Selasa, 28 Mei 2013

Fandi Ahmad

Masa aku balik dari tengok bola kat Stadium Larkin sewaktu Johor DT bertemu Terengganu hari itu, bapak aku ada tanya :

"Fandi Ahmad ada sana?". Aku jawab ada.

Guru aku plak pernah bercerita tentang Fandi Ahmad (masa kat Kg Air Bah Lenggong), begini bunyinya :

"Di Saat2 pertengahan akhir karier Mohktar Dahari, muncul pemain muda dari Singapura; Fandi Ahmad namanya yang mula melonjak popularitinya"...


Daripada kenyataan 2 insan ini, aku dapat rasakan sesuatu yang menakjubkan dan menerujakan tentang Fandi Ahmad sewaktu era kegemilangannya. Aku cuma dapat rasakan sahaja meski darjah keperasaan tersebut tak lah sama bahkan tak mungkin sama sepertimana yang dapat dilihat dan dirasakan sendiri oleh kedua-dua insan ini yang merasai dan melihat sendiri suasana era pada ketika itu. Meski Fandi Ahmad tak bermain untuk Johor yang mewakili negeri bapak aku atau juga Perak yang mewakili negeri guru aku, tapi dari kenyataan linear dan tak linear kedua-dua insan ini, memaparkan sejauh mana kegemilangan Fandi Ahmad dalam kerier bola sepaknya yang diakui oleh individu yang bukan sahaja berlainan negeri atau kelab tetapi berlainan warganegara dan negara. Umpama mudahnya begini, kalau 30 tahun akan datang, anak aku bertanya tentang Amri Yahya dekat aku...Maka aku akan akui kelagendaan Amri Yahya meski Amri Yahya bukanlah pemain Johor.





"Fandi is a devout Muslim, avoids scandals, does not smoke or drink, and is often described as humble, filial and compassionate." - Nick Edwards-

Tiada ulasan: