Sabtu, 21 Julai 2012







Hari ini kita semua sambut Ramadhan...Kalau hari Jumaat itu penghulu segala hari (saidil yaum), maka Ramadhan adalah penghulu segala bulan (saidil suhur)...Terdapat banyak fadhilat di dalam bulan Ramadhan...Jadi sama-samalah kita rebut dan dapatkannya....

Aku mula berpuasa semenjak umur aku 7 tahun yakni masa darjah 1 sekolah rendah (masa umur 6 tahun pun dah posa tapi posa sekerat hari sahja)...Kenapa aku bepuasa masa itu???...Aku rasa sebab aku tengok kawan2 dan sepupu2 yang seusia dengan aku
dah mula berpuasa jadi aku rasa aku pun patut kena berpuasa...Lagi pula aku ni jenis tak boleh kalah dalam bab2 yang berkaitan dengan ketahanan diri ini...Kalau tak salah aku lah, aku masa itu dapat puasa sekadar 25 hari sahaja...Itupun masih
ada ngelat2 nya jugak...Waktu solat zuhur kat sekolah masa itu, kalau rasa haus, aku pura2 buat terminum air wuduk...Rasanya, mak aih, nikmat juga...

Yang seronoknya, bila berpuasa masa itu, sebelum waktu berbuka, ibu aku akan bagi duit RM 1 pada aku untuk aku beli apa sahaja makanan atau minuman (kami panggil jajan) sebagai ganjaran kerana berpuasa...RM 1, masa itu pada aku orang yang tak
berada nie, sangatlah besar jumlahnya kawan....kadang2, harga jajan yang aku nak beli itu adakalanya, lebih dariapda RM1, jadi terpaksalah aku tahan 1 hari daripada gunakan duit itu, supaya pada hari berikutnya, aku dapat beli jajan yang mahal itu...

Antara jenis jajan yang aku suka masa itu adalah, aiskrim conetto, air tin, air berperisa dalam bekas berbentuk beruang dll...Lazimnya aku beli jajan nie kat Kedai Runcit Saari jer....

Setiap pagi ibu aku akan kejutkan aku sahur....sebelum nak tido balik lepas sahur tue, ibu aku mesti bagi minum air suam dulu dan kemudiannya, ajarkan aku baca niat posa....

Waktu puasa masa itu, waktu yang paling tensen adalah masa waktu nak tunggu bukak posa...Dia punya lama, mak ai..menyeksakan jiwa betul...rasa makin lama plk...asyik dok tengok jam jer...bila lah nak buka kan...

Bila azannya jer berkumadang, benda yang paling utama aku sebat dulu, mesti air punya....biasa aku suka minum air kelapa atau air tebu...

Satu benda yang fikir masa posa zaman kecik2 dulu, aku rasa lepas bukak posa dan solat maghrib, lepas itu mesti kena posa...maksudnya puasa sebelah malam...masa itu aku jenis bukan yang suka bertanya pada orang dewasa...cuma suka ikut-ikut
perbuatan orang dewasa...jadi aku rasa matilah macam nie...siang kena puasa..malam pun takkan kena puasa gak...pemikiran ini juga mungkin disebabkan pada masa kecik dulu, yakni masa sekolah dulu, aku pernah dengar ustaz cakap, umat nabi terdahulu,
kalau puasa, puasanya siang dan malam...jadi aku rasa, aku pun kena puasa siang dan malam jugaklah...tapi nasib baik, rupa-rupanya puasa hanya sebelah siang...sebelah malam pula, kita perlu bertarawih..


p/s Hari ini ibu aku masak apalah untuk berbuka puasa yer???...si dia pula macam mana lah pula...mesti makan sedap2 kan sebab bukak puasa ngn family dia...

Tiada ulasan: