Khamis, 8 Januari 2009

PRA SEJARAH ASIA TENGGARA

PRA SEJARAH ASIA TENGGARA

~masa glasier: kutub dan pergunungan menyimpan air.
~akibatnya paras laut turun-naik mengikut keradaan cuaca.
~ketidakstabilan aras laut zaman pleistosen meninggalkan kesan penting.
~air laut rendah : membentuk jambatan semulajadi yang menyambungkan kepulauan nusantara dengan Tanah Besar Asia Tenggara (Pulau Boreno Timur, Barat Sumatera dan Jawa)


ZAMAN PALEOLITIK:


~ Bukti wujud sungai purba yang terletak antara Sumatera dan Borneo Barat.
~ persamaan jenis ikan air tawar di sungai2 yang kini terletak di Sumatera Barat dan Borneo Barat.
~Pernah wujud dua sistem sungai yang mengalir ke utara yang dinamakan sebagai Sungai Sunda Utara dan Sungai Sunda Timur.
~ Pemahaman keadaan geologi penting sebab ia melibatkan proses pembentukan budaya dan masyarakat.

KEBUDAYAAN ZAMAN PLEISTOSEN:

~manusioa mula wujud.
~interaksi manusia dengan alam akhirnya melahirkan kebudayaan.
~kebudayaan zaman pleistosen digelar paleolitik
~ zaman terawal dan terpanjang dalam era prasejarah
~bermula sekitar 1.6 juta dan berakhir 13 000 tahun dahulu.
~ ciri2 utamanya: perkakas daripada batu, berburu dan mengumpul hasil hutan.
~kebudayaan terbahagi tiga:
1. paleolitik awal
2.paleolitik tengah
3.paleolitik akhir.

PALEOLITIK AWAL

~Muncul bentuk manusia awal: AUSTRALOPITHEUS dan HOMOERETUS
~ alatan batu : batu pebel, batu berepih dan kapak genggam..

PALEOLITIK TENGAH:

~ alatan: batu repihan.

PALEOLITIK AKHIR:
~manusia moden (HOMOSAPIEN) : kemahiran artistik dan pemikiran estetika sudah mula muncul zaman ini.

SEJARAH PENYELIDIKAN:
~ mula kurun ke -19.
~ temuan fosil2 manusia awal..
~ E.Dubois: temui tulang2 PITCACANTROPOS "wajak man" pada 1890.
~ tengkorak trinil ( 1891)
~ JAVA MAN (1892).

~ Van Stern Calleufells : berjaya membentuk periodisasi proses indonesia secara global dan 1926 buktian budaya paleolitik wujud.
~ Sejak 1930-an, penyelidikan paleolitik tertumpu di indonesia, thailand dan burma.
~ 1950 an, tapak2 manusia awal ditemui di sungai Mas, Filipina, lAos dan Kampuchea.
~Akhir 1950-an dan 60-an, penemuaan : guan niah...

TAPAK-TAPAK UTAMA:

~tapak2 penting kebudayaan Paleoltik di Asia Tenggara....
~ Malaysia : Kota Tampan, Gua Niah dan Tingkayu...
~Thailamnd : Bhar-Khao, Mea Tha..
~ Indonesia : Laeng Burung, Pucitan...
~ Filipina: Lembah cagayan...
~ Burma: Hulu Irawady...
~ Vietnam : Lang Trang...
~ Kampuchea : Gua Phnonm Long...

~ Pengkaji awal: H.B Callings , Ann Sieveking...

kepentingan Kota Tampan dan sumbangan kpd prasejarah asia tenggaara...
~tapak in-situ (tidak diganggu)
~mempunyai tarikh kronometrik...
~bengkel : mendedahkan teknologi alat batu yang merupakan kunci kebudayaan paleoltik...
~sumbangan kota tampan penting : hampir ssemua artifak paleolitik Asia Tenggara ; penemuaan permukaan tidak terganggu...
~ gua niah; paleolitik- 40000 tahun dalm guan...
~ penemu : Tom Harrison : penting utk prasejarah asia tenggaa....
~ perta ma kali Asia Tenggara ada data berpotensi: berstratigragfi, bertarikh kronometrik, ada lapisan kebudayaan material dan artifak batu, jumpaan in-situ....

~tingkayu (sabah)- 1980-an...; jumpa 7 tapak arkeologi di tingkayu -paleoltik akhir...
~dijumpai sewaktu pembinaan jalanraya...
~di tebing tasik : wujud slepas letusan gunung berapa 28000...
~batu lindungan bukit Lang Kangiramn
~Lembah sungai Krabi Selatan Thai
~Pleistosen Akhir...(umur 32000-27000)
~diumpai : Anderson dan Poruchai Suchittui _1982...
~Sangiran : utara surakarta, tapak kaya fosil manusia...
~tapak trinil - di kampung kecil di jawa tengah
~Gua tabon- paleolitik akhir di pulau palawan, Filipina..


ZAMAN HOABINH (MESOLITIK)
~ istilah HOABINH merupakan gantian kpd istilah Mesolitik...
Hoabinh:
1. kebudayaan yang terdiri daripada alatan batu bersepih dan pelbagai variasi karya tangan primitif...
~ciri2:
suatu permukaan, pemukul, berbentuk sub segi tiga, bebentuk disk, kapak pemndek, artifak berbentuk bujur dan tulang...
~ nama Hoabinh merupakan cadangan Madelaine Coloni berdasarkan tapak di Hoa Binh, Hanoi (1929-di Sang Dong, Lang bay)..
~ ekonomi ; memburu, mengumpul makanan..
~ W.g. Solheim: budaya hoabinh ada tiga tahap:
1. tahap hoabinh awal ; alat Chopper-chopping...
2. Hoabinh tengah ; manusia buat alatan batu` mata tepi diasah, memburu, mengumpul hasil hutan...
3. Hoabinh akhior ; 12000-10 000 sm...: tahap teknokomplek hioabinh, buat tembikar dan ternak binatang...

~ C.F gorman - kajian di Gua Spirit, Thailand- temui serpihan tembikar, berusia 10 000 tahun..

KOMPLEKS SELAT MELAKA...
- TImbunan barangan di sumatera dan tanah malaya ada persamaan dan wakil budaya sama= Hoabinh...
- F.C Duun dan D.F Dunn: kompleks selat melaka...
- sebelum parasa laut nail telah ada hubungan antara dua kawasan..
-berlaku difusi budaya hingga pentas sunda tenggalam...
-kwwebnaikan aras laut pisahkan dua kawasan yg mmepunyai tradisi :buka dan budaya= sama...
- di tanah besar asia tenggara, berkembang jadi tradisi hoabinhdi kepuluan jd tradisi batu blade dan batu repih...
- c.f.. gorman : pikul konsep teknokompleks- artifak di tapak hoabinh terdiri drp kumpulan budaya yg pelbagai...
- kini masyarakat di vietnam utara hngga sumatera, punya pelbagai kump budaya dan mungkin keadaan sama berlaku pada masa silam...
- ciri2 hioabingh...cerminan adaptasi ekologi umum kpd iklim tropika...

CIRI-CIRI HOABINH:
1. tradisi alatb berepih dbuat drp pebel bulat dan batu repih besar...
2. alat teras (sumatralith) dibuat drp hasil perepihan sepenuhnya..
3. terdapat peratusan tinggi kehadiran batu repih terguna...
4.tinggalan timbunan sisa makanan sama spt ikan. cenkeranhg, tulang haiwan - sudah pupus...
5. orentasi budaya dan ekologi sama..
6. alatan- mata tepi berasah dan seramik bertanda tali dilapisan atas timbunan hoabinh...

ARTIFAK HOABINH:
1. alat batu unitas - buat drp repihan pebel bujur berbentuk sumatralit= ada mata di tepi diasah..
2. alatan batu bebas - mata tepi berasah dan berbentuk kapak tangan yg ringkas...
3. kapak tangan- berbentuk leper dan lebar, kapak berleher ( rasa, selangior)..
4. alat giling dan penumbuk - giling nematif dan tumbuk tulang (bukit chintamani, pahang)..
5. alat tulang- dijumpai bersama timbunan sisa dapur di indochina- tulang dibelah dua dan dibentuk berepih sebelum digilap ( gunung senyum, pahang)...
6. tinggaan sisa makanan- cenkerang, tilang haiwan vetebrta dan arang gbuluh...
7. tinggalajn rangka manusia - pengebumian hoabi9nh...

Taapak Hoabimnh @ mesolitik:

1. Guia niah kepah (kedah), gua kelawar ( kedah0, bukit chuping (perlis), bukit chinta mani (pahang), gua cha (kelantan)..
2. Vietnam : daerah hoabinh...
3. Kampuchea : gua lang spean..
4. thai: gua spirit..
5.indon: seruwai (medan), Sukajadi(sumatera), binjai temiang...
6. laos - tam henag, tam pong....

Rabu, 7 Januari 2009

SEJARAH TANAH MALAYA



-potret parameswara-


CERITA TANAH INI VERSI KURUN KE-15....



1400:
1.Parameswara or Raja Iskandar Syah, who came from Srivijaya/Palembang made Malacca as his satate. He became the first ruler of Malacaa.
= Parameswara atau Raja Iskandar Syah yang berasal dari Srivijaya/Palembang telah menjadikan Melaka sebagai negeri. Baginda menjadi Raja Melaka yang pertama. Menurut Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin), Parameswara merupakan Raja Melaka yang pertama memeluk Islam.

1403:
Yin Ching's delegation from China arrived in Malacca.
= Rombongan Yin Ching dari China tiba di Melaka.

1405:
Malacca sent a delegation to China to foster diplomatic relations and friendship
= Melaka menghantar rombongan ke China untuk menjalin hubungan diplomatik dan persahabatan.

1406:
China recognised Raja Iskandar as the king and Malacca as s sovereign state.
= China mengiktiraf Raja Iskandar sebagai Raja Melaka dan Melaka sebagai kerajaan yang berdaulat.

1409:
Admiral Cheng Ho's delegation from China arrived in Malacca, bringging with them the regalia of the Chinese kingdom.
= Rombongan Laksamana Cheng Ho dari China tiba di Melaka membawa alat-alat kebesaran kerajaannya.

1411:
Raja Iskandar Syah visited China.
= Raja Iskandar Syah melawat Negeri China.

1414:
King Iskandar Syah died and replaced by his son, Mahkota Iskandar Syah. The new ruler embraced Islam and married the princess of Pasai. Many leaders and people in Malacca also began to embrace Islam.
=Raja Iskandar Syah mengkat dan digantikan oleh puteranya, Mahkota Iskandar Syah. Baginda juga telah memeluk agama Islam dan berkahwin dengan puteri Raja Pasai. Ramai pembesar dan rakyat Melaka mula memeluk agama Islam.

1419:
Raja Mahkota Iskandar Syah visited China.
= Raja Mahkota Iskandar Syah melawat China.

1424:
Raja Mahkota Iskandar Syah died and replaced by his son, Sri Maharaja Muhammad Syah. He refined the practices and rituals of the Malacca Sultanate. He also strived to develop Malacca.
=Raja Mahkota Iskandar Syah mangkat dan digantikan oleh puteranya, Sri Maharaja Muhammad Syah. Baginda juga berusaha memajukan Melaka.

1442:
Sri Maharaja Muhammad Syah visited China.
= Sri Maharaja Muhammad Syah melawat negeri China.

1444:
Sri Maharaja Muhammad Syah died and replaced by his son, Raja Ibrahim, who was also known as Sri Parameswara Dewa Syah.
= Sri Maharaja Muhammad Syah mangkat dan digantikan oleh puteranya, Raja Ibrahim, bergelar Sri Parameswara Dewa Syah.

1446:
1. Rebellion at the Malacca palace led by the half brother of Sri Parameswara Dewa Syah, Raja Kassim. Sri Parameswara was outsed and mudered in the uprising. Raja Kassim became the ruler known as Sultan Muzaffar Syah.
= Berlaku pemberontakan di istana Melaka yang dipimpin oleh Raja Kassim, saudara tiri kepada Sri Parameswara Dewa Syah. Baginda telah digulingkan dan terbunuh dalam peristiwa itu. Raja Kassim menaiki takhta bergelar Sultan Muzaffar Syah.

2. Sultan Muzaffar Syah became Malacca's fifth ruler. He ruled with fairness and made Islam the official religion of Malacca.
= Sultan Muzaffar Syah menjadi Raja Melaka yang kelima. Baginda memerintah dengan adil dan menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi Melaka.

3. The Siamese attacked Malacca through Pahang. The Siamese army was defeated. Sultan Muzaffar Syah and his men continued to develop Malacca.
= Siam menyerang Melaka melalui Pahang. Siam dapat dikalahkan. Sultan Muzaffar Syah dan pembesar-pembesar terus memajukan Melaka.

4. Tun Perak, the son of former Bendahara Sri Wak Raja emerged as Malacca's potential leader. Tun Perak was appointed as the Bendahara after successfully organising the defence of Malaccaand defeating the Siamese army.
= Tun Perak, putera bekas Bendahari Sri Wak Raja muncul sebagai tokoh dan pemimpin berpotensi bagi Melaka. Tun Perak dilantik menjadi Bendahara selepas berjaya mengelolakan pertahanan Melaka dari serangan Siam.


1456:
The Siamese attacked Malacca again. Under Tun Perak's leadership, Malacca was able to defeat the Siamese army. Malacca became more prosperous.
= Siam menyerang Melaka sekali lagi. Di bawah pimpinan Tun Perak, Melaka dapat mengalahkan Siam. Melaka semakin bertambah maju.

1459:
1. Sultan Muzaffar Syah died and replaced by his son, Raja Abdullah, who was known as Sultan Mansor Syah.
= Sultan Muzaffar Syah mangkat dan digantian oleh puteranya, Raja Abdullah dengan gelaran Sultan Mansor Syah.

2. Sultan Mansor Syah became the sixth ruler of Malacca. Malacca became more developed. The empire became larger encompassing Kampar, Siak and Haru. He ruled with fairness and Malacca became a strong, superior and famous empire.
= Sultan Mansor Syah ditabalkan menjadi Sultan Melaka yang keenam. Melaka bertambah maju. Tanah jajahannya diperluaskan, termasuk Kampar, Siak dan Haru. Baginda memerintah dengan adil dan saksama. Melaka menjadi sebuah empayar yang kuat, agong dan mashyur.

1459-1477:
The golden age of the malay Sultanate of Malacca which was a mighty maritime empire.
=Merupakan Zman Keemasan Empayar atau Kesultanan Melayu Melaka dan menjadi empayar kelautan yang gagah.

1460:
Hang Tuah and his four brothers (Jebat, Kasturi, Lekir and Lekiu) as the warriors of Malacca. Hang Tuah was most noted among the five brothers for his bravey, strength and lkoyalty to the Sultan and country.
= Hang Tuah lima bersaudara (Jebat, Kasturi, Lekir dan Lekiu) sebagai pahlawan2 Melaka, terutamanya selai Hang Tuah kerana keberanian, kehandalan dan kegagahannyaserta ketaatanya kepada Sultan dan negara.

1477:
Sultan Mansor Syah died and replaced by his son, Raja Hussin, known as Sultan Alauddin Riayat Syah.
= Sultan Mansor Syah mangkat dan digantikkan oleh puteranya, Raja Hussin dengan gelaran Sultan Alauddin Riayat Syah.

1477-1488:
Sultan Alauddin Riayat Syah ruled with fairness and tried to implement Islamic laws in the Mlaccaa empire.
=Sultan Alauddin Riayat Syah memerintah dengan adil dan cuba melaksanakan undang2 Islam dan empayar Melayu Melaaka.

1488:
1. Sultan Alaudin Riayat Syah died and replaaced by his son, Raja Muhammad, known as Sultan Mahmud Syah.
= Sultan Alauddin Riayat Syah mangkat dan digantikkan oleh puteranya, Raja Muhammad bergelar Sultan Mahmud Syah.

2. Sultan Mahmud Syah became the seventh ruler of Malacca. he was weak dan fond of fooling around. Yet, Bendahara Tun Perak was still able to unite the different stataes in the Malay Peninsula and four other states in east Sumatera under the Malacca empire.
= Sultan Mahmud Syah menaiki tahkta kerajaan Melaka sebagai sultan yang ketujuh. Baginda adalah seorang sultan yang lemah dan gemar berfoya-foya. tetapi dibawah pentadbiran, Bendahara Tin Perak, Melaka dapat menyatukan seluruh negeri di Sumatera Timur di bawah kuasa Melaka.

1498:
Bendahara Paduka Raja Tun Perak died and replaced by Tun Mutahir known as the Bendahara Seri Maharaja.
=Bendahara Paduka Raja Tun Perak mangkat dan digantikan oleh Tun Mutahir, bergelar Bendahara Seri Maharaja.

Isnin, 5 Januari 2009

FRIENDSHIP OVER ETHIC OR ETHIC OVER FRIENDSHIP

Jikalau berbicara mengenai persahabatan dan etika, ramai di kalangan insan akan terjerat mengenainya. Tidak ketauhan mengapa mereka ini bisa menjadi sebegini rupa. Mungkin kalian semua masih nggak bisa untuk mengimbangi atau menstabilkan antara tuntutan persahabatn dan etika. Suatu isu yang biasa kedengaran pada waktu ini adalah mengenai persahabatan menerusi etika atau etika menerusi persahabatan tau dengan bahasa mat sallehnya adalah friendship over ethic atau ethic over friendship. Memang pada saya, tajuk ini suatu tajuk yang agak menarik untuk didiskusikan kerana, perkara ini bisa terjadi kepada kalian semua dalam kehidupan kamu sehari- hari. Sebelum diteruskan karya penulisan ini, diharap kalian semua dapatlah mengekplotasikan kewarasan akal untuk memikirkan dan mempertimbangkan antara pro dan kontranya terhadap isu yang ingin aku tuliskan ini. Ingin aku tanya kepada kalian semua, bagaimanakah kamu menjalinkan persahabatan dengan rakan kamu dalam kehidupan seharian kamu?. Adakah kalian mungkin sanggup untuk membelakangkan etika kamu yang kamu semat selama ini dalam tubuh kamu hanya kerana untuk menjaga situasi hati dan perasaan rakan kamu apabila kamu mengalami permasalahan yang bercanggah dengan etika kamu?. Cubalah kalian semua fikirkan akan permasalahan atau persoalan yang saya timbulkan ini. Pada saya, saya akan mendahului etika saya kerana saya berpendapat bahawa langkah untuk saya menjalinkan persahabatan dengan rakan saya adalah berdasarkan etika. Ini kerana, pada saya ia menunjukkan suatu yang relevan dan wajar serta menunjukkan kita bukanlah seorang yang sentiasa mengikut apa sahaja yang dilakukan oleh rakan saya tanpa sebarang sebab atau alasan yang munasabah. Bukanlah saya mengatakan bahawa kita terpaksa memutuskan tali persahabatan dengan rakan kita hanya kerana apa yang mereka lakukan itu bercanggah dengan etika kita. Namun, apa yang ingin saya kataka di sini adalah cukuplah anda mempertahankan etika anda terhadap apa yang bercanggah dengan pendirian rakan kalian. Janganlah anda memutuskan tali persahabatan hanya kerana percanggahan atau perselisihan etika. Teruskanlah persahabatan itu terjalin. Biar apa jua yang mereka katakan. Yang penting, anda tahu apa yang anda lakukan. Disinilah sikap toleransi, respect each other dan pro- choice memainkan peranan penting dalam hubungan persahabatan. Saya rasa seorang rakan yang tahu akan erti persahabatan sebenar, mereka perlu mempunyai sikap- sikap ini. Terpulanglah kepada anda …. Namun adakalanya, jikalau kita fikirkan akan positifnya terhadap istilah ethic over friendship, mungkin ada kerelevanannya. Nmaun ia masih lagi bergantung kepada situasi atau keadaan. Jikalau kalian semua membina etika anda berdasarkan persahabatan, anda perlulah melihat, menyiasat dan menyelidiki etika rakan anda tersebut. Sekiranya anda membentuk dan membina etika anda berdasarkan sahabat anda yang mempunyai tahap etika yang positif, maka ia tidaklah menjadi suatu masalah. Apa yang positif dan negatif di sini, saya rasa tidak perlulah saya terangkan kepada kalian semua. Kalau pada saya positif atau negatif itu ditentukan berdasarkan wahyu. Tidak ketauhan bagaimana pula anda menentukan positif dan negatif itu dari sudut apa. Mungkin anda menetukan positif dan negatif itu berdasarkan akal semata- mata atau berpandukan dari segi lain- lain. Terpulanglah pada diri anda sendiri. Berbalik kepada persoalan tadi, apa yang negatifnya mengenai istilah etika melalui persahabatan adalah sekiranya anda memupuk atau membina etika berdasarkan etika rakan anda yang mempunyai etika yang buruk atyau negatif. Nah, disinilah wujudnya permasalahan yang akan merosakkan diri dan kehidupan kalian semua. Oleh itu, kamu fikirkan mana yang buruk dan yang baik, mana yang positif dan mana yang negatif, mana yang mahmudah dan mana yang mazmumah. Ah, terpulanglah pada kaalian semua.