Isnin, 4 Februari 2013

Angan2 terawang



Aku teringin nak pergi Pulau Belitung...Pulau yang letaknya di hujung selatan Indonesia....Aku nak tengok landskapnya...aku nak tengok Orang Suku Sawang dengan compang-campingnya melabuhkan perahu semangat ke laut...Aku nak tengok pasir pantainya...Aku nak tengok batu-batuan besar sambil merasai berdiri di atasnya sambil melihat pandangan dunia kelautan seluas-luasnya...Aku nak terserempak dengan Bang Zaitun kemudian nak mintak dia nyanyikan okestra lagu 'Pak ketipak ketipung...suara gendang bertalu2...serentak hati bingung...dalam hati siapa tahu"....Pastu tue aku nak tengok gelagat Jose Rizal pening mengikut arahan tuannya...Aku nak tengok wajah sayu dan tabah Bu Muslimah...Dalam keadaan dimana dia menjahit baju anak2 murid2nya sambil merenung jauh masa hadapan mereka....Aku nak jumpa Enong jugak...Aku ingin belajar sesuatu dari tangan2 kasarnya yang melambangkan keperitan dan kekejaman hidup ini...Aku mahu ketemu sama Lintang...anak ajaib itu...anak unggul itu...Di hujungnya nanti aku mahu dimana cukup sekadar aku dapat melihat imbasan bayang2 Zalikha Normala yang memakai seledang merah...walau dari jauh sekalipun....




T’lah kuterima suratmu nan lalu
Penuh sanjungan kata merayu
Syair dan pantun tersusun indah, sayang
Bagaikan madah fatwa pujangga
Kan kusimpan suratmu nan itu
Bak pusaka yang amat bermutu
Walau kita tak lagi bersua, sayang
Cukup sudah cintamu setia

Tapi sayang sayang sayang
Seribu kali sayang
Ke manakah risalahku
Nak kualamatkan
Terimalah jawapanku ini
Hanyalah doa restu Ilahi
Moga lah Bang/Dik kau tak putus asa, sayang
Pasti kelak kita kan bersua




Tiada ulasan: