Rabu, 28 Julai 2010

Kehidupan Usai Belajar


 

Usai belajar, kebanyakan manusia yang sebaya aku (dalam lingkungan 24-26) semuanya sudah mengalami tahap perubahan mereka yang tersendiri. Rata-ratanya mahu menempuh alam pekerjaan dengan gaji yang agak lumayan beserta dengan suasana persekitaran yang dianggap tinggi oleh masyarakat sekeliling. Memang itulah ragamnya manusia sebaya aku masa kini. Kerja penting…Sangat penting. Tanpa kerja, duit tak ada… Tanpa duit segalanya seolah-olah macam tak bererti…Ada yang mahu melangsaikan hutang pinjaman…Ada yang mahu membalas budi keluarga dengan imbalan duit sebagai lambangnya…Tak terlepas juga, ada yang memerlukan duit untuk melangkah ke alam gerbang perkahwinan…Duit semacam tuhan….atau dalam nada lembut semacam dewa….Dipuja dan disembah…Dengan harapan segala keinginan menjadi tertunai…Sepertinya dewa Vishnu, Siva dan Brahman….Dipuja dan disembah sehari-hari…Moga tuah datang menjenguk dan bala menjauh….Ya…itulah warnanya kehidupan manusia sebaya aku masa kini….Pokok takkan bergoyang kalau tiada punya anginnya….Mereka punya sebab itu bertindak sedemikian rupa….Itu mereka…Mereka dengan gaya dan ragam mereka….Dari satu sudut tingkap di hatiku, adakalanya aku cemburu dengan mereka…Aku berasa mereka manusia yang hebat…Punya kesedaran yang tinggi tentang betapa pentingnya jasa keluarga dalam kehidupan mereka. Sehingga takat ini, jujur aku tak punya langsung kesedaran untuk membalas segala macam pengorbanan yang telah dilimpahkan keluarga dalam kehidupan aku….Jasa, pengorbanan, bakti, mereka memang banyak…Meruah-ruah banyak gamaknya….Aku tak terfikir langsung untuk memikirkan akan hal mereka….Cukuplah untuk aku fikirkan tentang perut aku yang luasnya tak sampai sejengkal manapun…Itu lah aku…Entahlah….Apa yang ada didepan mata ini sahaja yang akan ku pergunakan sebaik mungkin…Dibalik mata…Siapapun tak tahu….Hanya tuhan sahaja yang tahu….Yang pasti…Aku langsung tiada perancangan hidup….Pada aku…Hidup…Hidup….Mati….Mati….Hanya itu sahaja aku mengerti buat masa ini….

Tiada ulasan: