1.Dr Maszlee wajar
dikekalkan.
2.Petisyen ini perlu bagi
masa depan anak bangsa Malaysia.
3.Penilaian ke atas diri
beliau perlu berdasarkan kepada kapasiti beliau sebagai Menteri Pendidikan yang
merupakan individu nombor satu dalam memandu arah tuju pendidikan negara ini.
4.Sepanjang 20 bulan
memegang amanah, beliau dilihat telah membawa perubahan dan perkembangan dalam
senario dan sistem pendidikan negara. Tidak hanya sekadar idea tetapi bergerak
sama dengan tindakan.
5.Dalam hanya tempoh 20
bulan yang masih muda, seharusnya pencapaian beliau tidak dinilai berdasarkan
semata hanya dari sudut hasil keputusan tetapi juga berdasarkan perkembangan
yang bercorak positif hari demi hari. Yang penting adalah
pengembaraan/perjalanan (journey) bukan hanya semata destinasi (destination).
6.Beliau dilihat bersifat
telus kepada rakyat misalnya dalam isu soal sekolah daif dan perkhidmatan
internet kelajuan tinggi.
7.Jangan biarkan politik
kepartian dan golongan kapitalis di negara ini menentukan masa depan pendidikan
anak bangsa Malaysia. Letakkan tanggungjawab yang penting ini pada individu
yang betul. Buat masa ini, Dr Maszlee adalah sosok yang paling relevan untuk
memikul amanah ini.
8.Beliau telah membawa
wajah baru dalam sistem pendidikan negara iaitu pendidikan tidak hanya
berteraskan kepada peperiksaan dan pemarkahan semata-mata tetapi juga
menitikberatkan soal pendidikan berteraskan nilai. Akal dan budi bergerak
seiring. Otak dan hati sama-sama penting. Emprikal dan non emprikal seimbang.
Tangible-Intangible perlu selari. Sains-sastera duduk sama rendah, berdiri sama
tinggi.
9.Tiada blok pemisahan
antara kedua-dua ciri utama ini sebaliknya saling memerlukan dan memperlengkapi
antara satu sama lain.
10.Sains adalah proses,
seni adalah hasil dan sastera adalah penceritaan untuk menerangkan proses
sehingga memperoleh hasilnya.
11.Slogan aman (peace),
cinta (love) dan hormat (respect)merupakan lambang pendidikan negara ini sedang
berada di landasan yang betul yang mengambil kira kepentingan rakyat Malaysia
yang berbilang kaum dan agama.
12.Beliau juga dilihat
mengambil berat dan memahami situasi warga pendidikan dari peringkat pendidikan
awal-pendidikan tinggi, sekolah-universiti, guru-anak murid, pensyarah-pelajar,
kakitangan akademik-kakitangan bukan akademik. Misalnya isu program pertukaran
guru ‘suka sama suka’, program sarapan pagi percuma dan penambahbaikan
pendidikan untuk pelajar OKU.
13.Diharap juga di masa
hadapan, Dr Maszlee dapat mempertimbangkan semula kadar yuran pengajian bagi
pelajar siswazah dan pascasiswazah di universiti awam agar anak golongan yang
kurang berkemampuan dapat menimba dan melanjutkan pendidikan. Bukan bermaksud
menuntut pendidikan percuma tetapi memohon untuk pengurangan kadar yuran
pengajian yang mampu dinikmati oleh golongan yang kurang berkemampuan. Selari
dengan slogan ‘pendidikan untuk semua’.
14.Berdasarkan
pertimbangan-pertimbangan ini, Dr Maszlee wajar dan relevan dikekalkan untuk
memegang amanah anak bangsa Malaysia sebagai Menteri Pendidikan Malaysia.
15.Sokong Dr Maszlee
Malik!. #SupportMaszlee
Amir Ahmad
Anak Bangsa Malaysia
3 Januari 2020
4.12 am
Pulau Pinang.
3 Januari 2020
4.12 am
Pulau Pinang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan