Isnin, 11 Mac 2013

Tak Nak Sekolah


Seperti mana kanak-kanak normal yang lain, aku memasuki alam persekolahan rendah saat aku berumur 7 tahun.  Aku tidak bersekolah di kampung aku. Ini kerana keluarga aku pindah ke kawasan bandar. Aku tinggal di alam persekitaran yang baru.  Alam kehidupan masyarakat yang sedikit kebandaran dengan bentuk penempatan berkonsep taman perumahan.  Kawasan taman yang aku duduki ini berorentasikan kawasan berbukit. Namanya Bukit Penggaram.  Nama taman aku itu pula Taman Sri Penggaram. Ya Penggaram.  Nama lama atau nama purba sebelum munculnya nama Batu Pahat. Klasik bukan nama tempat baru aku itu   Aku tiada pula tahu kenapa nama kawasan ini diberi nama Penggaram...Mungkin dahulunya banyak garam..


Orang tua ku mendaftarkan nama sebagai salah seorang pelajar yang bakal menerima ilmu di sebuah sekolah yang namanya Sek. Keb. Lim Poon.  Sekolah ini ada 2 jenis Lim Poon iaitu Lim Poon 1 dan Lim Poon 2.  Aku pun tak tahu kenapa boleh ada sekolah macam ini...Sekolah ini ada 2 pentadbiran meski berkongsi bangunan dan kemudahan bersama. Maksudnya, Lim Poon 1 punya staff dan cikgu2nya yang tersendiri dan terasing dengan Lim Poon 2.  Aku didaftarkan ke Sek. Lim Poon 1...



* Sekolah Kebangsaan Limpoon 1

Aku dimuatkan dalam kelas 1 Merah.  Ada satu hal yang terjadi saat awal aku belajar di sekolah ini...

Masa awal aku di sekolah ini, aku sudah bikin satu kerungsingan dan kegelisahan kepada orang tua ku.  Ianya kerana aku tidak mahu ke sekolah...Sampai di sekolah sahaja, aku menangis2 semahu2nya kerana tidak mahu ke sekolah...Pening kedua ibu bapa ku..Disebabkan aku asyik sahaja menangis, mak terpaksa bawa aku balik rumah...

Ibu bapa ku cuba mencari solusi...Sudah puas mereka bertanya kepada aku...Punca apanya aku tiada mahu ke sekolah...Aku tiada menjawab...Sebelum mencari solusi, ibu bapa ku itu berusaha mencari puncanya...Akhirnya mereka membuat hipotesis bahawa aku terkena sampuk hantu...Hipotesis ini dikaitkan juga dengan sekolah itu...Konon katanya, sekolah aku itu sekolah yang sudah ada sebelum zaman Jepun...Sewaktu zamannya Jepun, sekolah itu dijadikan sekolah Jepun...Para muridnya disuruh menyanyi menyembah matarahri setiap pagi....Bahkan yang lebih dahsyat, ada mangsa2 Jepun yang dibunuh di sekolah itu...Makanya ibu bapa ku dengan sokongan hujah jiran2 ku yang lain membuat hipotesis bahawa "aku tersampuk hantu Jepun"...mungkin juga aku ini dikatakan sudah ternampak "Hantu Jepun"

Dataran Kejat tempat kami berhimpun

Selama aku tiada bersekolah kerana kerap menangis bila sampai ke sekolah, aku dikurung oleh ibu bapaku di bilik...Tiada diberinya keluar...Tinggal terkurung sahaja dalam bilik...Tiada boleh menonton tv ataupun bermain di luar rumah...Seinggat aku hampir sekitar 1-2 bulan juga simptom aku ini berlangsung...

Orang tua ku buat keputusan...bukan doktor orang patut ditemui...bukan ubat pil atau cecair yang perlu dicari...tapi bomoh, dukun, shaman, pawang yang perlu didapatkan...ok2...bomoh, pawang, dukun, shaman atau yang seangkatan denagnnya mungkin suatu yang bakal dikaitkan dengan syirik, khurafat, tahyul, menyembah jin, ada ilmu hitam...jadi terma yang sesuai dan sedap skit bunyinya adalah "ustaz buang hantu"...Bila jumpa dengan kaedah perubatan yang semacam ini, kalian pasti tahu bukan, ubatnya
hanya lah air jarang @ air kosong atau lebih canggih bunyinya adalah air mineral yang dibaca dengan ayat2 quran yang kemudiannya air yang telah dibaca2 ini bertukar nama pula kepada air jampi atau air penawar atau air berubat...


Kalau tak silap aku, bapak aku amik air berubat ini kat Kampung Parit Belemam...Ok..aku bagi info sikit lah...Parit Belemam ini merupakan kampung Sarimah Ibrahim...Sapa Sarimah Ibrahim????....Nanti aku tunjuk gambarnya...



Apa kaitannya Sarimah Ibarhim ini...Mungkin.....

Aku diberinya minum air itu..Tak berapa lama kemudian aku sembuh...Maka percayalah mereka bahawa aku ini sebetul benarnya disampuk Hantu Jepun....


Hahahaah...Ok2...Aku sebenarnya tak mahu ke sekolah ada sebabnya...Ianya disebabkan kata2 tegas bapak ku itu...Masa awal2 aku masuk sekolah rendah dulu...Bapak aku ada cakap...Cakap bukan sekali...Tapi berulang2 kali...Cakap bukan dalam nada manja dan lembut...Tapi dalam nada tegas dengan mukanya yang ketat2 macam nak makan aku ajer gayanya...Katanya:"Sekolah kena pergi..Hari2 kena gi sekolah...Sakit ker...Hujan ker...Demam ker...kena pergi sekolah...Kalau tak sekolah, ayah pukul ko pakai toler (getah air)!!!"


Bila aku dengar macam nie jer...aku rasa bapak aku ni kejam..tak ada hati perut...takkan lah sampai aku demam, sakit, kena pergi sekolah jugak...sebab itu, aku tak nak sekolah...mungkin tanda protes...dalam pada masa yang sama juga, masa itu aku mengharapkan yang bapak aku dapat mengubah pendirian kata2nya itu...misalnya dengan cakap macam ini..."kalau sakit atau demam, ko boleh kalau tak ke sekolah"...Tapi hal itu tak pernah terjadi...

Bila aku berusia lanjut meningkat dewasa seperti sekarang ini...baru aku ngerti apa makna di balik ketegasan bapak ku tue...dan kemudiannya betapa menyesalnya aku ponteng sekolah semasa era persekolahan dulu...masa aku sekolah rendah, tak pernah pun aku ponteng sekolah...kalau tak hadir sekolah pun, pasti atas sebab yang kukuh...terutamanya kalau sakit kuat...rupa2nya baru aku tahu, bapak aku tue bukanlah kejam...bukanlah tak berhati perut...cuma tegas dalam mendidik...tapi bila aku mula sekolah di sekolah berasrama iaitu sewaktu memasuki alam persekolahan menengah..aku dah mula belajar ponteng...pengaruh kawaan...paling jahanam masa aku tingkatan 4 dan 5...masa tue aku sekolah kat sekolah teknik...masa form
4, jumlah kepontengan aku jauh lebih banyak dari jumlah kehadiran..ah...betapa jahanamnya zaman itu...akhirnya ia memberi kesan pada kehidupan aku masa kini...menyesal pun dah tak ada gunanya...nasi dah jadi bubur...tapi makan bubur pun sedap gak...

Tiada ulasan: