Rabu, 3 Oktober 2018

ALMARHUM MEGAT AZLAN





Hilang. Ya, kehilangan. Suatu hal yang menyakitkan bahkan menyeksakan. Terkadang, ada yang bisa gila apabila dirinya kehilangan material berharga. Inikan pula bagi seseorang yang kehilangan insan. Kalau harta boleh dicari lain. Ditukar ganti. Patah tumbuh hilang berganti. Tapi tidak bagi insan. Insan bukan benda. Bukan material. Insan adalah insan. Benda material tidak punya roh. Tidak punya jiwa. Insan berroh, berjiwa. Kerna itu, ada sahaja yang mahu mati apabila dirinya kehilangan insan yang disayangi, dikasihi, dicintai. Aku kehilangan sahabat. Kehilangan yang sukar diterima. Secara peribadinya, aku masih tidak boleh menerima kehilangan ini. Dan selamanya tidak akan boleh terima!. Pagi 30 September 2018, aku kehilangan Megat (Megat Azlan). Aku tak tahu nak cakap macam mana. Aku persoalkan tentang keadilan. Selalunya, orang akan bicara tentang soal keadilan sesama manusia, pada binatang dan juga Tuhan. Banyak orang menekankan betapa pentingnya kita menunaikan tanggungjawab kita pada tuhan, manusia, binatang, tumbuhan dan lainnya agar keadilan dapat ditegakkan. Tapi kini, aku cuba bertanya pada tuhan di dalam hatiku sendiri tentang di mana keadilan Tuhan. Apa Tuhan tidak adil?. Bermula dengan pertanyaan ku kepada Tuhan sehingga adakalanya pertanyaan itu bertukar menjadi makian kepada Tuhan. Mungkin ada yang berkata, ini semua ujian tuhan dan dibalik ujian tuhan ada banyak hikmahnya. Setakat ini, aku masih tak tahu apa hikmahnya. Pada hemat aku, ini cuma ayat penyedap dan penenang hati bagi individu yang resah dan gelisah hatinya.

Megat belum patut mati. Bukan sebab usia mudanya (32 tahun). Kalau orang itu muda sekalipun, tapi hidupnya lancau dan pukimak misalnya seperti makan rasuah, korupsi, ekplotasi orang, sombong angkuh, bongkah, cakap besar, kapitalis, tak jujur, tak amanah, suka menunjuk dan sebagainya, jadi pada aku orang muda macam ini memang patut mati. Bahkan tak perlu dilahirkan pun ke alam dunia ini. Tapi Megat lain. Megat adalah sosok istimewa, sosok indah, sosok unik yang pernah aku kenali. Sosok Megat adalah sosok yang genius tapi merendah diri, mudah, ringkas, punya prinsip, punya etika, punya falsafah dalam hidupnya. Sebab itu aku persoalkan tentang keadilan Tuhan. Kenapa lancau dan pukimak yang jahat, makan duit orang rakyat, korupsi, suka ekspoltasi orang, sombong boleh terus dibiarkan hidup dan menyemak di alam dunia ini. Tapi kenapa sosok baik, indah dan unik seperti Megat perlu diambil nyawanya. Sedangkan sosok seperti Megat inilah yang diperlukan oleh anak bangsa, negara dan alam dunia ini untuk menjadikan dunia ini lebih baik. Persoalannya kini di mana keadilan Tuhan?. Atau sebenarnya Tuhan tidak ada!.

Sekali lagi aku tegaskan, Megat belum patut mati!. Anak bangsa dan negara ini memerlukan sosok seperti Megat. Dalam 30 juta rakyat Malaysia, tak kan ada yang sama seperti Megat. Dan takkan pernah sama pun!. Megat adalah Megat. Punya keperibadian yang tersendiri. Punya karekter tersendiri. Punya falsafah tersendiri. Takkan ada yang sama!. Kalaupun ada yang cuba-cuba meniru untuk menjadi Megat, pasti takkan ada yang sama hatta sebesar zarah sekalipun. Dan aku pasti dapat mengecam dan mengenal pasti peniruan palsu tersebut. Mungkin ada wajah yang persis seperti Megat. Mungkin ada juga yang punya gaya pemakaian dan gaya luaran yang hampir sama seperti Megat. Itu belum cukup untuk menjadikan kau seperti Megat. Megat tiada galang gantinya. Aku tak bicara soal yang berhubung dengan zahiriah dan luaran. Yang membezakan Megat dengan orang lain bahkan dengan individu yang punya gaya luaran dan wajah yang persis sama dengan Megat  adalah soal batiniah, dalaman, jiwa, hati, keperibadian, falsafah, prinsip dan etika hidup. Ini tidak ada pada orang lain. Ini yang membezakan Megat dengan 30 juta penduduk Malaysia bahkan penghuni dunia dan alam semesta seluruhnya.

MEGAT SOSOK HUMBLE. Megat sosok yang genius tetapi merendah diri. Megat punyai ketinggian hati, kekayaan budi dan kerendahan diri. Inilah Megat. Bagi kebanyakan orang yang aku kenali, Megat adalah lain. Kebanyakan orang punya ketinggian diri dan kemiskinan hati budi. Sebab itu orang lain suka bersikap meninggi diri, pentingkan diri sendiri dan suka menunjuk diri. Tetapi tidak bagi Megat. Megat adalah sebaliknya. Megat kontra dengan kebanyakan manusia. Megat punya ketinggian hati,kekayaan budi dan kerendahan diri. Megat tak sombong, tak suka cakap besar, tak suka menunjuk-nunjuk meskipun Megat genius. Hatinya baik. Hidup dalam serba serbi kesederhanaan yang mudah dan ringkas. Kalau kebanyakan orang sibuk mempertikaikan soal gaya, kekayaan, duit, aset, harta, kekemasan, kecantikan, ketampanan, tapi itu tidak bagi Megat. Bagi Megat hal itu sangat meremehkan. Bahkan tak perlu diberikan fokus langsung. Banyak orang sibuk meninggikan dirinya tapi sebenarnya jiwanya kosong, otaknya bodoh. Megat adalah sosok contoh iaitu apabila kau punya pengetauhan yang tinggi, semakin rendah dirinya menunduk.

MEGAT SOSOK GENIUS. Antara keistmewaan Megat, dia dapat menjelaskan sesuatu perkara yang kompleks dalam gaya ringkas dan bentuk bahasa yang mudah difahami. Hal-hal kompleks berhubung teori sains, gis, statistik, falsafah dapat dijelaskannya dengan mudah meskipun ianya adalah suatu hal yang bagi orang bodoh macam aku ini agak sukar untuk difahami. Kalian tak perlu datang ke dewan kuliah mendengar para pensyarah membebel tak tentu hala yang kadangkalanya pun, si pembebel itu pun tak mengerti apa yang dibebelkannya. Macam orang baca Quran, baca Quran pandai, siap handal dengan tajwid, tapi sepatah haram pun tak faham. Bila tak faham macam mana nak hayati dan amalkan makna dibalik ayat quran tu. Jadi bagi aku, cukup kau pergi warung buruk dekat warung lele atau warung Naina di Sungai Dua, cari Megat yang biasanya makan tengahari di sana dan kemudiannya nytakan masalah teori2 kau dan berikutnya Megat akan cuba menjelaskan kekeliruan dalam bentuk bahasa mudah berserta dengan analogi yang ringkas dan dapat kau hadam. SEBAB ITU MEGAT BELUM PATUT MATI!.


BERSAMBUNG....

Tiada ulasan: