Jumaat, 3 Januari 2020

Sokong Dr Maszlee Malik #SupportMaszlee









1.Dr Maszlee wajar dikekalkan.

2.Petisyen ini perlu bagi masa depan anak bangsa Malaysia.

3.Penilaian ke atas diri beliau perlu berdasarkan kepada kapasiti beliau sebagai Menteri Pendidikan yang merupakan individu nombor satu dalam memandu arah tuju pendidikan negara ini.

4.Sepanjang 20 bulan memegang amanah, beliau dilihat telah membawa perubahan dan perkembangan dalam senario dan sistem pendidikan negara. Tidak hanya sekadar idea tetapi bergerak sama dengan tindakan.

5.Dalam hanya tempoh 20 bulan yang masih muda, seharusnya pencapaian beliau tidak dinilai berdasarkan semata hanya dari sudut hasil keputusan tetapi juga berdasarkan perkembangan yang bercorak positif hari demi hari. Yang penting adalah pengembaraan/perjalanan (journey) bukan hanya semata destinasi (destination).

6.Beliau dilihat bersifat telus kepada rakyat misalnya dalam isu soal sekolah daif dan perkhidmatan internet kelajuan tinggi.

7.Jangan biarkan politik kepartian dan golongan kapitalis di negara ini menentukan masa depan pendidikan anak bangsa Malaysia. Letakkan tanggungjawab yang penting ini pada individu yang betul. Buat masa ini, Dr Maszlee adalah sosok yang paling relevan untuk memikul amanah ini.

8.Beliau telah membawa wajah baru dalam sistem pendidikan negara iaitu pendidikan tidak hanya berteraskan kepada peperiksaan dan pemarkahan semata-mata tetapi juga menitikberatkan soal pendidikan berteraskan nilai. Akal dan budi bergerak seiring. Otak dan hati sama-sama penting. Emprikal dan non emprikal seimbang. Tangible-Intangible perlu selari. Sains-sastera duduk sama rendah, berdiri sama tinggi.

9.Tiada blok pemisahan antara kedua-dua ciri utama ini sebaliknya saling memerlukan dan memperlengkapi antara satu sama lain.

10.Sains adalah proses, seni adalah hasil dan sastera adalah penceritaan untuk menerangkan proses sehingga memperoleh hasilnya.

11.Slogan aman (peace), cinta (love) dan hormat (respect)merupakan lambang pendidikan negara ini sedang berada di landasan yang betul yang mengambil kira kepentingan rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan agama.

12.Beliau juga dilihat mengambil berat dan memahami situasi warga pendidikan dari peringkat pendidikan awal-pendidikan tinggi, sekolah-universiti, guru-anak murid, pensyarah-pelajar, kakitangan akademik-kakitangan bukan akademik. Misalnya isu program pertukaran guru ‘suka sama suka’, program sarapan pagi percuma dan penambahbaikan pendidikan untuk pelajar OKU.

13.Diharap juga di masa hadapan, Dr Maszlee dapat mempertimbangkan semula kadar yuran pengajian bagi pelajar siswazah dan pascasiswazah di universiti awam agar anak golongan yang kurang berkemampuan dapat menimba dan melanjutkan pendidikan. Bukan bermaksud menuntut pendidikan percuma tetapi memohon untuk pengurangan kadar yuran pengajian yang mampu dinikmati oleh golongan yang kurang berkemampuan. Selari dengan slogan ‘pendidikan untuk semua’.

14.Berdasarkan pertimbangan-pertimbangan ini, Dr Maszlee wajar dan relevan dikekalkan untuk memegang amanah anak bangsa Malaysia sebagai Menteri Pendidikan Malaysia.

15.Sokong Dr Maszlee Malik!. #SupportMaszlee


Amir Ahmad
Anak Bangsa Malaysia
3 Januari 2020
4.12 am
Pulau Pinang.









Tiada ulasan: