Rabu, 14 Oktober 2009

Siri Bergocoh Dengan Venomous…



*Korang bayangkanlah yang boss aku tengah "bergocoh" ngn ular tedung@senduk@sudip tu...tapi aku perlu bagitau yang bapak aku tak ada misai, janggut jauh sekali lah jambang...bab baju plk...boss aku tak pakai baju cam mamat bangla tu pakai...bapak aku biasa pakai baju kemeja berkolar lengan pendek...tang seluar tu plk...ok sama citarasa ngn boss aku...tapi bab kasut tu, boss aku lebih selesa pakai selipar kulit berjenama crocodile...tapi lepas ni mungkin dia pakai jenama cobra plk kot...kalau adelah....


Dalam beberapa dasawarsa kebelakangan ini (ceh, macam lama lah sangat!)…Bukan-bukan…Dalam beberapa hari kebelakangan ini, rumah aku sering kali sahaja dikunjungi oleh makhluk-makhluk yang dikategori sebagai makhluk berbisa/venomous…Dalam bulan ini sahaja sudah tiga kali diushya oleh pak cik Ular…Bukan ular biasa…Ular tedung atau ular senduk sebab bila angin dia datang jer, kepala dia berubah jadi senduk tapi lagi sedap jika dipanggil ular sudip…Periode pertama, yang datang ialah anaknya…Disebabkan badan dia masih kecik lagi umpama bayi yang baru lepas pantang, senanglah aku belasah dia dengan parang….Jadi periode pertama aku menang…


Lepas tu tak berapa lama kemudian, dia datang lagi. Mungkin orang kampong dia tak puas hati kot dengan aku…Jadi dia ajak repeat balik tapi tak bagi tau plk bila masanya…Kali ini dia hantar budak bujang kampong dia….Masa tu aku nak gi lepak kat landskap rumah aku…Dan-dan jer aku bukak pintu, dia dah standby nak terkam aku…Nasib aku sempat elak…Aku lompat time dia nak terkam aku…Pastu dia pun masuklah rumah aku…Aku tengok, macam tak leh nak makan jer ngn budak bujang ni, jadi aku call boss aku... Aku pun teriak, :

"Bapak, ular serang rumah kita!"…

Boss aku pun apalagi, seumpama halilintar memanah budak yang sedang syok sepak bola kat padang, dia pun gi amik pedang samurai milik arwah pak cik aku…(Pedang buat sendiri tu..Pak cik aku kan pandai welding)….Dihayunnya pedang samurai tu kat ular tu, tapi ular yang ini memang tangkas….Memang dari segi pemerhatian aku, ular ini ada ilmu mempertahankan diri…Pastu, ular ini apalagi, dia keluarkanlah kuasa dia…Dia tukarkan kepala dia jadi senduk….Belum sempat pun dia abis transform, boss aku dah tetak dia sepantas 350km per celcius…Dia pun apa lagi..kiok…ar…Tapi dia ada bagi warning sama boss aku, yang ayahda dia akan balas dendam….


Sejak dari hari itu, kami serumah jadi tak berapa tenteram….Asyik menunggu hari perhitungan antara kampong aku ngn kampong ular tu…Sampai aku termimpi2 dibawanya…Aku mimpi yang sepanjang jalan Batu Pahat ke Senggarang dipenuhi oleh ular-ular senduk yang besar gamaknya….Time tu aku otw nak balik dari Bandar ke kampong aku…Aku terpaksa main uli acah (galah panjang) dengan ular-ular tu disepanjang-panjang jalan tu…Tapi syukur…Aku berjaya sampai rumah…Bila aku sampai rumah jer (ni kisah dalam mimpi)….Aku dengar mak aku menjerit plk (Ni dah masuk dalam dunia realiti ek)…Sah ini mesti ayahda ular tu datang…Memang betul jangkaan aku…Kali ini dia bukan datang sorang jer…Dia bawa geng 3 line sorang…Aku raasa tu nenda dia kot…Sebab kat badan dia ada kaler hitam, kuning dengan merah…Bapak aku peril dia :


"Hek eleh !, pe barang bawa orang kampong lain…inikan perhitungan antara aku ngn kampong tedung…yang ko kampong kapak apa hal masuk campur!!!!"….

Ayahda ular tu pun balas jawab balik…

"Kapak dengan tedung dari spesis ular ek…so dia ni kerabat gua…"

"Oh, lu main geng ek!!!….takpe2 lu tunggu sat gi…", bapak aku bagi amaran…."

Pastu bapak aku minta masa sikit pasal dia nak solat sat…dah masuk waktu Isyak masa itu…Mujur dak2 kampung ular ini faham agama….Bila dah siap Isyak, bapak aku aja gaduh….

Saat nak mula gaduh tu…suasana memang sepi gila…macam malaikat Maut tengah lalu…bunyi desiran daun yang bergeser dengan angin pun leh dengar…..Bapak aku dah pasang kekuda…Tangan kat pinggang…Tunggu time nak tarik keris dari sarungnya….Yang senduk ngn kapak tu plk dan siap siaga nak serang guna kepala sudip ngn kapak dia….Bila depa dua ekor tu nak buat formasi jer….Sepasukan battalion datang…Dengan van dan siap sekali dengan trak….Geng bapak aku sampai…Depa dua ekor jadi cemas….Nak lari..tapi dah kena kepung…Dipendekkan cerita, depa dua ekor tu pun jadi lauk jer malam tu….

Sewaktu dihambat dalam trak….tedung teriak kat bapak aku….

"Mana aci beb, panggil bomba, tak jantan ar lu!"….

Bapak gua balis cakap balik….

"Ada aku kisah!!!…bukan gua yang start nak cari gaduh"…


p/s…Tadi kat landskap baru aku ada jibraun baru…Dia main2 tutup-buka-tutup-buka lubang ngn aku….aku tutup lubang…dia bukak balik lubang tu…aku ingat pe dia…aku angin…aku gali ar lubang tu…muncul dak lipan…dari susuk tubuh dia, aku rasa lipan ni dak tingkatan 2…dak2 baru nak naik lah katakan…cam ular ar…ajak gaduh…aku set jer…pasal aku tengok cam leh makan jer….kebetulan ka situ ada benggali…apalagi…aku capai benggali tu, kemudian aku tunjal2 kepala dia…sampai dia pening…kemudian…aku cantas dua badan dia…mayat dia aku gantung kat tiang buluh pelita landskap aku….So, aku report kat boss aku…Boss aku apalagi… dia pun pesan awal2 dgn nada penuh semangat seperti seorang patriot "Siap siaga, musuh bakal menjengah…jangan takut atau gentar…Hanya satu kata untuk pencerobohan…LAWAN!!!!"….

7 ulasan:

hafiz zainuddin berkata...

hahah! citer ular la. Nasib baik tok ular tak datang sekali. Biasanya dia tak kacau orang. Orang yang kacau tempat dia dulu.

eswandyasre berkata...

wah.menariknya hikayat kali ini!!nanti aku panggil solid snake datang raya rumah ko eh!!!!

Masturah Idrus berkata...

yang cite ular mmg masyuk abis..
tang lipan tu,aku da start geli geleman dah..
gud story teller!

Tanpa Nama berkata...

eeuuu....sory!wa mmg xleh blah ngn lipan r ...haha..eh,jgn lupe mai singgah blog jen..hehe

cik yuyu berkata...

huu besh la cter dye..nyeh2..

hafiz zainuddin berkata...

sis. review fateha aik aku. ok tak?

hafiz zainuddin berkata...

ular tu kalau masak lemak mesti meletoplah!