Isnin, 5 September 2011

Seri Aidilfitri Yang Kian Hilang

Syawal tahun ini (1432 Hijrah) menandakan bahawa sudah 25 kali gua menyambut Aidilfitri dalam sepanjang gua bernafas di dalam muka bumi Allah yang indah ini. Dan dalam tempoh itu, 16 kali gua dapat menyambut kemeriahan aidilfitri bersama arwah nyayi gua (datuk gua). Kini sudah 9 tahun arwah nyayi gua pergi meninggalkan dunia ini menuju ke alam yang kekal abadi. Alangkah baiknya kalau nyayi gua punya umur yang panjang dan masih hidup ketika ini. Kalau nyayi gua masih, pasti aidilfitri gua rasa meriah dan begitu menyeronokkan. Tak seperti sekarang ini, dimana kebanyakan orang "lebih gemar mengambil jalan mudah" untuk meraikan aililfitri dengan alasan zaman sudah berubah dan semuanya memerlukan masa yang cepat dan pantas.

Apa yang gua maksudkan dengan "gemar menjalan mudah" adalah kebanyakan persiapan aidilfitri biasanya sudah lagi tidak menitik-beratkan soal-soal yang bersangkut-paut dengan amalan budaya dan adat tradisi turun-temurun nenek moyang. Alasan yang klise yang lazimnya dilontarkan adalah berbunyi "adat dan tradisi untuk sudah ketinggalan zaman..sudah kolot...konservertif sifatnya...melecehkan...menyusahkan...". Maka dengan sebab itulah, sepertimana yang dapat kita lihat pada masa kini, contohnya dalam hal berkenaan persiapan aidilfitri, perjalanannya sudah lagi tidak dilaksanakan berdasarkan amalan datuk nenek moyang kita dahulu. Jujurnya gua katakan bahawa gua sangat merindui suasana menangkap ayam kampung, menganyam daun kelapa untuk dijadikan kelongsong ketupat, mencari buluh untuk dijadikan meriam dan panjut (pelita) dan juga suasana gotong-royong dalam menyiapkan persiapan aidilfitri yang melibatkan aktiviti menyembelih ayam, memasang langsir, menyapu daun-daun pokok yang luruh, mengacau dodol dan lain-lain lagi. Namun sayangnya, semua suasana itu sudah pun luput sedikit demi sedikit ditelan arus kemodenan zaman.

Kalau dulu, arwah nyayi gua sangat menitik-beratkan soal ini semua. Dia cukup pantang kalau kelonsong ketupat itu dibeli dari kedai, cukup marah kalau masak rendang guna ayam daging yang dibeli di pasar, cukup bengang kalau anak-anak dan cucu-cucu dia tak bergotong-royong dalam menyiapkan persiapan aidilfitri..Yang pasti, dari pemerhatian mata gua, satu adat dan tradisi yang telah ditinggalkan dalam keluarga gua adalah adat bersalaman pada pagi raya. Gua bukanlah bermaksud yang pada pagi raya, gua dan keluaraga tidak bersalaman sebagai suatu tanda memohon maaf. Tetapi yang gua kesalkan adalah, cara dan pengisiannya sudah tidak seserius dan bermakna seperti dahulu yakni sepertimana yang pernah dipersembahkan sewaktu hayatnya arwah nyayi gua.

Kalau dulu, orang yang paling tua misalnya arwah nyayi gua akan duduk di kerusi. Kemudiannya, anak-anak dan cucu-cucu akan beratur untuk bersalaman dan
memohon keampunan dan restu daripada arwah nyayi gua. Amalan ini akan dimulai oleh anak yang paling tua umurnya kemudian barulah diikuti oleh anak-anaknya yang lain mengikut pangkat umur masing-masing. Sewaktu upacara bersalaman itu berlangsung, si anak akan duduk di lantai dengan cara bersimpuh atau juga seperti keadaan duduk antara dua sujud. Dengan bersalam dan memegang tangan orang tua sambil menundukkan kepala, maka si anak akan mendengar kata-kata nasihat dan pesanan daripada orang tua tersebut. Lazimnya, anak yang sulung akan menerima kata-kata nasihat dalam jangka masa yang agak panjang lantaran status dirinya sebagai anak sulung yang sudah sepastinyalah mempunyai tanggungjawab dan peranan yang besar ke atas keluaraga dan adik-adiknya. Setelah kata-kata nasihat itu selesai diucapkan, maka orang tua itu akan mencium dahi anaknya manakala anak-anak pula akan mencium tangan orang tua tersebut. Kemudian, anak-anak yang berikutnya pula menjalani amalan seumpama ini. Dan apa yang gua ingat, masa arwah nyayi gua hidup dulu, arwah nyayi gua akan berbicara dalam bahasa jawa sewaktu melakukan amalan ini. Tetapi sayangnya, amalan ini dilihat sudah semakin luput dan pupus. Yang tinggal hanyalah kenangan yang hanya mampu disimpan senyap dan sepi dalam kotak memori ini.....




* Gambar Keluarga Al-Marhum Haji Hussain pada pagi raya Aidilfitri masa zaman gua kecik-kecik dulu...

Baris depan dari kiri : Azahari, Azwan, Hadi, Farul
Baris tengah dari kiri : Azril, Cik Joe, Arwah Cik Mat, Gua
Baris belakang dari kiri : Mak Ngah bersama Helmi, Mak Long, Atikah, Arwah Nyayi gua (Haji Hussain Hj Yusof), Cik Na, Mak Gua, Pak Ngah, Bapak gua...


p/s Al-Fatihah buat Al-Marhum Haji Hussain b. Haji Yussof dan Al-Marhum Ahmad Solehin b. Haji Hussain...Aku sangat-sangat merindui kalian berdua dan seringkali teringatkan bingkisan kata-kata dan cebisan perbuatan kalian sejak akhir-akhir ini. Jujur...Aku belum puas hidup bersama kalian berdua.. Kuharapkan semoga kita dapat dipertemukan kembali di kehidupan sana kelak...Amin...


Tiada ulasan: