Ahad, 30 Ogos 2009

JERSI @KU…

Bebaru ini, saya menjumpai sehelai jersi lama….Ini dia jersinya….



Jersi ini dibeli sekitar tahun 1997 iaitu kalau tidak silap saya sewaktu itu saya masih bersekolah dalam darjah lima. Jersi ini merupakan pembelian ayah saya yang dibelinya di Pasaraya Matahari gara-gara permintaan saya yang tiada henti-henti (sebab member2 semua pakai jersi…jadi aku pun nak satu)…Ya, secara tidak langsung, jersi ini merupakan jersi first aku dalam hidup…

Mula-mula aku ingat aku nak beli jersi Man U. Sebab time tu aku minat gak kat Eric Cantona….Minat aku terhadapnya sehingga cik na belikan aku sehelai baju brand "cantona seven" sebagai hadiah gara-gara aku berkhatan. Tapi bila cari punya cari, jersi Man U tak ada untuk bebudak punya….So bapak aku suruh cari jersi lain…Cuma bapak aku cakap… "nak beli jersi apa-apa pun tak apa, asalkan jangan jersi Liverpool. Liverpool tu ada arak", bicara si ayah kepada anaknya. Jadi, aku pun pilih jersi Chelsea seperti mana yang tertera di atas tu….


Sebenarnya, saya hanya mengikuti perkembangan bola sepak pada era sekolah rendah sahaja iaitu sehingga world cup 98….kemudian saya tidak lagi mengikuti perkembangannya sebab saya sudah menempuh kehidupan tinggal di asrama. Maka dengan itu, kehidupan sekolah menengah saya jarang diwarnai dengan warna bola sepak. Jadi bola sepak tertangguh seketika….


Kemudian lepas zaman SPM, aku ada terbelikan sehelai jersi untuk hadiah adik aku yang paling bongsu sekali….aku main beli jer….aku tengok asal cantik jer…aku beli…aku beli kat mydin KL…..bila aku belek2 balik baru2 ni…rupa-rupanya jersi yang aku belikan untuk adik aku tu jersi Chelsea…Perlu diingat…aku membeli jersi ini tanpa sebarang sentimen kepada mana-mana kelab bola sebab saat ni aku langsung tiada mengikuti perkembangan sukan bola….



Ya, bila aku tahun dua di Penang, maka dari situlah aku mula mengikuti perkembangan bola sepak….Ya…aku mudah terpengaruh…seperti mana kutukan enal kepada ku yang berbunyi:


"eleh dulu kalau gi istimewa,bukannya dok tengok bola…yg hang dok layan internet ja…tapi lah ni…hang lah yg dok sungguh sangat"..


Berdasarkan kata-kata diatas, maka boleh lah disimpulkan bahawa diri ini merupakan seorang yang poser…..

Kemudian, sewaktu di Penang itu, si dia membelikan jersi Chelsea kaler hitam dari Padang Besar kepada saya….




Untuk berapa ketika saya jadi keliru…Apakah saya perlu menjadi fan Chelsea….sebab dari dulu hingga beberapa ketika ini, jodoh saya dengan Chelsea agak akrab….Ya..dulu sewaktu saya tidak mengikuti perkembangan bola, saya hanya akan menjawab bahawa saya "penyokong Chelsea" apabila terdapat rerakan yang bertanya tentang kelab pilihan saya…Jawapan saya itu tak lebih hanya sekadar menjawab soalan….Bukan suatu jawapan yang bersungguh pun…

Hakikatnya…saya lebih meminati Arsenal…saya suka corak dan gaya serangannnya…barisan mudanya…ya…hanya seorang pemain sahaja yang saya sedikit ambil kisah sewaktu era saya tidak ikut perkembangan bola sepak…Henry…ya saya suka Henry…gaya jaringan golnya cukup stylo sekali…

Hahahah…persoalannya..Arsenal atau Chelsea?….atau kedua-duanya sekali…Jawab aku…aku meminati Arsenal sebagai sebuah kelab yang menarik dari segi persembahan dan starteginya….manakala Chelsea pula aku meminatinya kerna nilai sentimentalnya dalam sejarah hidup aku sejak dahulu…..



p/s alah…ko memang poser lah…tak lama kang nanti mesti ko minat man city plk....tak pun spurs...kalau real Madrid?....real setakat ini tak…sebab ada C.Ronaldo…kalau dia dah x ada…barangkali boleh consider lain..hahaha..(kata aku pada aku)….

Tiada ulasan: