Jumaat, 5 November 2010

Nilainya sebuah CUTI

Hari ini hari cuti. Cuti Deepavali. Orang kerajaan tak keja. Tapi itu pun tak semua yang cuti. Sebab hal cuti tertakluk di bawah senarai negeri bukan dibawah senarai persekutuan. Maka pemberian cuti itu tertakluk kepada kerajaan negeri masing-masing. Penang cuti. Meskipun gua bukan orang kerajaan,hanya sekadar kuli kerajaan, tapi disebabkan kerajaan negeri pulau pinang cuti, maka gua pun dapat tempias cutinya sama. Tak ada apa yang menarik pun tentang "cuti" ini bagi orang-orang yang macam aku ini. Cuti atau tidak, sama sahaja. Tapi sekurang-kurangnya, gua dapatlah juga melantak tido sampai matahari tegak berdiri. Tapi kalau zaman kanak-kanak itu adalah nilainya jugak. Cuti masa gua zaman sekolah dulu sangat bermakna. Sangat dinanti-nantikan. Bila cuti sekolah menjelang, itu saat memang sangat bahagia. Gua waktu tu leh lah jugak melantak tengok kartun kat tv. Dari pagi sampai tengahari. Siang kang rehat kejap. Makan tengahari. Pastu sambung balik tengok tv. Petang karang lepas asar leh kuar main kat padang. Tv waktu gua zaman kanak-kanak sangat bermakna. Hanya itu sahaja hiburan yang gua dapat rasa. Lain hiburan tak ada. Nak gi vacation, memang haram lah nak dapat. Paling kuat pun, mak bapak gua akan bawa jalan-jalan kat tepi tasik yang ada taman permainan masa hujung minggu sambil makan asikrim kon 20 sen tu dengan kacang kuda. Paling best pun, mak bapa gua akan bawa gua gi fun fair..Itu pun dalam seumur hidup gua, gua boleh kira berapa kali gua gi fun fair.. Kat fun fair pun bukan semua permainan gua boleh main. Main yang baling2 gelung getah kat dalam cawan atau main baling bola ping pong dalam lubang, bapak gua tak kasi. Kata bapak gua, tue haram sebab permainan tue ada melibatkan pertaruhan dan nasib. Jadi kata bapak gua, itu namanya judi. Kalau lah bapak gua kasi, mana tau gua boleh dapat game tape tv tue ker sebagai hadiahnya..

Dulu zaman gua kecik2, hanya anak orang kaya jer yang ada game tape tv tue. Gua yang tak ada ini, biasanya akan menngempeng kat rumah member gua yang ada game tape tv tue. Kadang2 sampai ke petang gua lepak umah member gua tue. Mak gua kalau dapat tahu gua buat macam tue, mak gua akan jadi bara..Bila bara, dengan selambanya dia dok pi umah jiran aku, kemudian, piat telinga aku sambil heret aku balik umah untuk makan lunch...Itu kisah cuti gua zaman kanak2 lah...Sekarang ni zaman dah berubah dah..Nilai cuti pun mengikut pemahaman gua jadi berubah jugak..

2 ulasan:

Apan berkata...

gila malas nak buat perenggan.sakit mata baca

Unknown berkata...

wow..sempat ag yer :)