Jumaat, 1 Mac 2013

Ke Darul Aman, Alor Setar, Kedah...


Hari Selasa iaitu bersamaaan 26 Febuari aku ke Alor Setar...Aku, Wandy, Syam dan Adam...Tujuannya untuk menonton perlawanan Bola Sepak Pusingan Kedua Piala FA 2013...Kedah lawan Johor Darul Takzim...Benda nie dah sembang lama dah pasal nak gi Darul Aman...Alhamdullilah..akhirnya berjaya sampai juga ke Darul Aman...Yang sangat beriya2 nak ke sana plak tue Syam...Tak sangka plk Syam sangat beriya2 sehingga sanggup cabut keja awal semata2 nak ke Darul Aman...

Dalam kami berempat, hanya Adam sahaja orang Kedah...makanya tanpa sebarang teman provokasi, Adam berseorangan sahaja yang menyokong Kedah dalam perjalanan tue...

Sekitar jam 5 kami bertolak dari Penang dengan menaniki kereta Adam...sampai di Darul Aman sekitar jam 7...sepanjang laluan ke pintu utama Stadium, terdapat pelbagai gerai jualan...gerai jualan jersi yang dominan...aku sangat teruja...memang dah lama aku impikan nak tengok bola kat stadium...bukan tak pernah 
tengok bola kat stadium...tapi sebelum ini aku hanya tengok kat staidum USM...tak berapa syok sangat..meskipun masa itu USM FC terlibat dalam kancah liga perdana..mungkin sebab suasana dan kemeriahannya tak seperti di stadium negeri...ye lah..kalau di staidum USM, astakanya kecil, ruang kecil...maka kapasitinya pun kecil dan secara tidak langsung, kemeriahannya pun berskala kecil sahajalah...

kAMI Beli tiket untuk menonton tempat yang berbumbung...maklumlah sekarang nie musim hujan...harga tiket RM 15...sebelum masuk staidum tue, aku sempat beli sehelai mafla johor yang tidak tertulis slogan "Luaskan Kuasamu"...sebabnya aku tak suka dengan slogan tue...angkuh dan sombong sangat bunyinya tue...jadi aku cari mafla yang tak punya tulisan seumpama itu...aku jumpa..dan hanya punya sehelai sahaja sebab yang lain rata2nya punya slogan angkuh tue...aku pun beli dengan harga RM 20...Adam dan Syam pula beli mafla Kedah....

Kami berempat duduk di kawasan penyokong Kedah...sebelum sepak mula tue..sempat lah jugak tengok player kedua2 team panaskan badan...dalam pada masa yang sama dapat lihat kelibat penjaga gol lagenda kebangsaan iaitu Khairul Azman Mohamad yang kini menjadi jurulatih penjaga gol Johor Draul Takzim....masih lagi segak dan kacak dengan rambut panjangnya....

Penonton Kedah ramai betul...tapi stadium masih ada ruang kosong lagi...tapi dengan jumlah kehadiran seumpama itu dalam kancah liga tempatan, suatu pujian sudah boleh diberikan...manakala penyokoong Johor Darul Takzim fc pula hanya terdiri sebilnagan kecil memilih tempat di sudut belakang gol....

Sepak mula berlangsung...Kedah tak menunggu lama...seawal minit ke 8, Khyril Muhyameen dah pun menjaring gol...kemudian gol kedua turut dijaringkan oleh beliau pada babak pertama...selari dengan jaringan gol Kedah, selari itu jugalah, si Adam menggeselkan bahu beliau ke bahu aku...apa maknanya itu...faham2 
lah yer...

Babak pertama Kedah bermain dengan agak baik...Johor Darul Takzim main macam sampah seeperti selalunya meskipun dibarisi pemain bintang...Syafik Rahim tue pemain bintang ker...hahaha...

masa rehat pula, bahang kepanasan mula terasa...penyokong Kedah mula baling2 botol ke padang...sebab tak puas hati dengan mutu pengadilan...memang aku akui, mutu pengadilan malam tue macam taik...pengadil berat sebelah...asyik menangkan Johor Darul Takzim jer...gol kedua merangkap gol penyamaan JDT FC tue pada aku tak patut sebab sepakan percuma yang diberikan pengadil adalah tidak sah dan adil...jadi pada aku, gol kedua JDT FC adalah gol haram....disebabkan pengadil macam taik, fan Kedah pun asyik memaki hamun pengadil...maka terpacul dari mulut mereka ayat dalam dialek Kedah..misalnya "Pelaq lah pengadil 
ini"...

Aku rasa pengadil nie dah makan rasuah...atau mungkin nie arahan FAM agar buat pengadilan yang berat sebelah dengan memenangkan Johor Darul Takzim...sebabnya..kan sebelum ini TMJ buat kontroversi pasal sebut mutu pengadilan Liga Malaysia tidak berkualiti...Jadi ini suatu konspirasi dan percaturan FAM yang bangsat tue bagi nak tutup mulut TMJ...aku tunggu gak TMJ nak keluar kenyataan sebut pasal mutu pengadilan game ini...tapi..hampeh...satu paper pun tak ada buat ulasan pasal hal ini,.aku mengharapkan yang TMJ akan keluar kenyataan macam ini..."Mutu pengadilan teruk dan macam taik meski JDT FC 
menang"...atau juga kalau lebih berani buat kenyataan macam ini "pengadil liga Malaysia hanya layak mengadili kejohanan bola sepak peringkat sekolah2"...hahahaha....

90 minit berakhir dengan keputusan 2-2...hal ini mengheret ke masa tambahan...Adam kecewa dan pasrah...gua buat tak tahu....tapi kalau Kedah menang malam tue Adam nak belanja makan dan duit pengangkutan...tapi sayangnya...JDT FC menang menerusi penentuan sepakan penalti...Adam kecewa...Syam pula bangga bukan kemain...

Malam tue pemain tempatan yang menyerlah adalah Khyril Muhyameen...aku suka mamat nie...badan dia tegap...kalau lari, larian dia menyakinkan...macam Drogba gamak gayanya...beruntung Kedah dapat player macam dia...bagi JDT FC, hanya Guiza dan Del Nero sahaja yang menyerlah...Mat Yo kurang menyerlah tapi aku puji skill yang ada pada dia...tak macam plyer tempatan yang lain...macam taik....paling macam taik adalah Tuah Iskandar...harap nama jer sedap...main macam taik dan pundek...

Lagi satu...aku puji penyokong JDT FC....meski jumlah mereka kecil, bunyi sokongan mereka bergema satu stadium...sebabnya mereka bawa geng kompang dan jidur...makanya...meski mereka sedikit...tapi bunyi paluan kompang dan jidur mereka bergema satu staidum....

Habis game...kami keluar stadium...di perkarangan stadium...terdapat rusuhan penyokong..sebab tak puas hati dengan mutu pengadilan...aku secara jujurnya pun tak puas hati dengan mutu pengadilan...pada aku...Kedah berhak menang jika mutu pengadilan adalah baik dan adil...tapi apa nak buat...selagi FAM berperangai macam orang tak ada akal...maka selagi itulah wajah bola sepak kita tak berubah....

Sebelum pulang...aku dan wandy sempat beli jersi Kedah...disebabkan tak ada duit...aku beli jersi kedah versi lama dengan harga yang agak rumah....aku beli warna hijau manakala wandy pula beli warna kuning....

p/s: lepas nie nak gi tengok bola kat stadium negeri lain n nak beli jersi setiap pasukan yang ada dalam liga Malaysia nie...sajer nak buat koleksi...tadi wandy hantar mesej..Perak lwn JDT FC di Perak pada 24 April 2013..ada masa n ada rezeki Insyallah nak gi....

Tiada ulasan: