Isnin, 18 Mei 2009

kisah marjinal & taring babi serta impian hidupku
















Yup...inilah dia marjinal....sebuah band dari indon ops...indonesia (dep cukup pantang jika ada org menyebut istilah "indon"...katanya istilah itu enggak enak di dengar oleh komunitas indonesia kerna bunyi itu seperti menghina mereka....sori dep...setelah ku berdampingan dgn mu baruku mnegerti walaupun mulut kau mcm gampang...mahu saja ku ganyang sbb tak tau simpan rahsia).....


jujurnya...dari dulu lagi (seingat aku sejak aku aktif dlm scene menongkah arus ini iaitu masa form 4 n aku kenal scene seumpama ini time form 2)...aku sememangnya mahu mempunyai teman2 yang gembira dengan method kehidupan spt geng2 marjinal ini...punya kolektif yang berbentuk kebajikan...menolong masyarakat tanpa bayaran...bagi free food pada homeless mcm geng2 food not bomb buat....

yup macam "food not bomb" @ FNB...dulu masa zmn sekolah..."food not bomb penanglah" yang begitu aktif dan gah dalam bualan rakan2 di scene...antara tenaga utamanya ialah almarhum sukry FNB...(beliau kembali ke rahmatuallah pada hujung tahun 2008 iaitu yg seingat aku pada waktu "RANTAI" Sedang mengadakan art event mereka di red bunglow)...tak sangka sukry begitu terlalu awal...padahal masa art event tersebut aku baru sahaja bertemu beliau disana namun 23 hari kemudiannya aku dimaklum kan oleh IJAT FNBKL yang beliau sudah kembali menemui ilahi...

baiklah kembali pada crita FNB PENANG tadi...dulu FNB PENANG memang mantap...tapi bila aku datang ke Penang utk dapat segengam ijazah yg mahal harganya, rupa2nya FNB PENANG dah lama berkubur....aku dengar sebab kematian FNB PENANG disebabkan oleh masalah perbezaan dan persenkatann ideologi dalam kalangan mereka..entahlah..macam2...

tapi mujurlah ada FNB KL dan kebanyakan mereka juga adalah orang2 yang mengimarahkan FNB PENANG SUATU ketika dahulu...aku sempat berborak ngn mereka...sebabnya dak2 FNB KL ni ada buat tour semalaya utk dedahkan isu kg berembang dulu time aku tahun satu...aku kenal diorg ni pun melalui ONG JING CHEN (geng SPF :GERAKAN MAHASISWA MAJU yang dilihat oleh warga kampus sebagi mahasiswa subversif)

sejak itu aku mula rapat ngn diorg...lepak kat PASAR SENI (CM)...join diorg buat demostarsi antiperang kat depan duta US...bagi free food setiap hari ahad pada homeless kat depan gereja bukit nenas....

tapi jujurnya...aku masih kurang dapat berkomuniksi dan bekerjasama dengan diorg secara serius...mungkin faktor perkenalan yg terlalu singkat selain jarak yg jauh memisahkan kami...maka aku tidak dpt pergi lebih jauh bersama mereka....

namun...semua ini sebenarnya pernah menjadi impian aku sejak dibangku sekolah lagi...aku dan bersama beberapa rakan2 ku yang jiwa mereka umpama "punk tepu"..."hardcore kental"...straight edge tegar"... sebenarnya sudah lama mengimpikan jalan kehidupan yg direalisasikan oleh marjinal...

aku...kenshi...ikan...addin...rentap...kaduk(takk kot.emo je lebih)....bernagan2 nak buat semua ni....nak buat kolektif...nak buat distro...nak buat zine...HATI HITAM mana lah perginya projek zine ni...tapi takpe aku teruskan usaha ini dengan nama lain iaitu sembang bebas sila dapatkan nya di ricecooker shop ya....hahaha..

pastu cita2 kami nak travel satu malaya naik van pas spm....tapi semuanya angan2 aja...aku n kenshi mengemabaara lah jgk sbb join jemaah tabligh...keluar selama 40 hari kat terengganu...penang..pahang....


tapi ternyata semua impian ini hanya angan2 kosong jer...lebih2 lagi bila kami semua sambung blaja...semuanya dok sibuk nak dapat keja gaji bessar...bini cantik...umah mewah..kereta yg gempak...aduh bosan gila bila lepak dok borak cam ni....tapi itulah hakikatnya....


apapun bila aku tgk video ttg MARJINAL & TARING BABI terubat juga kesedihan aku pada angan2 aku yg dalam terkubur tu...hahah...
tapi sehingga kini aku masih berharap yang impian itu menjadi kenyataan...tak terlambat kan untuk buat semua itu....waaaaaaaaaaa....

Tiada ulasan: