Khamis, 27 Ogos 2009

Dr. Burhanuddin Al-Helmy : nasionalis yang tidak didendang.



"even in an earlier period, in the 1950's PAS leader like Buhanuddin al-Helmy and Zulkifli Muhamad were strongly critical of foreign, western control dominance of the economy and culture" - Prof Dr. Chandra Muzaffar-.

~ Dilahirkan di Cangkat Tualang, Perak pada 29 Ogos 1911.

~ Mendapat pendidikan awal di sekolah Melayu Behrang Ulu dan seterusnya di Bakap sehingga darjah tiga.

~ Pada 1924, beliau dan adiknya, Abdul Halim telah dihantar untuk menuntut ilmu di Sumatera Barat.

~ Kemudiannya, beliau menyambung pengajiannya di Sekolah Pondok Pisang, Jitra.

~ Namun disebabkan kecewa dengan sistem pengajian sekolah pondok, akhirnya beliau melanjutkan pengajiannya di Madrasah Al-Masyur Al-Islamiyyah di Pulau Pinang sehingga tamat tingkatang menengah atas (Thanawi) pada 1934.

~Selanjutnya, beliau melanjutkan pengajiannya ke India setelah mendapat tajaan dari seorang dermawan Pulau Pinang.

~Sewaktu di India, beliau terdedah dengan gelonjak semangat perjuangan rakyat India menentang British dibawah pimpinan Ghandi dan Nehru.

~ Akhirnya, beliau berjaya mengengam gelaran doktor falsafah (Ph.D) dalam bidang metafizik dan falsafah dari Universiti Islam Aligahd.

~Beliau juga merupakan anak Melayu pertama yang mempelajari displin ilmu Homeopathy.

~ Tamat sahaja belajar, beliau menjawat jawatan guru bahasa Arab di sekolah bahasa Arab Al-Juned, Singapura.

~ Pada masa yang sama juga, beliau merupakan antara orang penting yang menubuhkan ahbar "Taman Bahagia" pada 1937 dengan tujuan menyedarkan masyarakat Tanah Melayu tentang kejahatan para penjajah sehingga akhirnya menyebabkan akhbar tersebut diharamkan oleh pihak British.

~Beliau juga merupakan antara insan yang mencetuskan idea terhadap penubuhan parti Islam pertama di Malaya iaitu Hizbul Muslimin pada Mac 1948 di Gunung Semanggol. (Namun disebabkan momentum perjuangannya yang agak radikal, maka pertubuhan ini akhirnya diharamkan oleh penjajah)

~ Beliau pernah menyandang jawatan Yang Dipertua Agung PKMM (Parti Kebangsaan Melayu Malaya) pada 3 Disember 1945 bagi menggantikan Mokhtaruddin Lasso yang telah menghilangkan diri.

~ Beliau juga pernah menganjurkan persidangan Ekonomi-Ugama SeMalaya pada 22-24 Mac 1947.

~ Kemudiannya menubuhkan Pusat Perekonomian Melayu Semalaya (PEPERMAS) dan Majlis Islam Tertinggi SeMalaya (MATA).

~ Dan pada 14 Disember 1956, beliau elah menyertai Parti Islam SeTanah Melayu (PAS) dan dilantik sebagai Yang DiPertua PAS dalam muktamar PAS yang kelima.

~ Akhirnya saat 25 Oktober 1969, beliau akhirnya kembali menemui Tuhannya setelah menghabiskan sisa-sisa hidupnya di kem tahanan ISA selama beberapa tahun setelah menderita sakit (dikatakan sakit akibat menahan air kencing untuk lebih lama beribadat)




p/s saya hidangkan kepada kalian lagu yang berjudul "Burhanuddil Al-Helmy" dendangan pemuzik yang bernama "Black".


Tiada ulasan: