Khamis, 9 Mei 2013

Anak Kucing



Masa kecil adalah masa yang dipenuhi dengan bermacam-macam keinginan. Namun keinginan tersebut jarang dapat dicapai kerna bermacam-macam faktor. Banyak kekangan. Banyak halangan. Antaranya mungkin disebabkan kekangan kewangan. Contohnya, dulu masa kecik, aku teringin nak kumpul barangan permainan seperti koleksi kereta, karekter watak kartun dragon ball tetapi mengenangkan keluarga aku itu bukanlah dari golongan berada, maka hajat itu tak kesampaian. Berbeza pula dengan rakan2 aku yang agak berada dimana mereka ini bukan sahaja punya koleksi permainan pelbagai jenis kereta bahkan mereka punya koleksi bermacam jenis kapal terbang. Jangankan nak beli dan kumpul karekter watak dragon ball, nak beli beli dan kumpul komik dia pun aku tak mampu. Sebab itu, bila dah dewasa macam ini, barulah aku terhegeh-hegeh nak kumpul komik dragon ball itu. Itu pun masih tak cukup lagi dan buat ketika ini, aku tak bernafsu plk nak cari untuk lengkapkan koleksi komik dragon ball itu.

Kendatipun, aku tak berupaya untuk mengumpul koleksi komik dragon ball, ironinya ibu aku melanggankan aku setiap bulan komik 'KAWAN'. Dengar katanya, ibu nak aku dan adik aku suka membaca. Mungkin mengikut pemikiran ibu aku, pada masa itu "KAWAN" merupakan komik bersifat sedikit ilmiah dan punya elemen pembelajaran, maka kerna itu ibu aku tak lokek untuk langgan komik ini setiap bulan. Dan dalam pada masa yang sama juga, aku tak pulak berperasaan memberontak sehingga tidak membaca komik KAWAN itu bahkan sentiasa pula menunggu dan ternanti-nanti edisi keluarannya yang mendatang. Dalam komik KAWAN itu, aku suka cerita pasal "Dr Nina", "Zul Tek", dan cerita pasal kehidupan anak seni tempatan yang diceritakan dalam bentuk lukisan kartun. Antara cerita pasal anak seni yang dinukilkan menerusi komik KAWAN yang masih aku ingati adalah cerita pasal Zaid
yakni anak saudara Al-Marhum Sudirman, KRU, 4U2C, Imuda....



Selain kegagalan mengumpul pelbagai koleksi barangan permainan dan komik terutamanya dragon ball, ada suatu keinginan aku yang dihalang. Iaitu keinginan untuk memelihara haiwan peliharaan. Bukan tak ada haiwan peliharaan dalam rumah aku..Ada..misalnya pelihara ikan dalam balang kaca. Tapi aku tak puas sebab aku tak leh nak sentuh, pegang, tidur ngn ikan. Paling kuat pun, aku hanya boleh tengok lenggok ikan berenang dan sedikit teruja bila bagi ikan makan...itu je lah...Keinginan utama aku adalah nak pelihara kucing...Sebabnya boleh main2, pegang, peluk dan tidur ngn kucing. Aku nakbela kucing kat umah, aku nak ada kucing yang aku sendiri bagi nama, yang mana bila aku panggil, kucing itu akan menyahut dan datang pada aku...Tapi hal itu merupakan keinginan aku yang tak tercapai. Sebabnya ayah aku tak bagi...Alasan klise,nanti kucing itu berak sepah2...Walaubagaimanapun, aku masih bersyukur meski tak dapat bela kucing kat umah, sekurang-kurangnya Al-Marhum atuk aku ada bela kucing kat kampung.Jadi hal itu tak lah menjadi suatu kesedihan yang besar sangat pun...Sebabnya aku boleh main kucing jika pulang ke kampung...


Memang pun masa usia kecil aku, aku sering duduk ngn Al-Marhum atuk aku...Bila ada cuti sekolah jer, aku akan minta ibu ngn ayah aku hantar aku dok kat kampung sebab dok kat kampung aku rasa sedikit bebas sebab tak ada ayah ngn ibu nak pantau pergerakan aku...Lagi pula, kalau dok kat kampung, Al-Marhum atuk aku akan ajak aku ngn adik aku buat macam2 benda...Kadang2 pergi ke kebun untuk "mancah" rumput (mancah bermaksud menebas)..Kadang2 pergi tanam dan cabut ubi kayu...Kadang2 bila musim buah, gi panjat pokok amik buah...Dan yang paling seronok, Al-Marhum atuk aku nie akan buat barangan permainan untuk aku ngn adik aku...Beliau akan buat dengan hasil tangan dia sendiri manakala aku ngn aadik aku jadi pembantu...Antara barangan permianan yang pernah dibuat oleh beliau untuk kami adalah seperti senapang kayu, pendayung sampan kayu supaya leh main kocak2 air kat kolam belakang umah dan kalau musim raya,Al-Marhum atuk aku akan gi cari buluh kat kebun kemudiannya akan buatkan meriam buluh untuk kami...Ah betapa indah dan manisnya kenangan hidup dengan Al-Marhum Haji Hussain...Tak puas rasanya aku hidup dengan dia...apapun Al-Fatihah buat Al-Marhum Haji Hussain Haji Yusof....


Berbalik kepada soal haiwan kucing tadi, suatu kejadian ironi pulak dapat aku tonton semasa aku pulang ke kampung bebaru ini. Jumaat lepas aku pulang ke kampung dengan menumpang kenderaan kawanku iaitu Udin. Aku pulang berempat iaitu selain Udin adalah Wandi dan Syam. Kepulangan aku motif utamanya bukanlah sebab nak mengundi sangat pun. Aku pulang sebab pak cik dan mak cik aku pulang sama. Aku dah lama tak tengok dan jumpa diorang. Akhir aku jumpa diorg masa raya haji aritue. Itu pun tak semua yang dapat aku jumpa. Aku sampai lewat malam Jumaat. Pagi Sabtu aku terdengar bunyi mengiaw kucing. Aku ingatkan kucing sebelah rumah aku dok mai...Tapi rupa-rupanya adik aku tengah mandikan kucing... Aku jadi pelik dan hairan...Apakah rumah aku nie sudah boleh menerima kedatangan dan kemunculan kucing. Sedangkan sebelum ini ayah aku terutamanya agak keras daripada menerima mana-mana kemasukan kucing ke dalam rumah..Aku pun tanya adik aku. Masa tue adik aku tengah bagi makan anak kucing tue. Kata adik aku, anak kucing tue dia jumpa dengan kawan dia yang bernama Ain yang juga merupakan jiran sebelah rumah aku kat sekolah agama petang.. Katanya anak kucing terbiar...Adik aku kata ustazah yang suruh dia bawa balik kucing tue...Mula-mula ingat nak suruh Ain bela, tapi Ain kata bapak dia tak bagi sebab dah banyak kucing. Jadi nak tak nakadik aku lah yang kena bela...Tapi yang masih lagi musykil dalam benak aku,macam mana bapak aku leh bagi keizinan adik aku nie bela kucing...Sebab aku tahulah perangai bapak aku bila menyentuh soal kucing nie...Tiada mahunya dia nak kasi can bela kucing masa aku kecik dulu...Bahkan aku tengok siap belikan lagi makanan kucing itu....Jadi aku buat 2 hipotesis sendiri yang sehingga kini masih pun belum dapat dipastikan...2 hipotesis itu :

1. Adik aku mungkin  dah berjaya cairkan hati ibu bapa aku terutamanya bapak aku...Aku tengok adik aku nie memang pandai ambil hati ibu bapa aku...Yang selalu kalah dan cair dengan mainan kata2 adik aku nie adalah ibu aku...

2. Mungkin sebab perasaan simpati bapak aku...Yelah, adik aku kan dok kat umah sorang2...Tak ada adik lagi...Sunyi...Mungkin dengan adanya anak kucing tue, dia adalah teman bermain...Bahkan aku ada terdengar perbualan ibu aku dengan nenek saudara akuyang mengatakan ibu aku nak amik anak angkat...Kalau betul lah tue, aku rasa mungkin ibu nak amik anak angkat perempuan sebab ibu aku dari dulu memang nak anak perempuan...


Entahlah semakin aku besar semakin aku tak faham dengan perangai dan sikap bapak aku terutamanya..Dulu aku dan adik aku yang no2 membesar dengan gaya sikap bapak aku yang agak tegas, garang. Jangankan nak tunggu bapak aku marah, bila bapak aku beliakkan mata dia jer pun aku dah jadi takut...Bila dia beliakkan matanya tue, itu tanda dia marah...Dan aku seolah-olah dapat melihat marakkan api di bebola matanya apabila bapak aku nie membeliakkan matanya tue..Sebab tue, jarang kami meminta sesuatu yang tidak penting kepada bapak...Kalau nak minta sesuatu tue, kena fikir banyak kali...Takut2 apa yang dipinta tue akan menimbulkan kemarahan bapak aku...Berbeza pula aku tengok layanan bapak aku dekat adik bongsu aku nie...Apa adik aku mintak, dengan senang dan mudahnya dia bagi...Adik aku mintak basikal...dapat...Sedangkan dulu aku nak pakai basikal pun kena kumpul duit sendiri..AKU guna duit raya yang aku kumpul...Itu pun aku tak dapat basikal idaman aku..Aku masa tue, nak basikal yang ada gear tapi bapak aku belikan aku hanya basikal yang mirip dengan basikal yang ada gear, cumanya tak ada gear...Walhal aku rasa duit raya aku cukup untuk beli basikal yang ada gear tue sebab aku dah tanya pada kawan2 aku tentang harga basikal yang ada gear tue...Namun aku bersyukur sebab lebih kurang 2 tahun kemudiannya, Al-Marhum atuk aku belikan aku juga basikal mountain bike yang ada gear tue...Bila aku fikir2 kembali...Sebenarnya Tuhan Tahu...Maha Tahu...Tapi Menunggu...






* Anak kucing nie warna putih sedikit kekuningan seluruh badan dia...Mata dia pula warna biru..Jadi bila kucing bermata biru, biasa orang gelar ia sebagai kucing siam...Aku tengok keadaan anak kucing nie agak sedikit kesian...Kurus...Menurut ibu aku, anak kucing nie sebenarnya masih lagi dalam tempoh menyusu lagi...Aku lupa plk nak tanya adik aku, apa nama anak kucing nie...tapi dari apa yang aku dengar, adik aku panggil anak kucing ni dengan gelar nama "baby"..Peh tak best langsung nama panggilan tue...Dulu, aku adalah berangan2 nak bela kucing bila dah besar nanti...Aku nak bela kucing Parsi yang berbulu putih lebat dengan nama panggilan Shiro...Nanti aku ingat nak call adik aku, bagitau dia ssupaya bubuh nama anak kucing tue dengan nama Shiro.....



Tiada ulasan: