerakan jihad ini secara langsung telah mengerunkan bukan sahaja pihak Zionis malah juga Amerika sehingga Amerika telah melabel HAMAS antara gerakan pengganas yang merbahaya di dunia.
  • Walaupun momokan-momokan Amerika itu didendangkan dengan lantangnya, namun HAMAS tetap merupakan gerakan Islam di hati rakyat Palestin. Buktinya, HAMAS pernah menang besar dalam pilihanraya di Palestin.
  • Perkembangan gerakan HAMAS ini sememangnya menyebabkan pihak musuh terasa terancam. Maka pelbagai kaedah digunakan untuk membunuh pemimpin-pemimpin HAMAS agar gerakan ini terkubur. Saat 6 September 2003, Israel telah menyerang bangunan HAMAS di kala para pimpinan HAMAS sedang bermesyuarat, namun serangan itu gagal membunuh Syeikh Ahmad Yassin.
  • Sejak dari itu, Israel berusaha mengintai peluang untuk membunuh pejuang ini.
  • Dan kemudian, pada hening subuh tanggal 22 Mac 2004, darahnya berhamburan kesan serangan peluru berpandu yang dilancarkan Israel menerusi helikopternya.
  • Pada 22 April 2004, akhirnya pihak Zionis mampu tersenyum dengan senyuman yang menjengkilkan kerana dapat memadamkan riwayat pejuang Islam yang dilihat sukar dijinakkan oleh mereka itu. Walaubagaimanapun, kesyahidan Syeikh Ahmad Yassin belum dapat memadamkan api perjuangan rakyat Palestin melawan pencerobohan Zionis ke atas tanah air mereka.

Sabtu, 3 Oktober 2009

“M.E.R.D.A.H.E.K.A. KANLAH AKU KEMBALI” – cetera pertama




"M.E.R.D.A.H.E.K.A.
KANLAH AKU KEMBALI"

– cetera pertama-


Pada suatu hari, datang kepada sebuah negeri Tekukur di mana rajanya berada di dalam sangkar emas untuk dipelihara dan dilindungi daripada kacau-bilau yang berlaku di negeri itu, seorang raja daripada atas angin untuk memerintah negeri Tekukur itu. Sedang ia melihat-lihat akan keadaan istana dan negerinya tertembung ia pada sebuah sangkar yang dihuni oleh seekor Tekukur. Ketika itu Tekukur telah melafazkan permohonannya supaya ia diberi kemerdahekaan seperti dulunya. Bakal Raja yang mendengarnya tidak faham akan maksud kemerdahekaan yang dikatakan oleh Tekukur itu, lalu ia meminta nasihat daripada Kuda Putih yang ia tunggangi itu. Kuda Putih yang amat taat itu segera memberi jawaban katanya, "Adalah yang dimaknakan dengan kemerdahekaan itu bermaharajalela, melakukan sekehendak hati menurut hawa nafsu".


************************************************************************************************************************


Apabila telah selesai Kuda Putih itu melafazkan ucapannya tiba-tiba hinggap seekor Pipit di hadapan Bakal Raja itu dengan tersenyum simpul seolah-olah geli hatinya mendengarkan nasihat yang dihuraikan oleh Kuda Putih itu lalu ia berdatang sembah demikian bunyinya:

"Ampun Tuanku beribu-ribu ampun dibunuh patik mati, direndam patik basah, digantung patik tinggi, barang diampuni patik kiranya Tuanku. Nampaknya Sang Kuda Putih itu tersalah faham tentang perkataan "kemerdahekaan" yang dituntut dalam perbahasan ini supaya jangan terkeliru Tuanku".

"Adapun kalimah kemerdahekaan di sini tidaklah boleh dimaknakan kepada maharajalela yakni berbuat sekehendak hati mengikut hawa nafsu sendiri", dan bukan pula dengan makna "ketuanan" seperti sangka-sangka Sang Kuda Putih itu. Akan tetapi adalah makna "kemerdahekaan" yang dimurad di sini jika kita bawa pada bahasa Inggeris ialah "independence" yakni tiada sangkut-paut atau tiada berkehendak kepada pertolongan orang lain. Misalnya, apabila kita berkata "Negeri Orang Tempua itu ialah sebuah negeri yang merdaheka atau yang kemerdahekaan (independent state) maka dengan ayat itu mengetahuilah kita bahwa negeri itu ialah sebuah negeri yang dimiliki dan diperintahi oleh orang-orang Tempua yang tidak berkehendak mereka itu kepada tukang Burung Undan apabila ia hendak membuat sesuatu perkakas yang terwajib diadakan dalam negerinya dan tidak pula mereka itu berkehendak kepada pertolongan Burung Gagak pada menjalankan pemerintahan tanahairnya. Demikian juga tiada ingin mereka itu meminjam sayap kepada Burung Hantu apabila ia hendak berterbang, jauh sekali daripada mengharapkan pertolongan Sang Ketam apabila belayar dalam lautan. Pendeknya Tuanku, dalam tiap-tiap pekerjaan yang diperbuat oleh mereka itu tidaklah ia tergendala kerana berkehendak kepada pertolongan daripada makhluk yang lain daripada mereka-mereka yang sebangsa dengan mereka itu atau milik mereka itu. Sanya inilah negeri yang dinamakan negeri yang merdaheka atau yang mempunyai kemerdahekaan".


"Akan tetapi Tuanku," kata Burung Pipit itu dengan putus-putus suara serta berhamburan air matanya oleh mengenangkan hal yang berlaku di dalam negeri pemerintahan Bakal Raja itu. "Adakah boleh kita merdaheka apabila kita tiada mempunyai ilmu kemerdahekaan? Yakni adakah boleh kita mengadakan segala perkakas yang terwajib akan menjadi syarat pada mengadakannya? Atau tidakkah sentiasa kita berkehendakkan fikiran atau pertolongan daripada Burung Bangau apabila kita hendak memperbuat suatu perkara manakala tiada kita mempunyai ilmunya? Adakah boleh kita menjalankan pemerintahan tanahair kita dengan sempurnanya apakala hampa keadaan kita daripada pengetauhan atau pelajaran pemerintah? Demikianlah Tuanku tiap-tiap pekerjaan, perbuatan dan sebagainya berkehendak ia kepada ilmunya dan tidak sempurna sesuatu pekerjaan, perbuatan dan sebagainya itu melainkan dengan ilmunya yang terwajib. Di atas diri Tuanku pada mengisikannya ke dalam dada anak cucu dan hamba rakyat Tuanku sekiranya ada pada Tuanku daripada raja-raja yang berkehendakkan negerinya mempunyai kemerdahekaan."


"Dan lagi Tuanku tentang hal kak Sang Tekukur itu sangat benarnya janganlah Tuanku lepaskan ia pada masa ini kerana dianya masih lagi dalam kelemahan sehingga tiada upaya baginya hendak mengembangkan sayapnya lagi yang telah disebabkan oleh kezaliman Tuanku dengan jalan dipenjarakan ia dalam sangkaran emas sedemikian lamanya dengan tiada teringat oleh Tuanku sedikit jua pun hendak member latihan-latihan dan ilmu-ilmu seperti patik syarahkan itu supaya dapat mencapai kemerdahekaan yang sebenar-benarnya akan pembalasan budi kebaktian yang selama ini bernaung di bawah perintah Tuanku dengan sabar dan taatnya. Akan tetapi sekiranya adalah Tuanku daripada raja-raja yang adil dan insaf, pemurah lagi penyayang, sanya terwajib di atas diri Tuanku mengembalikan kemerdahekaan supaya boleh dengan senangnya ia mematuk atau membutakan kedua-dua mata pemburu-pemburu dan musuh-musuh terlebih dalu daripada dapat mereka itu mendatangkan merbahaya di atas dirinya.


"Syahdan lagi pula, ampun Tuanku sembah patik sayogianya janganlah Tuanku dengarkan sangat perkataan Sang Kuda Putih itu kerana maklumlah Tuanku yang ia itu suatu ... yang terjumlah kepada …yang lazim baginya kelikar tercucuk pada hidungnya dan sentiasa memperhargakan rumput kering itu terlebih mahal daripada mutiara." Maka pipit itu pun menundukkan kepalanya di hadapan Bakal Raja itu lalu terbang ghaib ke udara dengan meninggalkan Bakal Raja itu termenung-menung memikirkan ucapan Burung Pipit itu sambil berjalan dengan berdukacita ke balai penghadapan di mana segala ahli al-Mesyuarah wazir menteri pengasuhnya supaya ditimbangkan perkataan kedua-dua binatang itu manakah yang benar?. Demikian ceteranya.


*************************************************************************************************************************************


Jumaat, 2 Oktober 2009

JALANNYA SI MUNAFIK



JALANNYA SI MUNAFIK


MENOLEH KE BELAKANG,

KETAKUTAN MENGHAMPIRIKU DENGAN PANTAS,

KENAPA AKU YANG DICARINYA,

SEDANGKAN ITU TELAH BERLALU.


PERJALANAN MASIH JAUH,

TAPI TIDAK SANGGUP UNTUK KUTERUSKAN,

SUARA-SUARA SUMBANG MENUMBANGKANKU.


OH, INI TAK ADIL YA TUHAN!,

KENAPA KERANA DOSA KELMARIN,

AKU DIHUKUM SESAKIT INI.


TIADAKAH PELUANG UNTUKKU,

MENCUCI DOSA LALU

YANG SEMAKIN MENCENGKAM BATINKU


SUARA-SUARA BERTEMPIK,

MEMAKIKU,

SEOLAH-OLAH AKU SEHINA NAMRUD,

SEBUSUK HAMAN,

SEDOSA FIRAUN.


TOLONGLAH,

INI BUKAN KEHENDAKKU,

JANGGUTKU DIJADIKAN BAHAN CEMUH,

KATANYA, "JANGGUT ITU TAK LAYAK DIDAGUMU!",

"KAU BUKAN MUKHSININ,"

"BAHKAN KAU MUNAFIK YANG BANGSAT!"


AKU SEMAKIN SAKIT,

MENERIMA CERCAAN DARI PELBAGAI SUDUT,

TIADA SATU SUDUT YANG TIDAK MENCERCA KU,

ADAKAH BENAR JALAN KIRI MEMANG TAKDIRKU?,

"OH, TUHAN AKU KEBINGGUNGAN!".